Stafmobiliteit gewikt en gewogen Isabelle De Ridder Vlaamse Onderwijsraad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Onderwijsbeleidsplan
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Jongeren Preventie Team
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Ouderavond Groepsorganisatie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De school in Europa - Europa in de school
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
WAT KAN ERASMUS+ ONDERWIJS EN VORMING VOOR U BETEKENEN?
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Stafmobiliteit gewikt en gewogen Isabelle De Ridder Vlaamse Onderwijsraad

Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) Strategische adviesraad voor het beleidsdomein onderwijs en vorming - Opdracht: o Adviezen op vraag van de minister o Adviezen op eigen initiatief o Overleg - Voor hoger onderwijs: o Instellingshoofden o Studenten o Personeel o Middenveld o Experten - Consensusmodel

Internationalisering in het hoger onderwijs (Vlor) - Opvolging van het Bolognaproces o Yerevancommuniqué (2015) - Gelijkwaardigheid van buitenlandse diploma’s (2009) - Studentenmobiliteit (2010) - Stafmobiliteit (2011) - Brains on the move (2013) - Taalregeling (2015)

Stafmobiliteit in het Vlaamse hoger onderwijs -Wisselwerking met studentenmobiliteit: wederzijdse beïnvloeding en stimulering -Essentieel onderdeel van internationalisering: o Inspelen op globalisering en multiculturele samenleving o Versterken van de kwaliteit van het hoger onderwijs o Internationalisering moet een uitgangspunt zijn voor het Vlaamse hoger onderwijs -Vrijwel in alle instellingen hoger onderwijs een aandachtspunt -Brains on the move: stafmobiliteit ontbreekt

Meerwaarde voor het individu Doeltreffend instrument om betekenisvolle competenties te verwerven, verdiepen of verbreden - Op het gebied van vakinhoud, onderwijskundig, onderzoekstechnieken - Wisselwerking: competenties ter beschikking stellen van de gastinstelling - Persoonlijke ontplooiing: nieuwe culturen ontdekken, talenkennis uitbreiden, maatschappijbeeld in een bredere context plaatsen

Meerwaarde voor de instelling -Kennisuitwisseling leidt tot nieuwe inzichten in onderzoek en onderwijs, maar ook in verschillende diensten en managementstructuren -Nieuwe dynamieken -Curriculumvernieuwing door academische meerwaarde (samenwerking op het vlak van onderwijs, onderzoek en innovatie) -Structureel valoriseren omdat de expertise van het personeelslid blijvend is -Kennisopbouw over internationalisering: o Stimuleren (en adviseren) van studenten voor mobiliteit o Uitbouwen van

Meerwaarde voor het hoger onderwijs -Concurrentiepositie van het Vlaamse hoger onderwijs -Nieuwe dynamiek op het vlak van onderwijsinhouden, netwerking, complementariteit en disseminatie -Modernisering: aanpassing aan globale, multiculturele, internationale maatschappij -Positie binnen Europa en Vlaanderen verstevigen

Meerwaarde voor de maatschappij -Hedendaagse maatschappij vraagt van de afgestudeerde een nieuw soort competenties: o Zin voor creativiteit o Interculturele competenties o Netwerking o … -Uitbouw kenniseconomie -Internationale stages -Blijvend investeren in (internationaal) hoger onderwijs, ook in tijden van crisis

Gegevens over stafmobiliteit -Weinig betrouwbare gegevens op Vlaams niveau -Wel: uitwisseling van docenten en onderzoekers in het kader van specifieke programma’s, bijvoorbeeld Erasmus -Gegevensverzameling is niet evident: o Uiteenlopende vormen van stafmobiliteit o Vaak informeel (bijvoorbeeld gastcolleges) o Gevolg van samenwerking op opleidingsniveau o Mobiliteit nav onderzoeksdisseminatie, onderzoeksprojecten, wetenschappelijke organisaties maakt deel uit van de opdracht o Geen eenduidige registratie

Enkele aspecten van stafmobiliteit -Internationaliseringscultuur -Mobiliteit voor alle personeelsleden -Verschillende types van mobiliteit -Braincirculation

Internationaliseringscultuur -Maakt deel uit van de beleidsvisie van een instelling -Stafmobiliteit als onderdeel van de ruime internationaliserringscultuur van een instelling -Kwaliteitsbeoordeling -Vertaling in managementstructuren -Sensibilisering van personeelsleden -Deelnemen aan internationale netwerken - samenwerking -Internationale dimensie van het curriculum

Mobiliteit voor alle personeelsleden: docenten en onderzoekers -Meest gekend en meest verspreid -In het kader van onderwijs, onderzoek en dienstverlening -Bezoeken, uitwisselingen, sabbaticals, congressen, gastprofessoraten… -Via beurzen -Via contracten van bepaalde duur, bijvoorbeeld voor (post)doctoraatsstudenten -Mobiliteit in het kader van onderzoek = katalysator voor andere vormen van stafmobiliteit Internationale onderzoeksnetwerken als basis voor versterking van stafmobiliteit

-Niet-lesgevers en niet-onderzoekers -Studie- en studentenbegeleiding, kwaliteitszorg, onderwijsontwikkeling, digitaal leren, ICT, afstandsleren, juridisering, studentenvoorzieningen, professionalisering, HRM, bibliotheekwezen, ondersteunend personeel in laboratoria e.a. -Nieuwe dynamieken en vernieuwing in denkvormen, methodieken en verwerkingsprocessen -Specifieke bijeenkomsten -Meedraaien in de paralleldienst van een buitenlandse instelling -Mentaliteitswijziging bij personeelslid en leidinggevende Mobiliteit voor alle personeelsleden: ATP

-Inkomende en uitgaande stafmobiliteit: evenwicht! -‘Intersectorale mobiliteit’ met het bedrijfsleven (binnen- of buitenland): o Vanuit het hoger onderwijs:  stages in binnen of buitenland  onderzoeksprojecten uitvoeren  training en vorming verzorgen en volgen o Vanuit het bedrijfsleven  Taak opnemen in het hoger onderwijs  Korte of lange periodes Verschillende types van mobiliteit

Inkomende stafmobiliteit -Dynamiek in de instelling -Aanzetten tot meer uitgaande mobiliteit -Versterking van -Aantrekken van buitenlandse stafleden: o Concurrentie met het buitenland: taalregeling! o Mogelijkheid bieden om Nederlands te leren o Bekendmaken van het Vlaamse hoger onderwijs in het buitenland, niet enkel voor studenten o Sterke profilering van Vlaamse instellingen in buitenlandse netwerken o Verloning (bekendmaken van totaalpakket) o Blijvend investeren in onderzoeksinfrastructuur

-Aandacht voor opleiding, onthaal en integratie o Goede voorbereiding van de buitenlandse ervaring:  Informatie over het Vlaanderen en zijn gebruiken  Talenkennis: aanbod optimaliseren  Interculturele competenties: vorming voorzien o Sociale integratie en huisvesting

Uitgaande stafmobiliteit -Personeelsbeleid o Gebrek aan voldoende grote omkadering  Vervanging van het vertrekkende personeelslid:  Op een flexibele manier, via team teaching, taakdifferentiatie, afstandsleren, efficiënte organisatie van sabbaticals  Omkadering kan mentaliteitswijziging op gang brengen o Aanwerving  Bij aanwerving rekening houden met mobiliteitsbereidheid

o Evaluatie  Valorisatie en duidelijke waardering van internationale stafmobiliteit kan de belangstelling vergroten (bijvoorbeeld bij promotiekansen)  Definiëren van wat een ‘internationale ervaring’ is o Taakinvulling  Meerekenen van mobiliteit in onderwijs- en taakbelasting  Structureel onderdeel van de opdracht

-Organisatie van het onderwijs: o Bepaalt mogelijkheden om aan mobiliteit deel te nemen o Starheid van het curriculum o Digitale media en vernieuwde didactiek -Taal en cultuur o Aandacht voor opleiding, onthaal en integratie o Goede voorbereiding van de buitenlandse ervaring:  Informatie over het gastland en zijn gebruiken  Talenkennis: aanbod optimaliseren  Interculturele competenties: vorming voorzien

Braincirculation -Geen braindrain of braingain -Buitenlandse stafleden: o Hun ervaring aanwenden ten voordele van de samenleving in het thuisland: voordeel voor het thuisland

Middelen -Samenwerkingsverbanden = essentiële schakel -Voor instellingen: financiële inspanningen -Hoogstaand Vlaams hoger onderwijs vergt investeringen

Dank u voor uw aandacht