» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
15. Octrooi- en auteursrecht
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
SYSTEEM AARDE VWO.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Activerende werkvorm (awv):
Workshop Onderzoeksontwerp
SYMPOSIUM 4C-ID Open Universiteit 12 april 2013
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
OPL presentatie Word-probleem.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
NLT modules en excellentiebevordering
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Naam workshopbegeleider
Portfolio Judy Tienhoven
De puzzel past steeds beter
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Verpleegkundig redeneren
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
>> Als het gaat om innovatie Agentschap NL Robert van Haaften Innovatieadviseur Masterclass High Growth Forum 10 juni 2013 Willem-Jeroen Stevens CEO Transparent.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Hoe leren professionals?
Pré-NLT-module 3D-printen
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Module 6; didactisch handelen
Ondersteunen van Zelfregulatie
informatieavond Voortgezet Onderwijs
LIP.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Studiemiddag inburgering
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
privacyregels en warme overdracht PO-VO
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Academie voor Bouw & Infra
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht, 5 Maart

» Als het gaat om octrooien Inhoud Introductie octrooien De octrooiwerkzaamheden van een Technisch Adviseur De benodigde vaardigheden Rangschikking van de moeilijkheidsniveaus Invulling van het 4C-ID model Feedback en Revisie één octrooiaanvraag

Introductie Octrooien Een uitvinding doen Vercommercialiseren van een uitvinding Gevaren bij vercommercialisering Bescherming met een Octrooi 3

Het octrooisysteem Wat kan je met een octrooi Hoe krijg je octrooi Hoe ziet een octrooi er uit Octrooi Monopolie om investering terug te verdienen Openbaarmaking voor technische vooruitgang R&D Octrooi BeschermingInformatie 4

5

De voorwaarden om een octrooi te krijgen: De uitvinding moet technisch zijn De uitvinding moet nieuw zijn De uitvinding moet inventief zijn De uitvinding moet industrieel toepasbaar zijn De uitvinding moet nawerkbaar zijn met de informatie in het octrooi 6

De octrooiwerkzaamheden van een Technisch Adviseur Een octrooi wordt verleend nadat er: Een “Onderzoek naar de Stand van de Techniek” is uitgevoerd zoeken in de technische literatuur De resultaten van dit Onderzoek zijn opgenomen in een Rapport rapporteren van gevonden documenten Bij dit Rapport een “Schriftelijke Opinie” is geschreven, waarin de octrooieerbaarheid van de uitvinding wordt besproken bespreken van o.a. nieuwheid en inventiviteit van de uitvinding 7

De benodigde vaardigheden Begrijpen van de octrooiaanvraag Taalkundig en Technisch Kunnen zoeken in technische literatuur Kunnen beoordelen op voorwaarden voor octrooiering techniek wetgeving internationale verdragen jurisprudentie Duidelijk kunnen formuleren 8

9

Rangschikking van de moeilijkheidsniveaus Bepalen van de makkelijkste praktijksituatie Bepalen van situaties die een extra moeilijkheid kunnen toevoegen Rangschikken van de extra moeilijkheden in een logische educatief geschikte volgorde rekening houdend met hoe vaak het in de praktijk voor komt rekening houdend met het ontwerpen van Leertaken rekening houdend met verschillende technologische vakgebieden Gekozen voor rangschikking in 7 Taakklassen 10

11

Invulling van het 4C-ID model Rangschikken van vaardigheden volgens de moeilijkheidsniveaus Hieruit de vaardigheden bepalen die aan bod moeten komen per Taakklasse Leerdoelen per Taakklasse Deze vaardigheden rangschikken in “non-recurrent” en “recurrent” Onderwerpen voor Ondersteunende Informatie (algemene theorie) Onderwerpen voor Procedurele Informatie (zoekprogramma/sjabloon) Zoeken/ontwerpen van geschikte Leertaken en Deeltaakoefeningen aansluiten bij de belangrijkste onderwerpen in de Taakklasse gebruik makend van eerder behandelde octrooiaanvragen 12

13

14

Feedback, Gebruik en Revisie Regelmatig contact met de Opleider en met de Trainees verschuiven van vaardigheden naar andere taakklassen versteviging van onderbelichte vaardigheden Andere Technisch Adviseurs gebruiken het programma als naslagwerk Interesse gewekt bij collega’s buiten onze afdeling Toevoegen vaardigheden voor gebruik in andere vakgebieden Toevoegen Leertaken voor betere aansluiting bij vakgebied Trainee 15