Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
Agenda Voorstelling kanaal werkenvoorvlaanderen.be Preview sjablonen en afspraken voor gebruik Vacatureberichten: do’s en don’ts Interactieve oefening
www.werkenvoorvlaanderen.be Het kanaal voor employer branding van de Vlaamse overheid: als één werkgever naar buiten treden Algemene informatie over werken bij de Vlaamse overheid: voordelen, waarden, … Boeiende verhalen overtuigen sollicitanten om ook te solliciteren De plaats waar alle vacatures van de Vlaamse overheid gebundeld worden Via koppeling met de VDAB-nichesite
www.werkenvoorvlaanderen.be Preview
Een sterk employer brand Om te werken aan een sterk employer brand is het belangrijk dat: in alle communicatie consequent verwezen wordt naar www.werkenvoorvlaanderen.be alle vacatures ook terecht komen op de nichesite en dat ze kwalitatief en communicatief in orde zijn er een rode draad is in woord & beeld in onze externe arbeidsmarktcommunicatie, op overkoepelend niveau maar ook op dat van de entiteiten Hier nog eens vermelden naar mededeling uit plenaire gedeelte ivm login en ‘MyVDAB’
Sjablonen voor advertenties Gedrukte advertenties: 2 sjablonen (nog in ontwerpfase) Overkoepelende advertentie Advertentie voor een vacature bij een specifieke entiteit
Sjablonen voor advertenties (2) Eén rode draad in beeldgebruik: Reeks foto’s en vaste citaten die kunnen gebruikt worden Citaten brengen de Vlaamse overheid als werkgever in beeld en spelen in op onze troeven (zie employer brand oefening) Beelden brengen collega’s bij de Vlaamse overheid in beeld die verschillende functies uitoefenen en kunnen samengesteld worden ifv de vacature Kan op termijn uitgebreid worden ifv nood
Sjablonen voor advertenties (3) Eén rode draad in vaste tekstelementen en opbouw Vaste indeling met beelden, intro & vervolgtekst Slogan ‘Vlaamse overheid / entiteit X zoekt straffe medewerkers’ Vaste passage over diversiteit Link naar werkenvoorvlaanderen.be Logo Vlaamse overheid
Sjabloon vacatureberichten Voor invoer op VDAB site (+ eventueel eigen beheerssysteem) Wordsjabloon met rubrieken die matchen met VDAB site Vaste verwijzingen (werkenvoorvlaanderen, diversiteit) Richtlijnen en tips voor Word/PDF versie: opbouw, volgorde,… Vermelden dat het belangrijk is dat ook op de VDAB site de vacatureberichten worden ingegeven. Gewoon een verwijzing naar een andere site is niet voldoende! (Dat kan wel voor meer informatie, de uitgebreide functiebeschrijving en online solliciteren) Reden: oogt niet professioneel heeft impact op employer brand én andere entiteiten
Vacatureberichten schrijven Belang van goede vacatureberichten kan moeilijk overschat worden moeten kandidaten overtuigen om te solliciteren Je kan maar één keer een eerste indruk maken!! zorgen ervoor dat de juiste kandidaat solliciteert voor de juiste functie Duidelijke en realistische omschrijving van de jobinhoud én het gezochte profiel Altijd belangrijk, óók in een tijd van jobschaarste: Efficiëntere sollicitatieprocedures omdat enkel de juiste kandidaten selecteren voor de functie Draagt bij tot het imago van de organisatie Voorbereiden op de krapte van straks
Vacatureberichten: veel gemaakte fouten Functiebeschrijving wordt opgenomen als vacaturebericht Droge, onpersoonlijke teksten – ‘grijze brij’ Vage arbeidsvoorwaarden Nietszeggende cliché’s: honderden organisatie zijn dynamisch, innovatief en ambitieus Tekst en terminologie niet afgestemd op de doelgroep Weten wat je zoekt, en dat vertalen in onrealistische functie-eisen (het ‘schaap met vijf poten’) Een goed vacaturebericht opmaken kost tijd
Vacatureberichten: concrete tips Duidelijke jobomschrijving: Bondig, maar essentieel Duidelijke functietitel Geen ‘interne’ begrippen, afkortingen,… waar niemand iets van begrijpt Duidelijk profiel van de kandidaat: Vermijd cliché termen ‘jong en dynamisch’, ‘verantwoordelijkheidszin’,
Vacatureberichten: concrete tips Toon en taal: Gebruik een sterke openingszin (maar let op met humor) Actieve, korte zinnen Taalgebruik in functie van de doelgroep Spreek de kandidaat persoonlijk aan Wees eerlijk: eigen medewerkers moeten zich kunnen herkennen in wat je schrijft ambassadeurs Een wervende vacaturetekst laat je best schrijven / minstens nalezen door een communicatieprofessional
STEL… Jouw entiteit is op zoek naar een specifiek ICT profiel, waarvan je weet dat dit fel gegeerd is op de arbeidsmarkt – niet zo makkelijk te vinden dus HOE PAK JIJ DIT AAN? 6 groepjes – 20 minuten Aanpak Kanalen Beginalinea voor vacaturebericht Terugkoppeling met één van de andere groepen Plenaire afsluiting