Empowerment in de zorg Tine Van Regenmortel en Bienke Janssen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
EMPOWEREN VIA VRIJWILLIGE INZET Renilde Nulens Hoofd maatschappelijk werker OCMW Genk Brussel, 4 juli 2011.
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Van visie naar actie.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Positieve psychologie
Empowerment en vraagsturing in de zorg
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
“Zoeken naar krachtgerichte hulpverlening in dialoog”
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
ICT in een dynamische context
Krachtgerichte hulpverlening in dialoog
Begeleidingsplannen GGZ
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Hoe krijg je het op gang?.
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Participatie in de praktijk
Doel en taak van de hulpverlening
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Sociaal netwerk methodiek
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Drentsestraat 14 – 3812 EH Amersfoort – Tel. (033) – Fax (033) – Wijk en Psychiatrie.
SPIRITUALITEIT & SOBERHEID 25 APRIL 2008 Tine Van Regenmortel VEERKRACHT & BASISHOUDING.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Embedded Librarianship
Collectieve transitie en veerkracht
Hoe leren professionals?
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Geïntegreerd breed onthaal
Vermaatschappelijking van zorg
Richting geven aan Teamontwikkeling
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Ambulant team wijkzorg ___________
Transcript van de presentatie:

Empowerment in de zorg Tine Van Regenmortel en Bienke Janssen Fontys Hogeschool Sociale Studies Congres Being There, Jaarbeurs Utrecht 15 mei 2008

Doel en opbouw presentatie Wat is empowerment? Betekenis van empowerment binnen de hulpverlening Een praktijkvoorbeeld Discussie met behulp van vragen

Waardeoriëntatie en theoretisch kader Empowerment als ‘paradigma’ Maatschappelijk kwetsbare groepen Eigen kijk op sociale problemen en haar oplossingen Empowerment moet men verwerven met ondersteuning van de omgeving Open-einde construct en contextbepaald Meerdere niveaus (‘multi-level construct’) Empowering processen en empowered outcomes Ethisch gegrond/synthese

Definitie van empowerment (Van Regenmortel) Empowerment is een proces van versterking waarbij individuen, organisaties en gemeenschappen greep krijgen op de eigen situatie en hun omgeving en dit via: Het verwerven van controle Het aanscherpen van kritisch bewustzijn Het stimuleren van participatie KP:Niet alleen richten op de zwakke en beschadigde kant van mensen, maar ook op de krachten die zij voor zichzelf en anderen in kunnen zetten. RF: Niet handelen vanuit veroordeling, maar vanuit verwondering. UItgaan van wat mensen nog kunnen. Metho: Manieren van hv zoeken minst ingrijpend, client centraal, vraaggericht. Idee van empowerment is dat hoe je je als persoon in een kwetsbare positie in deze maatschappij weet te handhaven afhankelijk is van 1) eigen reactie, 2) reactie van de maatschappij en 3) de interactie tussen die twee

Aandacht voor de psychologische dimensie geen statisch persoonlijkheidskenmerk (‘trait’) wel een dynamisch context bepaald construct (‘state’)’ ▼ interactionistische en dynamische kijk

Empowerment binnen de hulpverlening Het ‘strengths’ of krachtenperspectief Relatie tussen hulpvrager en hulpverlener Attitude en technieken van de hulpverlener Organisatorische context Casemanagement

1. Krachtenperspectief FOCUS EN APPEL OP POTENTIELE KRACHT- EN STEUNBRONNEN ZIEKTE/DEFICIT MODEL

Positieve psychologie SELIGMAN ‘PSYCHOLOGISCH KAPITAAL’ VEERKRACHT (RESILIENCE) ►MINST INGRIJPENDE HULPVERLENING

2. Relatie tussen hulpvrager en hulpverlener Betrokkenheid Gelijkwaardigheid Verbinding Wederkerigheid

3. Attitude en technieken van hulpverlener Faciliterende activiteiten Reflectief/ Probleemstellend ‘Outreaching’/’bemoeizorg’ Ervaringen/ survivor’s pride Krachtgerichte technieken Vraagtechnieken Taal Assessment Planmatig handelen

4. Organisatorische context ‘Competente’ organisaties Self empowerment van hulpverleners Enabling niche Geen stigmatisering Aandacht voor gehele persoon Verandering en groei Toegang tot andere niches Aanleren van vaardigheden Gastvrijheid Uitgenodigd voor medezeggenschap Groepsaspect

Kwartiermaken Ruimte maken voor mensen die ‘anders’ zijn Maatschappelijke steunsystemen Gastvrijheid en betrokkenheid Voorbereiding van ontmoeting

5. Casemanagement Vraaggestuurd overleg Multidisciplinaire en naadloze hulpverlening Overlegnetwerken B.v. Lokaal cliëntoverleg en eigen kracht conferenties

MAATZORG = Krachtgerichte hulpverleningsmethodiek ‘Principles shape practice’ 1. Positieve hulpverlening 2. Integrale hulpverlening 3. Participatie 4. Gestructureerde hulpverlening 5. Gecoördineerde hulpverlening KP:Niet alleen richten op de zwakke en beschadigde kant van mensen, maar ook op de krachten die zij voor zichzelf en anderen in kunnen zetten. RF: Niet handelen vanuit veroordeling, maar vanuit verwondering. UItgaan van wat mensen nog kunnen. Metho: Manieren van hv zoeken minst ingrijpend, client centraal, vraaggericht. Idee van empowerment is dat hoe je je als persoon in een kwetsbare positie in deze maatschappij weet te handhaven afhankelijk is van 1) eigen reactie, 2) reactie van de maatschappij en 3) de interactie tussen die twee

Kenmerken van empowerment Streven naar minst ingrijpende en nabije zorg op maat Krachtenperspectief De relatie als fundament Erkenning van ervaringsdeskundigheid Empowerment ook op meso en macro niveau KP:Niet alleen richten op de zwakke en beschadigde kant van mensen, maar ook op de krachten die zij voor zichzelf en anderen in kunnen zetten. RF: Niet handelen vanuit veroordeling, maar vanuit verwondering. UItgaan van wat mensen nog kunnen. Metho: Manieren van hv zoeken minst ingrijpend, client centraal, vraaggericht. Idee van empowerment is dat hoe je je als persoon in een kwetsbare positie in deze maatschappij weet te handhaven afhankelijk is van 1) eigen reactie, 2) reactie van de maatschappij en 3) de interactie tussen die twee

Gecoördineerde zorg voor zelfstandig wonende ouderen Multidisciplinair ‘ouderenoverleg’ vanuit het perspectief van hulpverleners: krachten en valkuilen Theoretische kennis moet in functie staan van praktisch relevantie. Zorgverstrekkers hebben handvatten en instrumenten nodig om de theoretische inzichten omtrent een hoogstaande zorgpraktijk om te zetten in hoogstaande zorgkwaliteit. Methodieken zijn hiervoor bruikbare instrumenten. Een voorbeeld van een methodiek die de client centraal stelt en vraaggericht werkt zijn netwerkoverleggen. Deze methodieken zijn vooral ontwikkeld voor mensen in kwetsbare posities (zoals hulpbehoevende ouderen). Het versterkend en verbindend werken staat hierbij centraal.

Onderzoeksdoel Hoe beoordelen hulpverleners de organisatie en het verloop van een multidisciplinair ouderenoverleg in de praktijk? Doel van het overleg Meerwaarde voor het primaire proces Ervaren knelpunten/ valkuilen Theoretische kennis moet in functie staan van praktisch relevantie. Zorgverstrekkers hebben handvatten en instrumenten nodig om de theoretische inzichten omtrent een hoogstaande zorgpraktijk om te zetten in hoogstaande zorgkwaliteit. Methodieken zijn hiervoor bruikbare instrumenten. Een voorbeeld van een methodiek die de client centraal stelt en vraaggericht werkt zijn netwerkoverleggen. Deze methodieken zijn vooral ontwikkeld voor mensen in kwetsbare posities (zoals hulpbehoevende ouderen). Het versterkend en verbindend werken staat hierbij centraal.

Multidisciplinair ‘ouderenoverleg’ in de praktijk Lokaal ‘ouderenoverleg’ Den Bosch Oost Werkgebied 12.000 inwoners waarvan 30% 55+ Multidisciplinair samenwerkingsverband Casusgeleid overleg, met aandacht voor dossieroverstijgende knelpunten Vaste samenstelling van teamleden, overige professionals op afroep beschikbaar Werkgebied 6 gemeleerde wijken. Samenwerking multi disciplinair en eerste en tweede lijn. Organisatie vanuit een gezondheidscentrum. Casussen ingebracht op verschillende gronden, maar altijd multi complexe problemen.

Onderzoeksopzet Kwalitatief Kwantitatief Participerende observaties Diepte-interviews met hulpverleners Focusgroepen met hulpverleners Schriftelijke vragenlijst (TDV, Stoop en van der Laan, 1992)

Krachten ouderenoverleg Valkuilen ouderenoverleg Resultaten Krachten ouderenoverleg Valkuilen ouderenoverleg Gecoördineerde, gestructureerde en geïntegreerde zorg Collegiale consultatie/ leren ‘Warme’ overdracht Op de hoogte blijven van ontwikkelingen Beeldvorming rondom cliënt Stem van de cliënt Verantwoordelijkheid voor cliëntsituatie Organisatorische inbedding (te) routinematig werken Het wordt door hulpverleners gezien als een zinnige uitwisseling en een zinnig contact tussen de eerste en de tweede lijn. Ook de samenstelling wordt gezien als een goede afspiegeling van de hulpverleners in de wijk.Gezamenlijk gedragen hulpverlening. Je kent elkaar persoonlijk en inhoudelijk. Belt elkaar makkelijker en vertrouwt sneller op elkaars oordeel omdat iemands manier van werken gekend wordt. M, die meneer en ik heb een meneer en ik weet het niet meer. CC± Ik kan iets halen in de in dat ik adviezen in kan winnen in lastige situaties, maar ik kan ook meedenken met anderen. Warme overdracht: Ik mis iets, het zijn net hamerstukken

Discussievraag 1 Wat maakt een netwerkoverleg een ‘overleg op maat’?: Vaste samenstelling van hulpverleners? Aanwezigheid betrokken cliënten? Verantwoordelijkheid voor voortgang hulpverlening? Met of zonder aanwezigheid informele zorgverleners?

Discussievraag 2 Zijn er belemmeringen aan het werken met het krachtenperspectief, in het bijzonder met mensen met (psychische) beperkingen?

Discussievraag 3 Volgens de empowermenttheorie is het investeren in een (vertrouwens)relatie een voorwaarde voor een succesvolle hulpverlening Hoe realistisch is dit in een maatschappij waar tijd en middelen beperkt zijn?

Discussievraag 4 Het verlenen van empowerende hulpverlening is ook een verantwoordelijkheid van organisaties. Welke maatregelen zouden organisaties kunnen nemen om hulpverleners in hun werkzaamheden te ondersteunen?