Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november 2007 10 jaar 4C-ID model Fontys Hogescholen
Intro Pabo Fusie 2000 Drie locaties Omvang Fontys Hogescholen
Schets ontwikkeltraject 04-05: Voorbereidingsfase 05-06: Ontwikkeling propedeuse 06-07: Ontwikkeling Hoofdfase A 07-08: Ontwikkeling Hoofdfase B en afstudeerfase Fontys Hogescholen
Ervaringen 04-05 Veel kwaliteitsverschil in L.A. Onvoldoende koppeling theorie –praktijk Te weinig gericht op competentie-ontwikkeling Conclusie: Docent ≠ Ontwerper Fontys Hogescholen
Keuze 4C-ID model (dec. 06) Authentieke leertaken uitgangspunt Koppeling werkplek - opleiding Afneming sturing en ondersteuning Toenemende complexiteit Feedback op ervaringen van student Methodiek in ontwerpactiviteiten Fontys Hogescholen
Werkwijze 06-07 Thema --> analyse (projectgroep) Training collega’s Collega’s en werkveld uitwerken van taakklassen in leertaken Vervolgstappen resulterend in L.A. Fontys Hogescholen
Structuur major hoofdfase 4 thema’s van een semester: “Kinderen laten leren” “Creëren en organiseren van boeiend activerend onderwijs” “Alle talenten ontwikkelen” “Functioneren in een leer/leefgemeenschap” Fontys Hogescholen
Taakklassen Thema 1 1. Observeren 2. Observeren en interactie afstemmen 3. Lessen ontwerpen en uitvoeren op basis van observatiegegevens 4. Lessen ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijstellen op basis van observatiegegevens Fontys Hogescholen
Fontys Hogescholen
Ervaringen met 4C-ID + Ontwerpers gericht op beroepstaak + Structurele feedbackmomenten op .. + Wisselwerking theorie en praktijk + Afstemming tussen L.A. + Discussie en accentverschuiving rol docent (meer coachend) + Discussie over concept Fontys Hogescholen
Ervaringen met 4C-ID - Terminologie moeilijk (leertaak) Transfer vanuit training moeilijk focus op eigen domein i.p.v hele taak Opbrengst in producten valt tegen dilemma draagvlak hele team / indiv. begeleiding Analyse kost veel tijd (= basis) Fontys Hogescholen
Werkwijze 07-08 Thematische benadering handhaven Aanpassing strategie: - projectgroep (taakverdelend) - ontwerpgroepjes per thema (selectie) - facilitering - incidenteel alle collega’s Veel aandacht voor implementatie Fontys Hogescholen
Implementatie Themateams SLB-teams Miniconferentie per locatie Gezamenlijke startbijeenkomst Fontys Hogescholen
Kwesties Docenten beschouwen leertaken als verplichte opdrachten en verliezen integrale beroepstaak uit het oog. Weerstand tegen uitwisselbaarheid van leertaken. Afstemming opleiding - werkveld Fontys Hogescholen
Bedankt voor jullie aandacht en succes toegewenst ! Fontys Hogescholen