Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Een vrouw te zijn.
Wat zijn goede peilingen?
Opkomen voor jezelf.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Loverboys.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Dataverzamelingsmethoden
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Iedereen coach naar Jef Clement.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Enquête.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Slot 4Hc.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Methoden & Technieken van Onderzoek
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Mijn presentatie Naam van de museum is Gemeentemuseum Den Haag Wonderkamers.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
22 januari 2009 | | Christiaan Buitenhuis en Piet Mulder Doet een goed pensioen er in 2009 nog toe?
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Les 5: Het marketingplan
Jongeren en seks Plaatje.
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Onderzoeksstrategie: survey
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
Transcript van de presentatie:

Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen

Peter de Wit

Inleiding Niet ons eigen onderzoek Maar een onderzoek over non-respons

Vragenlijsten bij onderzoek naar formuleringeffecten Voor ons onderzoek naar formuleringeffecten hebben 160 respondenten deelgenomen. Welke moeilijkheden hebben wij daarbij ondervonden? -Groot aantal respondenten -Medewerking; soms wel/soms niet Wat hebben jullie ondervonden?

Wat vinden Nederlanders eigenlijk van een vragenlijst/enquête? Onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Sociaal en Cultureel Planbureau Proefschrift Ineke Anezka Lucia Stoop (2005) De jacht op de laatste respondent Non-respons in steekproefonderzoek

De jacht op de laatste respondent Non-respons in steekproefonderzoek 'Ik kan alleen maar op zondagochtend, om zeven uur,' zei de hardnekkige weigeraar. 'Dat is goed,' antwoordde de interviewer. 'U houdt echt niet op voordat ik de vragenlijst heb beantwoord, hè. Komt u dan maar binnen, dan doe ik het nu.' 'Die man wou helemaal niet meedoen,' zei de ene interviewer tegen de andere. 'Maar toen vond-ie het toch goed en was hij niet meer te stuiten toen ik naar zijn mening over de politiek en de Europese Unie vroeg.'

De jacht op de laatste respondent Non-respons in steekproefonderzoek (1) In Nederland is het steeds moeilijker om een hoge respons te krijgen. Dit maakt onderzoek onder steekproeven uit de bevolking lastig en kostbaar. Een lage respons roept vragen op over de betrouwbaarheid van de uitkomsten van onderzoek. In de studie wordt ingegaan op de achtergronden van non-response en de mogelijkheden om deze non-response te verminderen.

De jacht op de laatste respondent Non-respons in steekproefonderzoek (2) Het grootste probleem van non-respons is: De validiteit, omdat sommige groepen over- en andere ondervertegenwoordigd raken.

De jacht op de laatste respondent Non-respons in steekproefonderzoek (3) Diepgaande analyse van non-respons bij het Aanvullend Voorzieningengebruikonderzoek 1999 van het SCP. Een steekproef van personen die niet aan dit onderzoek wilden meedoen werd enkele maanden later benaderd met een korte vragenlijst over voorzieningengebruik. Het merendeel bleek bereid om de vragenlijst te beantwoorden. Vergelijking van de resultaten van de respondenten die de lange vragenlijst hadden ingevuld met die van de korte vragenlijst van de overgehaalde weigeraars, maakte het mogelijk precies aan te geven tot welke vertekening non- respons leidt, en of extra inspanningen niet alleen tot een hogere respons leiden, maar ook tot betrouwbaarder resultaten.

Een hoge respons is mogelijk en belangrijk Veel sociaal-wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op steekproeven uit de bevolking. Deze kunnen een goed beeld geven van de gehele bevolking als de respons hoog is. Bij een lage respons is het risico groot dat de resultaten van een survey bepaald worden door mensen die veel thuis zijn, het onderwerp interessant vinden of het leuk vinden om vragenlijsten in te vullen. Een hogere respons, ook onder mensen die veel weg zijn, of niet in surveys of het onderwerp zijn geïnteresseerd, is haalbaar als deelname op veel verschillende manieren mogelijk en aantrekkelijk wordt gemaakt. -Op een geschikte tijd benaderen. -Nog een keer terugkomen als dat beter uitkomt. -Zelf laten bepalen of de vragenlijst schriftelijk, telefonisch, mondeling of via internet wordt beantwoord. -Deelname kan aantrekkelijk worden gemaakt door het geven van een cadeautje, maar ook door informatie te geven over het belang en het doel van het onderzoek.

Conclusies De hoge non-respons bij steekproefonderzoek in Nederland is een ernstig probleem. Hoe hoger de respons, hoe groter de kans op betrouwbare resultaten. Met een intensieve benadering is een respons van 70% mogelijk. De respons op steekproefonderzoek in Nederland hoeft niet onder te doen voor die in andere Europese landen. Zowel de bereikbaarheid van respondenten als de bereidwilligheid om aan onderzoek mee te doen neemt af. Beide oorzaken van non-respons vereisen aparte maatregelen. Gezien de nadelige gevolgen van non-respons is het noodzakelijk meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van dataverzameling

Algemeen Dagblad ‘Nederlanders zijn enquêtes beu’ door onze nieuwsdienst DEN HAAG | De Nederlander is steeds minder bereid mee te doen aan onderzoeken en enquêtes. Het is geen uitzondering dat de helft van de mensen weigert de gestelde vragen te beantwoorden. Dat blijkt uit onderzoek van Ineke Stoop, medewerkster van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Stoop stelt in haar rapport 'The hunt for the last respondent' dat het grote aantal mensen dat niet meedoet 'een ernstig probleem' is, omdat de resultaten steeds onbetrouwbaarder worden. "Bij een lage respons is het risico groot dat de resultaten van een onderzoek bepaald worden door mensen die veel thuis zijn, het onderwerp interessant vinden of het leuk vinden om vragenlijsten in te vullen." Ze onderzocht de redenen van mensen die niet mee wilden doen aan een groot SCP-onderzoek. Die waren divers: ouderen willen soms niet omdat ze geen vreemden binnenlaten of omdat ze de vragenlijsten te lang vinden, jongeren hebben er soms gewoon geen zin in of doen wel mee als er een andere interviewer aan de deur staat. Anderen weigeren domweg omdat anders de 'melk overkookt'. Niet-meedoen is volgens Stoop vooral vervelend als de respons onder bepaalde groepen van de samenleving sterk uiteenloopt. In Nederland is het bijvoorbeeld zo dat inwoners van de grote steden 'notoir moeilijk te enquêteren zijn', waardoor dorpelingen oververtegenwoordigd raken. Over het algemeen wordt niet-meedoen opgelost door met statistische technieken de resultaten te corrigeren. Maar hoe groter het aantal mensen is dat niet meedoet, hoe moeilijker het wordt de resultaten in balans te brengen. Volgens Stoop is de respons op onderzoek te verhogen door deelname aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje. Maar soms is het al genoeg om de ondervraagde op een geschikter tijdstip terug te bellen, of ze bijvoorbeeld in de gelegenheid te stellen de vragen per internet te beantwoorden. Overigens is ook het onderzoek naar het niet-meedoen aan onderzoek niet volledig. Ook na herhaalde pogingen waren er mensen die niet wilden laten weten waarom ze niet wilden meedoen.

Bedankt voor de aandacht! Zijn er nog vragen? Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen