Vliegveiligheidsbevordering in de Nederlandse Zweefvliegerij Jan L de Jong Commissie Instructie en Veiligheid Symposium 7e ZES Lustrum : “ Zwevend naar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
o welkom o voorstellen bestuur o opening vergadering o vaststelling agenda o financiën o eindafrekening en verantwoording o 2010 K&V Luc van Dam / kascommissie.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Regio Awards à € per regio belangrijke data: 1 maart: inleveren aanvraag Regio Award 7 en 8 maart: PETS 17 maart: nieuwe leden avond Heinkenszand.
Steilspiraal Airbase De Peel 9 februari 2008
Wat is veiligheid in het algemeen?
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Kennis - Intelligentie
C.I.V. Activiteiten Commissie Instructie en Veiligheid in 2011 / 2012 CI/LCO Conferentie, 4 februari 2012.
Visie informatievoorziening
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
“Veilig werken langs de weg”
Kennisbank Veilig werken
Workshop Praktijkvoorbeeld sub-arbeidsmarktregio IJmond.
Veiligheid in Toverland
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Stages Keuzen en kansen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Welkom. Agenda: Welkom Informatie over het voortgezet onderwijs en het voorlopige schooladvies Algemene mededelingen en specifieke informatie/activiteiten.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Doelen van deze presentatie:
Voorbereiding Voor Internationale Wedstrijden Baer Selen, KP-dag 21 januari 2006.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
Evaluatie Cursus.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Landelijke raad 18 juni 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Back to the future – The next generation in information Wim Groenendaal Frank van der Harst.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
(Mini) Symposium Boeren-Box zondag 23 oktober 2016
Keuzes maken.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Behavior Based Safety Warehousing
Toolbox Werken op hoogte
Basics over communicatie
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
JEUGDzorg - voor wie?.
Cursus Interne auditor
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Basiskennis LOB.
Leden enquête Otto Philipse
Transcript van de presentatie:

Vliegveiligheidsbevordering in de Nederlandse Zweefvliegerij Jan L de Jong Commissie Instructie en Veiligheid Symposium 7e ZES Lustrum : “ Zwevend naar de top” Eindhoven, 8 maart 1998

Wat aan deze voordracht vooraf ging.... u 1997 : Rampjaar voor de Nederlandse zweefvliegerij u Voorstel ABZ (Will Werschkull) voor Veiligheidscongres u Negatief advies van Commissie Instructie en Veiligheid u Reden: Geen paniekreactie: Vliegveiligheid niet te sturen u Voorstel ZES voor Lustrum Symposium u Positief advies van de Commissie Instructie en Veiligheid u Reden: Op zweefvliegsymposium hoort Vliegveiligheid u Dank aan Will, de ZES en de Symposiumorganisatie

Vliegveiligheidsbevordering u Waarom ? u Noodzaak vanuit het verleden u Hoe ? u Uitgangspunten u Speerpunten u Stand van zaken heden u Waar naar toe ? u Gedachten voor de toekomst

Waarom Vliegveiligheid ? Waarom Vliegveiligheid ? u Onveiligheid werkt kostenverhogend u Onveiligheid slecht voor het image van de sport u Zweefvliegen moet recreatie zijn, geen destructie u Ieder letsel veroorzaakt (veel) leed u Ieder letsel is er daarom een teveel u Ieder onnodig letsel is absoluut onverteerbaar !!!

Waarom Vliegveiligheid ? Waarom Vliegveiligheid ? u Balans van 35 jaar zweefvliegen in Nederland : u Laatste jaar : 4 doden + 2 gewonden u Laatste 5 jaar : 6 doden + 5 gewonden u Laatste 10 jaar : 11 doden + 10 gewonden u Laatste 15 jaar : 18 doden + 18 gewonden u Laatste 20 jaar : 23 doden + 29 gewonden u Laatste 25 jaar : 27 doden + 38 gewonden u Laatste 30 jaar : 28 doden + 44 gewonden u Laatste 35 jaar : 30 doden + 51 gewonden

Waarom Vliegveiligheid ? Aantallen ongevallen met letsel Waarom Vliegveiligheid ? Aantallen ongevallen met letsel

Waarom Vliegveiligheid ?

Waarom Vliegveiligheidsbevordering? u Het gaat hierbij niet om getallen ! u Het gaat om mensen die we goed kenden ! u Het gaat om mensen, die heel nabij waren! u Laat hun aantal niet groter worden !!!

Hoe Vliegveiligheidsbevordering? u Uitgangspunten u Speerpunten u Stand van zaken

Uitgangspunten Vliegveiligheid u Anders dan bij de professionele luchtvaart : u Niet procedures <> Vlieger centraal u Niet Top Down <> Bottom Up u Geen ‘wetenschap’ maar mentale instelling u Voor en door zweefvliegers zelf : u Van veel belang >> Sociale controle u Idem >> Veiligheid van het grondbedrijf

Anders bij het zweefvliegen dan bij de Professionele (grote)Luchtvaart u Vliegen in opdracht <> Vliegen op eigen initiatief u Meestal twee vliegers <> Meestal een vlieger u Vaste vluchtopdrachten <> Zelfgekozen vluchtopdrachten u Bij alle weertypen <> Alleen bij ‘mooi’ weer u Complexe procedures <> Simpele procedures u Complex instrumentarium<> Simpel instrumentarium u Onderhoud werkgever <> Onderhoud in eigen beheer

Anders bij het zweefvliegen dan bij de Professionele (grote)Luchtvaart <><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><> u In de professionele luchtvaart: Procedures en techniek centraal uBij het Zweefvliegen (Zweef-)vlieger centraal <><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><> è Vliegveiligheid bij het zweefvliegen gediend door: goed opgeleide, zelfstandig denkende zweefvliegers, die ¶ Weten hoe te handelen in onvoorziene situaties · Verstandig genoeg zijn niet in zulke situaties te komen

Niet Top Down >> Bottom Up Niet Top Down >> Bottom Up u Veiligheid zweefvlieger bepaald door vlieger zelf u het voorkomen van kritieke situaties door : inzicht, ervaring, zelfkennis en zelfdiscipline u “Juiste actie op het juiste tijdstip” met: beoordelingsvermogen, kennis en ervaring u Regels en voorschriften belangrijk als kader, mits doelgericht, begrijpelijk en als zinvol ervaren

Geen ‘wetenschap’ maar >>>>>>>>> Mentale Instelling u Vliegveiligheid niet bepaald op congressen u Vliegveiligheid gerealiseerd in de praktijk u Vliegveiligheid betreft de actueel vliegenden u Theoretische kennis alleen niet voldoende u Juiste gebruik van alle kennis doorslaggevend u Vliegveiligheid equivalent aan: de juiste actie op het juiste tijdstip

Geen wetenschap maar Mentale Instelling >> De les van topzweefvlieger Gantenbrink > De les van topzweefvlieger Gantenbrink << u Drie lijstjes met omgekomen bekenden: (1)bij het zweefvliegen, (2)in het verkeer, (3)op weg naar het veld In 10 jaar: 3 wereldkampioenen, in 20 jaar: 3 ‘Landesmeister” u Conclusie : Zweefvliegen is geen “veilige” sport Ophouden met zweefvliegen? Nee, toch niet, want è Zweefvliegen veilig met goede instelling en veilige procedures è Iedere zweefvlieger dient eigen veiligheidsstrategie te hebben

Voor en door zweefvliegers zelf Voor en door zweefvliegers zelf Sociale controle u Zweefvliegen zowel team als individuele sport u Wederzijdse verantwoordelijkheid voor veiligheid essentieel (inde lucht & opde grond) Veiligheid op de grond u Begin keten van gebeurtenissen die tot ongeval leidt begint op de grond u Grondbedrijf zelf mogelijke bron voor ongeval

Speerpunten van de Nederlandse Zweefvliegveiligheidsbevordering Speerpunten van de Nederlandse Zweefvliegveiligheidsbevordering ( Volgens aanbevelingen van de Ad-Hoc Commissies (1984)): u Speerpunt nr. 1: Vliegveiligheidsopvoeding u integraal onderdeel van de opleiding tot zweefvlieger u door publicaties in “Thermiek” en instructieboeken u Speerpunt nr. 2: Aandacht voor ongevalszwaartepunten : u overtrek in schuivende bocht in landingsfase (25%) u aanvaringen in de vrije vlucht (25%) u overtrek in de start aan de kabel of na kabelbreuk(15%) u Speerpunt nr. 3: Aandacht voor kritische noviteiten

Vliegveiligheidsopleiding u EVO >>

Vliegveiligheidsopvoeding u VVO-1 >> u VVO-2 >>

Aandacht Ongevalszwaartepunten Aandacht Ongevalszwaartepunten u Reprints van u ‘Veilig Zweefvliegen’ u uit u Thermiek

Vliegveiligheidsopleiding & Aandacht ongevalszwaartepunten Activiteiten Commissie Instructie en Veiligheid u Promoten en standaardiseren van veilige procedures u Verwerken ‘vliegveiligheid ‘in alle instructie(publicaties) u Inlassen vliegveiligheidsvoordrachten bij landelijk overleg u Genereren van vliegveiligheidspublicaties (o.a.Thermiek) u Adviseren van het ABZ inzake veiligheid zweefvliegen u Het overleg op werkvloerniveau over regelgeving met RLD u Het initiëren van onderzoeksactiviteiten t.b.v. veiligheid u Contact houden met/bijdragen aan Training &Safety Panel

Aandacht voor kritische ‘noviteiten’ u Overlessen op nieuwe typen u Promotie van Vliegtuigevaluatie programma u Bergvliegen u Bijwonen meeting Le Bourget April 1997 u Voordracht van Jack Noel in Eindhoven u Zweefvliegtuigen met hulpmotoren u Overleg met RLD over regelgeving u Voordracht Christoph Talle in Papendal u Voorbereiding advies voor gebruik

Aandacht voor kritische ‘noviteiten’ u Overwegingen m.b.t. zweefvliegtuigen met ‘hulpmotor’ : u Turbo’s en zelfstarters zijn geen motorzweefvliegtuigen u maar u zweefvliegtuigen met meer en andere mogelijkheden, u ook u voor ongevallen van voor zweefvliegers onbekende soort

Aandacht voor kritische ‘noviteiten’ u Advies voor zweefvliegtuigen met ‘hulpmotor’ i.o.: u Ga niet over een nacht ijs, u Ga te rade bij motor(zweef-)vliegers u Laat U goed voorlichten u Leer het vlieghandboek van buiten u Oefen onder gecontroleerde omstandigheden

Stand van Zaken m.b.t Zweefvliegveiligheidsbevordering Positieve Ontwikkelingen u Betere constructies en beter materiaal u Betere (= veiligere) procedures u Grotere kennis van gevaren

Stand van Zaken m.b.t Zweefvliegveiligheidsbevordering Negatieve ontwikkelingen: u Meer mogelijkheden minder ervaren vliegers u Minder beschikbare tijd voor het zweefvliegen u Veranderde mentaliteit: mindere betrokkenheid u Meer individualisme: minder sociale controle u Veel ‘oude rotten’ denken het te weten u Vergrijzing geeft problemen met stoppen

Stand van Zaken m.b.t Zweefvliegveiligheidsbevordering ‘Jeuk’-punten: u Bureaucratie en conservatisme in clubs u Bureaucratie en conservatisme landelijk u Bureaucratie en conservatisme bij overheid

Gedachten voor de Toekomst van de Zweefvliegveiligheidsbevordering Meer DOE-HET ZELF-vliegveiligheid u Mondiger zweefvlieger krijgt meer mogelijkheden u Verenigingsleven minder belangrijk u Beschikbare tijd voor opleiding geringer u Regelgeving terugtredende overheid minder leiddraad è Individuele zweefvlieger wordt nog meer verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid

Gedachten voor de Toekomst van de Zweefvliegveiligheidsbevordering C.I.V. ADVIES : Wordt een ‘topzweefvlieger’ : (d.w.z. volgens Baer Selen op veiligheidsavonden:) u “Een TOPZWEEFVLIEGER is een vlieger met top zweefvliegkwaliteiten, die hij gebruikt om nooit in omstandigheden te komen waarin zijn topkwaliteiten vereist zouden kunnen zijn”

Gedachten voor de Toekomst van de Zweefvliegveiligheidsbevordering C.I.V. WENS: ( Vlieg Veel !! ( Vlieg Verstandig !! ( Vlieg Veilig !!!

Dank U voor Uw aandacht