» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht, 5 Maart
» Als het gaat om octrooien Inhoud Introductie octrooien De octrooiwerkzaamheden van een Technisch Adviseur De benodigde vaardigheden Rangschikking van de moeilijkheidsniveaus Invulling van het 4C-ID model Feedback en Revisie één octrooiaanvraag
Introductie Octrooien Een uitvinding doen Vercommercialiseren van een uitvinding Gevaren bij vercommercialisering Bescherming met een Octrooi 3
Het octrooisysteem Wat kan je met een octrooi Hoe krijg je octrooi Hoe ziet een octrooi er uit Octrooi Monopolie om investering terug te verdienen Openbaarmaking voor technische vooruitgang R&D Octrooi BeschermingInformatie 4
5
De voorwaarden om een octrooi te krijgen: De uitvinding moet technisch zijn De uitvinding moet nieuw zijn De uitvinding moet inventief zijn De uitvinding moet industrieel toepasbaar zijn De uitvinding moet nawerkbaar zijn met de informatie in het octrooi 6
De octrooiwerkzaamheden van een Technisch Adviseur Een octrooi wordt verleend nadat er: Een “Onderzoek naar de Stand van de Techniek” is uitgevoerd zoeken in de technische literatuur De resultaten van dit Onderzoek zijn opgenomen in een Rapport rapporteren van gevonden documenten Bij dit Rapport een “Schriftelijke Opinie” is geschreven, waarin de octrooieerbaarheid van de uitvinding wordt besproken bespreken van o.a. nieuwheid en inventiviteit van de uitvinding 7
De benodigde vaardigheden Begrijpen van de octrooiaanvraag Taalkundig en Technisch Kunnen zoeken in technische literatuur Kunnen beoordelen op voorwaarden voor octrooiering techniek wetgeving internationale verdragen jurisprudentie Duidelijk kunnen formuleren 8
9
Rangschikking van de moeilijkheidsniveaus Bepalen van de makkelijkste praktijksituatie Bepalen van situaties die een extra moeilijkheid kunnen toevoegen Rangschikken van de extra moeilijkheden in een logische educatief geschikte volgorde rekening houdend met hoe vaak het in de praktijk voor komt rekening houdend met het ontwerpen van Leertaken rekening houdend met verschillende technologische vakgebieden Gekozen voor rangschikking in 7 Taakklassen 10
11
Invulling van het 4C-ID model Rangschikken van vaardigheden volgens de moeilijkheidsniveaus Hieruit de vaardigheden bepalen die aan bod moeten komen per Taakklasse Leerdoelen per Taakklasse Deze vaardigheden rangschikken in “non-recurrent” en “recurrent” Onderwerpen voor Ondersteunende Informatie (algemene theorie) Onderwerpen voor Procedurele Informatie (zoekprogramma/sjabloon) Zoeken/ontwerpen van geschikte Leertaken en Deeltaakoefeningen aansluiten bij de belangrijkste onderwerpen in de Taakklasse gebruik makend van eerder behandelde octrooiaanvragen 12
13
14
Feedback, Gebruik en Revisie Regelmatig contact met de Opleider en met de Trainees verschuiven van vaardigheden naar andere taakklassen versteviging van onderbelichte vaardigheden Andere Technisch Adviseurs gebruiken het programma als naslagwerk Interesse gewekt bij collega’s buiten onze afdeling Toevoegen vaardigheden voor gebruik in andere vakgebieden Toevoegen Leertaken voor betere aansluiting bij vakgebied Trainee 15