Workshop Arbeidsmarktcommunicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Communicatie & Presentatie
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Methodisch begeleiden
Sollicitatiegesprek.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
HR Beleid Nathalie Slechte
Duidelijk schrijven voor iedereen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Ingenieursvaardigheden
Schrijven in passende stijl
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Functieprofiel en beoordeling
Ho 8: Portfolio.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
De Knagende Knelpunten van de arbeidsmarkt
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Ken je kracht…Deel je kracht…
Employer branding in de voedingsindustrie IPV - Henk Dejonckheere en Ellen Fels Winston Wolfe - Mathias Vermeulen VOKA - 18 september.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Deelnetwerk rekrutering en selectie
Workshop Tips & Tricks CV
De dag van het solliciteren Blok 1
Rendeert voor ons allemaal !
managen van de instroom
Even voorstellen .
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Je sectorwerkstuk presenteren
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Een opMERKelijk cv. Waarom een cv? spring …hoe spring je er uit??
INSPIRATIEWORKSHOP AANGEBODEN DOOR ASERTO TRAINING BERNADETTE VRIJLING
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Contact maken en contact houden
Wervende vacatureteksten
Sollicitatietraining
Wervende vacatureteksten
De zakelijke brief.
Vacatureteksten schrijven
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Communicatie & Presentatie
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Zichtbaarheid Creëren
Gebruik VDAB-zelfbedieningstools
Functiebeschrijvingen beheren
Transcript van de presentatie:

Workshop Arbeidsmarktcommunicatie

Agenda Voorstelling kanaal werkenvoorvlaanderen.be Preview sjablonen en afspraken voor gebruik Vacatureberichten: do’s en don’ts Interactieve oefening

www.werkenvoorvlaanderen.be Het kanaal voor employer branding van de Vlaamse overheid: als één werkgever naar buiten treden Algemene informatie over werken bij de Vlaamse overheid: voordelen, waarden, … Boeiende verhalen overtuigen sollicitanten om ook te solliciteren De plaats waar alle vacatures van de Vlaamse overheid gebundeld worden Via koppeling met de VDAB-nichesite

www.werkenvoorvlaanderen.be Preview

Een sterk employer brand Om te werken aan een sterk employer brand is het belangrijk dat: in alle communicatie consequent verwezen wordt naar www.werkenvoorvlaanderen.be alle vacatures ook terecht komen op de nichesite en dat ze kwalitatief en communicatief in orde zijn er een rode draad is in woord & beeld in onze externe arbeidsmarktcommunicatie, op overkoepelend niveau maar ook op dat van de entiteiten Hier nog eens vermelden naar mededeling uit plenaire gedeelte ivm login en ‘MyVDAB’

Sjablonen voor advertenties Gedrukte advertenties: 2 sjablonen (nog in ontwerpfase) Overkoepelende advertentie Advertentie voor een vacature bij een specifieke entiteit

Sjablonen voor advertenties (2) Eén rode draad in beeldgebruik: Reeks foto’s en vaste citaten die kunnen gebruikt worden Citaten brengen de Vlaamse overheid als werkgever in beeld en spelen in op onze troeven (zie employer brand oefening) Beelden brengen collega’s bij de Vlaamse overheid in beeld die verschillende functies uitoefenen en kunnen samengesteld worden ifv de vacature Kan op termijn uitgebreid worden ifv nood

Sjablonen voor advertenties (3) Eén rode draad in vaste tekstelementen en opbouw Vaste indeling met beelden, intro & vervolgtekst Slogan ‘Vlaamse overheid / entiteit X zoekt straffe medewerkers’ Vaste passage over diversiteit Link naar werkenvoorvlaanderen.be Logo Vlaamse overheid

Sjabloon vacatureberichten Voor invoer op VDAB site (+ eventueel eigen beheerssysteem) Wordsjabloon met rubrieken die matchen met VDAB site Vaste verwijzingen (werkenvoorvlaanderen, diversiteit) Richtlijnen en tips voor Word/PDF versie: opbouw, volgorde,… Vermelden dat het belangrijk is dat ook op de VDAB site de vacatureberichten worden ingegeven. Gewoon een verwijzing naar een andere site is niet voldoende! (Dat kan wel voor meer informatie, de uitgebreide functiebeschrijving en online solliciteren) Reden: oogt niet professioneel  heeft impact op employer brand én andere entiteiten

Vacatureberichten schrijven Belang van goede vacatureberichten kan moeilijk overschat worden moeten kandidaten overtuigen om te solliciteren Je kan maar één keer een eerste indruk maken!! zorgen ervoor dat de juiste kandidaat solliciteert voor de juiste functie Duidelijke en realistische omschrijving van de jobinhoud én het gezochte profiel Altijd belangrijk, óók in een tijd van jobschaarste: Efficiëntere sollicitatieprocedures omdat enkel de juiste kandidaten selecteren voor de functie Draagt bij tot het imago van de organisatie Voorbereiden op de krapte van straks

Vacatureberichten: veel gemaakte fouten Functiebeschrijving wordt opgenomen als vacaturebericht Droge, onpersoonlijke teksten – ‘grijze brij’ Vage arbeidsvoorwaarden Nietszeggende cliché’s: honderden organisatie zijn dynamisch, innovatief en ambitieus Tekst en terminologie niet afgestemd op de doelgroep Weten wat je zoekt, en dat vertalen in onrealistische functie-eisen (het ‘schaap met vijf poten’)  Een goed vacaturebericht opmaken kost tijd

Vacatureberichten: concrete tips Duidelijke jobomschrijving: Bondig, maar essentieel Duidelijke functietitel Geen ‘interne’ begrippen, afkortingen,… waar niemand iets van begrijpt Duidelijk profiel van de kandidaat: Vermijd cliché termen ‘jong en dynamisch’, ‘verantwoordelijkheidszin’,

Vacatureberichten: concrete tips Toon en taal: Gebruik een sterke openingszin (maar let op met humor) Actieve, korte zinnen Taalgebruik in functie van de doelgroep Spreek de kandidaat persoonlijk aan Wees eerlijk: eigen medewerkers moeten zich kunnen herkennen in wat je schrijft  ambassadeurs Een wervende vacaturetekst laat je best schrijven / minstens nalezen door een communicatieprofessional

STEL… Jouw entiteit is op zoek naar een specifiek ICT profiel, waarvan je weet dat dit fel gegeerd is op de arbeidsmarkt – niet zo makkelijk te vinden dus HOE PAK JIJ DIT AAN? 6 groepjes – 20 minuten Aanpak Kanalen Beginalinea voor vacaturebericht Terugkoppeling met één van de andere groepen Plenaire afsluiting