VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
De “ leraar” als rolmodel
Didiclass - beginnen met
Van levensverhaal naar levensboek
Joop van der Schee. De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Brainstorm sociale media in het onderwijs
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Competentiegericht leren vmbo
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Richtlijnen voor de casustoets
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Stephanie Vervaet Expertisecentrum.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
De Wever Zorg Innovatie Centra
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Gepersonaliseerd leren
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs

Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam tot stand met projectsubsidie binnen het innovatiefonds voor de lerarenopleiding van het departement Onderwijs en Vorming.

Uitgangspunt van het project Innovatieve vakdidactische principes m.b.t ‘onderzoekend leren’ in de lerarenopleiding en in het basisonderwijs vinden moeilijk ingang. Ondanks het feit dat ‘onderzoekend leren’ reeds goed gedocumenteerd is in de literatuur.

Uitgangspunt van het project Faciliteren van het indalen van de didactiek van ‘onderzoekend leren’ in de lerarenopleiding via Multimediacases = Videobeelden van de onderwijspraktijk die gekoppeld worden aan theorie uit (vak)didactiek en bijhorende analyse- en reflectietaken. case-based learning

Case-based learning? Bij een case wordt er een betekenisvolle koppeling tussen theorie en praktijk gerealiseerd (J. Shulman, 1992). drie essentiële elementen (Merseth, 1996; Shulman, 1992) : (1)ze zijn echt, en zoveel mogelijk in overeenstemming met de werkelijkheid (2)ze presenteren GEEN ideale situatie ( ≠ Good practise) (3)ze creëren leerkansen bij degene die de casus bestudeert.

De voordelen van het leren met/van CASES Een case is beter beheersbaar dan het observeren of het uitvoeren van werk binnen de praktijk zelf. Zorgvuldig ontworpen beschrijving van een authentieke situatie uit de beroepspraktijk, waarbij ook een leerdoel wordt nagestreefd. (= meer dan een praktijkanekdote) Presenteert een deel van de werkelijkheid, dat levendiger en meer contextspecifiek is dan bijvoorbeeld een groepsdiscussie over de inhoud van een studieboek. = voldoende aanknopingspunten om het leren te verankeren in de complexiteit van de beroepspraktijk Case-based learning?

Eigenschappen van de multimediacases in dit project In verschillende leeftijdsgroepen, a.d.h.v verschillende begeleidingsstijlen Theoretische achtergrond wordt gekoppeld aan praktisch handelen; Onderzoekend leren wordt zichtbaar gemaakt bij de leraar en de kinderen; Videobeelden zetten aan tot analyse en discussie via analysetaken (= GEEN GOOD PRACTISES); Stimuleren communicatie tss. studenten en lerarenopleiders; Aansluiting bij het curriculum van de lerarenopleiding.

Output van het project Didactische handleiding m.b.t ‘onderzoekend leren’ (vanuit literatuurstudie) Ontwikkelen van 12 multimediacases Web platform ( Disseminatieactiviteiten

Output van het project