Collaborative Strategizing Leren Samenwerken op regionaal niveau voorbij het culturele domein PACESI Parktheater Eindhoven Samenwerken intern extern Social Innovation Collaborative Strategizing 18 mei 2015, Dordrecht De Stad 2015, VSCD- conferentie
Ger Pepels NHTV Academy for Leisure Interesse: social innovation, creative entrepreneurship Onderzoeksprogramma: designing meaningful experiences
Financieel resultaat: - 1 mln in 2007 Nieuw business plan nodig Business plan > creëren van beweging AUW pijn in 2007 NOW: uitdaging oppakken (2008 – 2009) HOW: voldoen aan de standaard van de sector (2010 – 2011) WOW: voorbeeld zijn voor de sector
Theater van het Jaar 2014 Gouden Pluim 2012 Beste werkgever in Brabant 2011
Strategische fase >> 2013 – 2017 Mission statement: Bijdragen aan het ‘geluk’ van de Eindhovenaar En / of : Leiden in de Raak – industrie in 2020 ‘High touch’ als balans voor ‘high tech regio’ In combinatie met:
twijfel Zien we onze uitdaging op de juiste wijze? Zijn we als team in staat om deze uitdaging op te pakken?
Volstaat creatief ondernemerschap als stroom innovatieve projecten? ENTREPRENEURIAL ATTITUDE TAKING THE LEAD WITH PARTNERS OUTSIDE THE CULTURAL SECTOR
Fase 1: september – december 2013 Fase 2: januari – juni 2014 Large, middle, light traject; 5 ontbijtsessies en 2 workshops centraal Fase 3: augustus – december 2014 Project ’50 dagen Open’ rond 50 jarig jubileum Fase 4: januari – december 2014 Large groep; ontbijtsessies; individuele projecten + nieuwe gezamenlijk project
8 regio sector organisatie bloemblad Extern medewerker Intern
Resultaat Assumpties Strategie Actie Double-loop First-loop Triple-loop First-loop Double-loop Doen we de dingen goed? Doen we de juiste dingen? Op welke vooronderstellingen is de strategie gebaseerd?
Voorbij de ‘Strategische dialoog’ motief Interactieve, flexibele: Evaluatie huidige strategische profiel s/w analyse Externe analyse Opties in beeld brengen Nieuwe strategie Project – matig met ‘Dwarsdoorsnede’ Of: Doorlopend strategisch actie onderzoek, ‘emergent stratigizing
WIE Wat betekent dit voor de culturele instelling? Hoe creëren we een: ‘leefbare, veerkrachtige en inclusieve samenleving? En vooral: WIE 2015 Avelino Transition Training Day 2015.pdf Stad/ regio verbinden het ‘lokale’ en het ‘globale’ > de macht aan de stad Mair Van Gijzel: city states, Benjamin Barber: let mairs rule the world; Wat betekent dit voor de culturele instelling?
Quadruple helix Naar: markt Cultuur overheid Creatieve industrie Zorg onderwijs overheid markt Cultuur Creatieve industrie Zorg ….
Social innovation Transformative Quintuple helix incremental Transactive collaboration Transformative Commoning 6.0 Quintuple helix Collaborative strategizing 5.0 Quadruple helix Co – innovation 4. 0 incremental innovation Transformative innovation Triple helix Closed innovation 1.0 Collaborative Innovation 2.0 Open 3.0 Collaborative strategizing Of Shared purpose platform Technological innovation
Tool filling box:
8 8 8 Collaborative strategizing Platform 5.0 Co – innovation 4.0 intern 8 Collaborative strategizing Platform 5.0 8 Co – innovation 4.0 Commoning 6.0 SYSTEMIC CHANGE intern intern
Social Innovation Collaborative Strategizing Verbind visie met activiteiten in het ‘hier en nu’ Vertaal dit in concrete projecten, experimenteer, leer: Betrek individuele medewerker in eigen projecten Werk samen in strategische projecten Werk aan de 2020 – ambitie door te sturen op de ontwikkeling van samenwerking Ontwikkel met externe stakeholders de gezamenlijke ambitie om maatschappelijke uitdaging aan te pakken ‘Emergent strategizing’ Stimuleer de diversiteit en zorg voor strategische verbinding buiten de sector
Dank voor de leerervaring !