Vragenlijst en Vraagformulering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Voorlichting Profielwerkstuk 5 (t)VWO
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Eindwerk zesde jaar.
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
LITERATUUR ONDERZOEK.
Zakelijk lezen Nederlands.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Dag van het afstudeeronderzoek
Containerstromen in een supply chain
Onderzoeksvaardigheden
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
recipients’ impressions of senders’ likability
Coderen.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Zomerschool ROC A12.
Kwantitatief onderzoek
Tweede wereldoorlog.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Workshop evalueren Dcp
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Vragenlijst- en formuleringsonderzoek
VIOT-Lezing, 7 dec 2005 Bregje Holleman Universiteit Utrecht
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Les 5. In beeld gevangen Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie overweg met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma; hebben jullie je idee vormgegeven.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Methoden & Technieken van Onderzoek
College 9 zHoe gaat het met de afname? zData-invoer zEerste analyses.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Het onderzoeksverslag
Aanvullende beeldvormende technieken
Toetsen? Doe het zelf!.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Vragenlijst en Vraagformulering Bregje Holleman B.holleman@let.uu.nl College Ma 11-13: UCU 2.15 Do 9-11: UCU 2.14

Cursushandleiding Beschikbaar via website en in collegemap www.let.uu.nl/~bregje.holleman/personal/

Doel van de cursus Onderzoek naar formuleringseffecten in vragenlijsten naar tekstbegrip en tekstwaardering

Voorbeeld formuleringseffect Rugg (1941): Hoe meet je de publieke opinie t.a.v. openbare toespraken tegen democratie?? Do you think the government should forbid public speeches against democracy? no 39 % Do you think the government should allow public speeches against democracy? yes 21 % Je kunt vragen: Hoe sta je tegenover x.. Wat vind je van x.. Maar ook vragen naar een actie: vind je dat de overheid x moet verbieden/toelaten? Komt veel voor in beleidsvragenlijsten Rugg was 1e die dit onderzocht, in pre-statistiek tijdperk Hoe? Split ballot Zie collegestof deze weeek Dus meer nee v dan ja t Waarom is dit erg? Gevolg  conclusies verschillen Maar kun je nu iets zeggen over alle v/t vragen? Alle tegengestelde vragen? Alle formuleringsvariatie? En welke vraag is nou beter? moet je iets voor weten over oorzaak óf je moet andere criteria hanteren, bijv…? Suggesties?

Structuur van de cursus Week 1+2: inlezen over (onderzoek naar) vragenlijsten, formuleringseffecten, tekstwaarderingsonderzoek Week 3+4: probleemstelling en vragenlijst Week 5: dataverzameling, datainvoer Week 6+7: analyse en verslaglegging Week 8: presentatie, evaluatie

Procedures Samenwerken in groepjes Toetsing Iemand van groepje is altijd aanwezig bij colleges Max. 2x afwezig, meld je vooraf af via mail aan mij Zorg voor eerlijke taakverdeling Toetsing 2x groepsopdracht: probleemstelling (20%) en eindverslag (50%) 1x individuele toets (30%, min 4.0) Toets is individueel. Gaat over collegestof en gelezen literatuur (dus artikelen en slides). Niet over extra literatuur. Daarna werk je in groepjes aan 2 groepsopdrachten, maar die voorbereiding begint al meteen te lopen Dus aan ‘t eind van de pauze bij dit college: indelen ingroepjes van 3 (of soms 2 pp). Max 10 groepjes Eerlijke taakverdeling: iedereen houdt overzicht over ‘t geheel, niemand drukt zich systematisch, meld problemen bijtijds (in vertrouwen) Elke student mag max 2x afwezig zijn. Meld je wel vooraf af bij mij, via email.

Structuur van het onderzoek Tekstwaarderingsonderzoek bij bestaande tekst of website Tekst in 2 varianten: goede vs slechte Met vragenlijst in 2 of 3 varianten: positief vs negatief vs semantisch differentiaal om Effect van vraagvariatie te onderzoeken Generalisatie van eerder onderzoek naar contrastieve vragen Zoeken naar beste vraagformulering 2 of 3 varianten: in ekl geval: pos vs neg vragen. Liefst ook: sem diff. Aantal respondenten: ca 50 per ‘cel’ (en ook ca 50 per student…) Keuze voor de tekst of website: vrij. Bij website vaak ook: websurvey. Kies iets waarvoor je denkt gemakkelijk respondenten te kunnen vinden, dus tekst niet te lang, makkelijke en brede of goed bereikbare doelgroep.

Tekstwaardering: bij welke tekst? Web of tekst mag allebei Bij webtekst ook websurvey! Kies niet te lange tekst Kies tekst met brede doelgroep en/of goed te bereiken doelgroep Kies tekst die goed of slecht kan zijn op dimensies van Maes/Hoeken/Ummelen Zie alvast vragenlijst Maes/Hoeken/Ummelen

Hoe kun je attitudes meten? Tekstanalyse Observatie ‘unobtrusive’ Direct participerend Interview Gestandaardiseerd vs ongestandaardiseerd Kwantitatief vs kwalitatief Open vs gesloten Mondeling vs papier vs digitaal

Triangulatie Elke onderzoeksmethode heeft zijn eigen voor- en nadelen. Daarom: combineer verschillende methoden om dezelfde vraagstelling te onderzoeken! = triangulatie

Voor – en nadelen van gestandaardiseerde gesloten vragenlijsten Voordelen Vergelijkbaarheid van de antwoorden Gemakkelijke/snelle analyse Snelle afname Respondenten coderen hun eigen antwoorden. Nadelen Respondenten kunnen individuele ei niet kwijt Zelfde vraag meet bij verschillende personen niet per se hetzelfde

Waar worden surveys gebruikt? Sociaal-wetenschappelijk onderzoek Beleidsonderzoek, opinieonderzoek Marketingonderzoek Tekstevaluatie Referenda

Donderdag a.s. (1) Doorlezen over formuleringseffecten (Molenaar) Bekijken van formuleringsadvies in de praktijk (Korzilius en Bartelds) Denk na: Hoe sluiten de adviezen aan bij het onderzoek? Verschillen de adviezen tussen K. en B.? Doen: maak korte samenvattingen van alle gelezen literatuur, formuleer kritische/begripsvragen Doen: analyseer vragenlijst

Donderdag a.s. (2) Analyse uitgedeelde vragenlijst Zie ook Emans Hfdst 8 Wat is de onderzoeksvraag? Dwz, wat meet de vragenlijst als geheel? In welke subdimensies=theoretische variabelen (clusters vragen) is dat opgedeeld? Is dat adequaat? (Tip: inhoudelijk bijeenbehorende vragen staan al bij elkaar). Naar welke vragen= ruwe variabelen is/zijn die theoretische variabelen omgezet? Is dat handig? Zijn ‘t er genoeg? Welke concrete vormgeving/formulering v/d vragen/antwoordopties is gekozen? Is die adequaat? Hoe is de rest van de vragenlijst vormgegeven? Is die adequaat?

Volgende week: meer lezen over: Onderzoek naar contrastieve vragen Onderzoek naar tekstwaardering Toewerken naar onderzoeksvraag + design