Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Spoedcursus Fotografie
Generatief Leiderschap
Proloog.
zoeken met opponent-modellen
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Arbeidsfactor Arbeidsfactor.
Atari ! Ik speel KO, als je niets doet heb je nog maar één oog. Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen dan maar in dat kost je een hele groep Ik splits.
Opwekken van een sinusvormige wisselspanning
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
en zijn magisch vierkant
Het verbeteren van een modulaire verificatie techniek voor aspect georiënteerd programmeren Alfons Laarman.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Squash.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Kolonisten van Catan Peter Zwart. Algemene info Bordspel Voor 3 tot 6 spelers vanaf 10 jaar Speelduur is ongeveer 75 minuten Gemaakt door Klaus Tauber.
Deze PowerPoint gaat over de website leukedingetjes1.weebly.com!
Media bekijken op afstand De mogelijkheden boven de €500.
CanDo Coaching.
Investeringsselectie
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Programmeer les voor gevorderden
Ik doe mijn presentatie over…
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Representatie & Zoeken
ABC formule Algemeen Voorbeeld: Herleid naar: Nu volgorde veranderen:
Intermezzo: Queries op zoekbomen Datastructuren. Queries: hoe op te lossen We hebben: – Een zoekboom (gewoon, rood-zwart, AVL,…) – Een vraag / querie.
Gevorderde programmeer les
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Vergelijkingen van de tweede graad. Vergelijkingen van 2 de graad  Een vergelijking van de tweede graad geeft een verband tussen 2 onbekenden.  Bijvoorbeeld.
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Onderzoeksvaardigheden 3
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Variabelen. Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Alternatieve speeltuin
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
Doorzoeken van grafen Algoritmiek. Algoritmiek: Divide & Conquer2 Vandaag Methoden om door grafen te wandelen –Depth First Search –Breadth First Search.
Geschiedenis De verlichting, wat was dat ookal weer? Daarvoor de Renaissance (wedergeboorte, van wat?) De exotische mens (Teylers museum) (blanke mens.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer Les
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Aantrekkelijk formuleren
De Flexibele Club Competitie
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Atari ! Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen in, dat kost je zo een
Tellen met kaarten.
Leo Remco Speedy Don.
Tellen met kaarten.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders "Othello exposed" Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders

Inhoud presentatie Wilco: Korte uitleg spelregels Othello voor beginners Allard: De gebruikte heuristieken De representaties van de heuristieken Het zoekalgoritme Hado: Ervaring als heuristiek De voor en nadelen van een simpel lerend systeem

Othello spelregels 2 spelers zetten om en om een steen Stenen veranderen van kleur door insluiting Iedere zet minstens één steen insluiten Eindsituatie: als niet meer gezet kan worden Winnaar: degene met dan de meeste stenen

Maximum disc strategie Verkeerde strategie, gebruikt door vele beginners, waarbij men probeert in één beurt zoveel mogelijk stenen om te draaien. Stabiele stenen Stenen die op geen enkele manier kunnen worden veranderd, bijvoorbeeld de hoekstenen

Mobiliteit Een speler heeft een goede mobiliteit als hij een groot aantal mogelijke zetten tot zijn beschikking heeft. Grenzen De set van stenen die naast lege vakken staan.

De gebruikte heuristieken De representaties van de heuristieken Het zoekalgoritme

De gebruikte heuristieken Het verschil van de stenen De potentiële mobiliteit De werkelijke mobiliteit De gewogen vakjes

4 gebruikte representaties om de heuristieken te verwezenlijken Rep1: geeft de spelsituatie weer Rep2: levert de potentiële mobiliteit voor speler 1 Rep3: levert de potentiële mobiliteit voor speler 2 Rep4: houdt de gewogen vakjes bij

Representatie 1 2 1 werkelijke situatie Rep1 (0=leeg, 1=zwart, 2=wit)

Representatie 2 2 1 werkelijke situatie 1 2 werkelijke situatie Rep2 (0=leeg en geen mogelijke zet, 1=potentiële zet, 2=bezet) Door alle éénen van rep2 bij elkaar op te tellen, kan de potentiële mobiliteit van speler 1 worden berekend

Representatie 3 2 1 werkelijke situatie 2 1 werkelijke situatie Rep3 (0=leeg en geen mogelijke zet, 1=potentiële zet, 2=bezet) Door alle éénen van rep3 bij elkaar op te tellen, kan de potentiële mobiliteit van speler 2 worden berekend

Representatie 4 Merk op: hoeken zijn erg positief (3000) -100 200 -1000 Merk op: hoeken zijn erg positief (3000) vakjes omgrenzend aan de hoeken zijn negatief (-100 en -1000) randen zijn positief (200) De waarden van rep4 zorgen voor een grote voorkeur voor de hoeken en randen, maar een afkeur voor de vakjes daar net omheen

Samenvatting Het stenen verschil wordt dus m.b.v. rep1 berekend, de potentiële mobiliteit voor beide spelers m.b.v. rep2 en rep3, en rep4 zorgt voor de gewogen vakjes. Note: De werkelijke mobiliteit heeft geen aparte representatie nodig maar kan m.b.v. rep1 worden berekend.

Het zoekalgoritme Om een aantal zetten vooruit te kunnen kijken wordt er gebruik gemaakt van een minimax algoritme (met Alpha-Beta pruning) welke gebruik maakt van een zoekboom. Onderaan de boom (bij de leaves) wordt een evaluatie van de situatie (van iedere specifieke leaf) uitgevoerd m.b.v de bovengenoemde heuristieken. Hier komt een waarde uit welke vervolgens omhoog wordt geminimaxt om zo de beste zet te bepalen.

Minimax voorbeeld (matrix) H G F E D C B A 8 7 6 5 4 3 2 1 Codering van de tekstvakken

Minimax voorbeeld (boom) Huidige situatie Zet vooruit (speler 1: maximum) Zetten vooruit (speler 2: minimum) Evaluatie van spel -2530 +80 -210 situatie na 2e zet Conclusie: F4 heeft de hoogste waarde, dus is waarschijnlijk de beste zet.

Een Andere Aanpak: Een Lerend Systeem

In een data-bestandje, bv 1.txt: “..+00+00+00..” “..+00-01+00..”

Voorbeeld: 50ste Zet +35 -6 +5 -2 +0 +0 +2 +59 -10 -23 -2 +0 +0 -1 -19 -2 +2 +0 +0 +0 +0 +0 +0 +3 -2 +0 +0 +0 +0 +0 +0 +1 +3 +0 +0 +0 +0 +0 +0 +2 -4 +0 +2 +0 +0 +0 +0 +3 -5 -29 -5 +0 -1 -2 -33 -2 +24 -12 -4 +10 -4 -3 +2 +16

De cumulatieve waardes per veld voor alle zetten: +1020 -120 -10 +60 +60 -10 -120 +1020 -120 -330 -30 -40 -40 -30 -330 -120 -10 -30 +60 0 0 +60 -30 -10 +60 -40 0 0 0 0 -40 +60 +60 -40 0 0 0 0 -40 +60 -10 -30 +60 0 0 +60 -30 -10 -120 -330 -30 -40 -40 -30 -330 -120 +1020 -120 -10 +60 +60 -10 -120 +1020

Kan deze versie goed Othello spelen? Tegen ieder NIET lerend systeem wint dit systeem Tegen willekeur is het niet zo sterk Tegen mensen is het niet sterk Oplossing problemen: Een systeem met Heuristieken EN een lerend systeem

Conclusie: Ons programma (niet-lerend) kan redelijk spelen: - Verslaat menselijke spelers - Redelijk tegen goede progamma’s - Denkt (gecompileerd) 4 a 5 plies diep.