Meer innovatieve professionals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Opbrengstgericht werken
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Inleiding Regionale Stuurgroep
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Vernieuwend vakmanschap
ArtEZ: 3100 studenten, waarvan ruim de helft in Arnhem 300 op master- en op bachelorniveau (25 AD) 700 in docentenopleidingen en kunsteducatie Disciplines:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
ALLE GOEDS GEWENST VOOR 2014!. We komen van alles tegen op ons pad, breng steeds de moed op het ware, het goede te doen The other wise man (1895), Henry.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Kansen implementatie vakwedstrijden
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
De driehoeksverhouding
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Introductie.
Transcript van de presentatie:

Meer innovatieve professionals Kristel Baele Veloncongres 26 maart 2015 Om de kwaliteit van het beroepsonderwijs

Onderwijsraad Onafhankelijk adviescollege voor regering en beide Kamers Jaarprogramma Onderzoek, werkbezoeken, enquêtes, panels van docenten, studenten, onderzoekers, leidinggevenden Onderwijsraad: 14 leden Om de kwaliteit van het beroepsonderwijs

Aanleiding en adviesvraag Eisen aan professionals veranderen: Economische en maatschappelijke ontwikkelingen vragen om meer onderzoekend vermogen. Cruciale rol voor hoger beroepsonderwijs Adviesvraag: Hoe kan het hbo beter inspelen op die veranderende beroepspraktijk? WRR: wendbare economie, responsiviteit, verdienvermogen. Cruciaal voor dat laatste zijn menselijk kapitaal, kennis en kunde en het continu kunnen aanpassen van beide aan nieuwe situaties. Betekent dat eisen aan professionals veranderen. Onderzoekend vermogen zou een integraal onderdeel moeten zijn van de professionaliteit van beroepsbeoefenaren. Onderzoekend vermogen is dan Meer innovatieve professionals

Belangrijkste conclusies Onderzoekend vermogen maakt integraal onderdeel uit van de professionaliteit van beroepsbeoefenaren Onderzoekstaak sinds 2001 sterk in ontwikkeling, maar onderzoek neemt nog een bescheiden plaats in Aandeel bij onderzoek betrokken docenten en studenten nog klein Aandacht voor onderzoek in het curriculum nog beperkt Nog zoekende naar eigenheid van praktijkgericht onderzoek en inpassing daarvan in onderwijs Unieke sterkte hbo: verbinding onderwijs en onderzoek met de beroepspraktijk Definitie onderzoekend vermogen volgens Daan Andriessen: drie componenten: (1) een onderzoekende houding (2) kennis uit onderzoek kunnen toepassen en zelf onderzoek doen. De onderzoekende houding (van der Rijst) wordt gekenmerkt door kritisch zijn, willen begrijpen, willen bereiken, willen delen; willen vernieuwen en willen weten. Heeft dus een vormend component, met een zekere overlap met wat we nu 21st centiry skills noemen. Relatie tussen onderzoekend vermogen en het opleiden van een beroep. Onderzoek is ondersteunend aan het maken van beroepsproducten. Daan onderscheidt er 5. Verbinding als unieke sterkte: investeer in de versterking van die verbinding. Onderzoekstaak: Oraad vindt die nog te bescheiden, zou uitgebreid moeten. Aantal lectoren etc. Meer innovatieve professionals

Aanbeveling 1 Leid op tot onderzoekende professionals Ontwikkel inhoudelijk en methodisch vakmanschap tegelijk door middel van een geïntegreerde leerlijn onderzoekend vermogen binnen elke opleiding Vergroot het aandeel masteropgeleide en gepromoveerde docenten Breid de capaciteit van lectoraten/kenniskringen uit en koppel elke opleiding aan één of meer lectoraten - Toelichten onderzoekend vermogen, methodisch vakmanschap. Een student zou in de beroepsopleiding zowel in aanraking moeten komen met de beroepsinhoud (inhoudelijk vakmanschap) als met het onderzoekend vermogen in dat beroep (methodisch vakmanschap). Onderwijs dient zich op beide te richten, zoveel mogelijk verbonden. Vandaar de term geïntegreerde leerlijn. KOM IK IN DE VOLGENDE SLIDE OP TERUG. - Onderwijsraad pleit ook voor investeringen: Ontwikkeling hbo verdient extra investeringen, o.a. in het onderzoekend vermogen van docenten en in lectoraten Meer innovatieve professionals

Knelpunten en oplossingen Conflict identiteit en intrinsieke motivatie Geïntegreerde leerlijn onderzoek Cultuur en onderwijskwaliteit Identiteit: schijntegenstelling tussen je identiteit als lerarenopleider en je identiteit als onderzoeker/innovatieve professional. Docent is een expert (hij weet het), de onderzoeker is gedreven door twijfel. Schijntegenstelling omdat de kwaliteiten van een innovatieve professional vaak dezelfde zijn als die van een leraar: goed analytisch vermogen, het kunnen scheiden van hoofd-en bijzaken, kritische vragen kunnen stellen, consistent zijn in je redenering. Komt toch ook omdat ons idee van een onderzoeker te sterk is geënt op de academische wereld. Oplossing: meer rolmodellen HBO? Anders framen? Dialoog. Rolinvulling docent? Onderzoeksvragen die goed aansluiten bij de praktijk: doorwerking. Geïntegreerde leerlijnen. Het is meer dan een leerlijn onderzoek, het gaat om meervoudige integratie (term is van Stoas). (1) de verbinding van onderzoek met de vakinhoud (2) het brede onderzoekend vermogen (definieren) (3) verbinden van de onderzoeksagenda en opbrengsten met student en collega-docenten en (4) de verbinding van onderzoek met de schoolontwikkeling zelf. Die vorm van integraliteit heeft een transformatief karakter. Voorbeelden zijn de academische opleidingsscholen en het Vierslagleren in de Katholieke PABO in Zwolle. Probleem op dit moment is dat we wel meer promovendi en masteropgeleiden hebben, maar dat het slechts marginaal leidt tot betere onderwijskwaliteit. Het afstudeerwerk is wel aanzienlijk beter geworden, maar praktijkonderzoek is nog niet echt goed vervlochten met onderwijskwaliteit. Methodisch vakmanschap: sluit bij vorige aan, maar is niet alleen methoden en technieken. Dat is de valkuil. Cultuur en onderwijskwaliteit: 4 cultuurkwadranten. Familiecultuur komt nagenoeg overal voor. Kenmerken: Uit ons onderzoek blijkt ook dat een externe oriëntatie een belangrijke determinant is voor onderwijskwaliteit. Diepte interviews bij de beste opleidingen illustreren dat. Ze hebben allemaal een familiecultuur, maar in combinatie met een externe oriëntatie. Die externe oriëntatie kan het werkveld zijn, maar ook onderzoeksresultaten, andere opvattingen en twijfel. Familiecultuur: we zijn aardig voor elkaar en geven elkaar daarom geen kritiek. In het wo ben je aardig voor elkaar door de tijd te nemen er grondig doorheen te gaan en alle kritische punten te benoemen. Om de kwaliteit van het beroepsonderwijs

Aanbeveling 2 Versterk de inbreng uit het beroepenveld Realiseer regionale, strategische netwerken met de beroepspraktijk. Verleng de subsidie voor de Centres of Expertise en breid het uit naar onderwijs en zorg Vorm meerjarige netwerken, met een goede balans tussen vraag en aanbodsturing. Helpt de regionale ontwikkeling en gaat fragmentatie tegen./ Raad heeft mooie voorbeelden gezien. Tussenevaluatie CoE: 2011 en 2012: Basis voor duurzame samenwerking is gelegd, cofinanciering 50% is nog lastig. Voorstel om nog 5 jaar te verlengen onder voorwaarde van effectief functioneren en die periode subsidie af te bouwen. Meer innovatieve professionals

Knelpunten en oplossingen Versnippering Regievraagstuk Financiering Regionale samenwerking met scholen rond één strategische onderzoekagenda Relatie met de universiteiten WRR: Kennis leidt niet lineair tot vernieuwing (hfdstuk 7). Innovatie is een complex samenspel waarbij diverse elementen gecombineerd worden tot iets nieuws. Aan de meeste innovaties gaan ook geen grote inventies vooraf. Om de kwaliteit van het beroepsonderwijs

Aanbeveling 3 Laat het hbo meer bijdragen aan een leven lang leren Neem knelpunten voor een leven lang leren weg Zoals benoemd door Adviescommissie flexibel hoger onderwijs voor werkenden Breid manieren om te leren verder uit Door beter gebruik te maken van verbindingen tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk Verbind het leren in de opleiding met informeel leren en leren op de werkplek Uitbreiding manieren van leren/arrangementen. Zie het vierslagleren in Pabo Zwolle, buddysystemen, deeltijdmasters. Pleidooi om een vorm van EVC terug in te voeren, en beroep op NVAO en Inspectie om daar oplossingen voor te Meer innovatieve professionals

Vragen? Om de kwaliteit van het beroepsonderwijs

Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag www.onderwijsraad.nl Niek van den Berg Lector Boundary crossing praktijken van opleiders en onderzoekers Stoas Vilentum Daan Andriessen Lector Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek Hogeschool Utrecht Daan: dit nieuwe, HU-brede lectoraat houdt zich bezig met de verdere professionalisering van het praktijkgericht onderzoek in het hbo. Het lectoraat doet onderzoek naar goede methoden en technieken voor praktijkgerichte onderzoek. Ook wordt onderzocht wat goede manieren zijn om studenten en docenten te leren onderzoek te doen. Meer innovatieve professionals

Drie niveaus van onderzoekend vermogen xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Drie niveaus van onderzoekend vermogen Methodische grondigheid (MG) Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de situatie / opdrachtgever BA Relevant voor het vakgebied MA Relevant voor wetenschap en maatschappij PhD Praktische relevantie (PR) Naar Butter (2013) xxxxxxxxxxxxx