Collaborative Strategizing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Centrale werkwinkel D:
Advertisements

Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Stichting Dijk van een Kust
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
MBO passend onderwijs
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
EVC en LevenLang Leren op een HOger plan in de regio Eindhoven, 12 februari 2009 Alice Gorissen Programmamanager Hogeschool Zuyd.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Het perspectief van Eindhoven Het ‘verzilveren’ van ontwikkelpotenties?
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Workshop WK Veldrijden 2014
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Samen werken aan een gezonde regio!
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
EU - Buiten naar Binnen: Voorbeelden voor NL? IPCICO/HKU 24 juni,2010 Giep Hagoort,
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Regionaal revolverend financieren: Olie in de machine van cultureel en creatief ondernemerschap?
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Bestuurlijke netwerkdag G32, 18 september 2014 Themagroep Ondernemerschap Wethouders: Ap Reinders, Haarlemmermeer Willemien Vreugdenhil, Ede Mariëtte van.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Samen voor Veenendaal 21 mei 2016 MBO Issue analyse.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
EMPACT ! Collectief Impact Platvorm Chronic care
Erfgoedcentrum DiEP
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Waarden & organisatiecultuur
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Smart Region Visietraject Toekomstforum Halle-Vilvoorde
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Conclusies evaluatie Regieraden
Staf Depla Van Poeljelezing
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
SROI Stadswerk.
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Collaborative Strategizing Leren Samenwerken op regionaal niveau voorbij het culturele domein PACESI Parktheater Eindhoven Samenwerken intern extern Social Innovation Collaborative Strategizing 18 mei 2015, Dordrecht De Stad 2015, VSCD- conferentie

Ger Pepels NHTV Academy for Leisure Interesse: social innovation, creative entrepreneurship Onderzoeksprogramma: designing meaningful experiences

Financieel resultaat: - 1 mln in 2007 Nieuw business plan nodig Business plan > creëren van beweging AUW pijn in 2007 NOW: uitdaging oppakken (2008 – 2009) HOW: voldoen aan de standaard van de sector (2010 – 2011) WOW: voorbeeld zijn voor de sector

Theater van het Jaar 2014 Gouden Pluim 2012 Beste werkgever in Brabant 2011

Strategische fase >> 2013 – 2017 Mission statement: Bijdragen aan het ‘geluk’ van de Eindhovenaar En / of : Leiden in de Raak – industrie in 2020 ‘High touch’ als balans voor ‘high tech regio’ In combinatie met:

twijfel Zien we onze uitdaging op de juiste wijze? Zijn we als team in staat om deze uitdaging op te pakken?

Volstaat creatief ondernemerschap als stroom innovatieve projecten? ENTREPRENEURIAL ATTITUDE TAKING THE LEAD WITH PARTNERS OUTSIDE THE CULTURAL SECTOR

Fase 1: september – december 2013 Fase 2: januari – juni 2014 Large, middle, light traject; 5 ontbijtsessies en 2 workshops centraal Fase 3: augustus – december 2014 Project ’50 dagen Open’ rond 50 jarig jubileum Fase 4: januari – december 2014 Large groep; ontbijtsessies; individuele projecten + nieuwe gezamenlijk project

8 regio sector organisatie bloemblad Extern medewerker Intern

Resultaat Assumpties Strategie Actie Double-loop First-loop Triple-loop First-loop Double-loop Doen we de dingen goed? Doen we de juiste dingen? Op welke vooronderstellingen is de strategie gebaseerd?

Voorbij de ‘Strategische dialoog’ motief Interactieve, flexibele: Evaluatie huidige strategische profiel s/w analyse Externe analyse Opties in beeld brengen Nieuwe strategie Project – matig met ‘Dwarsdoorsnede’ Of: Doorlopend strategisch actie onderzoek, ‘emergent stratigizing

WIE Wat betekent dit voor de culturele instelling? Hoe creëren we een: ‘leefbare, veerkrachtige en inclusieve samenleving? En vooral: WIE 2015 Avelino Transition Training Day 2015.pdf Stad/ regio verbinden het ‘lokale’ en het ‘globale’ > de macht aan de stad Mair Van Gijzel: city states, Benjamin Barber: let mairs rule the world; Wat betekent dit voor de culturele instelling?

Quadruple helix Naar: markt Cultuur overheid Creatieve industrie Zorg onderwijs overheid markt Cultuur Creatieve industrie Zorg ….

Social innovation Transformative Quintuple helix incremental Transactive collaboration Transformative Commoning 6.0 Quintuple helix Collaborative strategizing 5.0 Quadruple helix Co – innovation 4. 0 incremental innovation Transformative innovation Triple helix Closed innovation 1.0 Collaborative Innovation 2.0 Open 3.0 Collaborative strategizing Of Shared purpose platform Technological innovation

Tool filling box:

8 8 8 Collaborative strategizing Platform 5.0 Co – innovation 4.0 intern 8 Collaborative strategizing Platform 5.0 8 Co – innovation 4.0 Commoning 6.0 SYSTEMIC CHANGE intern intern

Social Innovation Collaborative Strategizing Verbind visie met activiteiten in het ‘hier en nu’ Vertaal dit in concrete projecten, experimenteer, leer: Betrek individuele medewerker in eigen projecten Werk samen in strategische projecten Werk aan de 2020 – ambitie door te sturen op de ontwikkeling van samenwerking Ontwikkel met externe stakeholders de gezamenlijke ambitie om maatschappelijke uitdaging aan te pakken ‘Emergent strategizing’ Stimuleer de diversiteit en zorg voor strategische verbinding buiten de sector

Dank voor de leerervaring !