Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Werkveldconferentie maart 2006
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Implementatie van het 4C-ID-model
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De puzzel past steeds beter
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
sociaal pedagogisch hulpverlenen
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Social work Week 2.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Rollen binnen het werkplekleren
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Transcript van de presentatie:

Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november 2007 10 jaar 4C-ID model Fontys Hogescholen

Intro Pabo Fusie 2000 Drie locaties Omvang Fontys Hogescholen

Schets ontwikkeltraject 04-05: Voorbereidingsfase 05-06: Ontwikkeling propedeuse 06-07: Ontwikkeling Hoofdfase A 07-08: Ontwikkeling Hoofdfase B en afstudeerfase Fontys Hogescholen

Ervaringen 04-05 Veel kwaliteitsverschil in L.A. Onvoldoende koppeling theorie –praktijk Te weinig gericht op competentie-ontwikkeling Conclusie: Docent ≠ Ontwerper Fontys Hogescholen

Keuze 4C-ID model (dec. 06) Authentieke leertaken uitgangspunt Koppeling werkplek - opleiding Afneming sturing en ondersteuning Toenemende complexiteit Feedback op ervaringen van student Methodiek in ontwerpactiviteiten Fontys Hogescholen

Werkwijze 06-07 Thema --> analyse (projectgroep) Training collega’s Collega’s en werkveld uitwerken van taakklassen in leertaken Vervolgstappen resulterend in L.A. Fontys Hogescholen

Structuur major hoofdfase 4 thema’s van een semester: “Kinderen laten leren” “Creëren en organiseren van boeiend activerend onderwijs” “Alle talenten ontwikkelen” “Functioneren in een leer/leefgemeenschap” Fontys Hogescholen

Taakklassen Thema 1 1. Observeren 2. Observeren en interactie afstemmen 3. Lessen ontwerpen en uitvoeren op basis van observatiegegevens 4. Lessen ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijstellen op basis van observatiegegevens Fontys Hogescholen

Fontys Hogescholen

Ervaringen met 4C-ID + Ontwerpers gericht op beroepstaak + Structurele feedbackmomenten op .. + Wisselwerking theorie en praktijk + Afstemming tussen L.A. + Discussie en accentverschuiving rol docent (meer coachend) + Discussie over concept Fontys Hogescholen

Ervaringen met 4C-ID - Terminologie moeilijk (leertaak) Transfer vanuit training moeilijk focus op eigen domein i.p.v hele taak Opbrengst in producten valt tegen dilemma draagvlak hele team / indiv. begeleiding Analyse kost veel tijd (= basis) Fontys Hogescholen

Werkwijze 07-08 Thematische benadering handhaven Aanpassing strategie: - projectgroep (taakverdelend) - ontwerpgroepjes per thema (selectie) - facilitering - incidenteel alle collega’s Veel aandacht voor implementatie Fontys Hogescholen

Implementatie Themateams SLB-teams Miniconferentie per locatie Gezamenlijke startbijeenkomst Fontys Hogescholen

Kwesties Docenten beschouwen leertaken als verplichte opdrachten en verliezen integrale beroepstaak uit het oog. Weerstand tegen uitwisselbaarheid van leertaken. Afstemming opleiding - werkveld Fontys Hogescholen

Bedankt voor jullie aandacht en succes toegewenst ! Fontys Hogescholen