Ministerie van Onderwijs & Vorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Taakverdeling in de onderneming m.b.t. arbeidsmiddelen
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Evacuatieoefening September – oktober 2004
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
WELZIJN OP HET WERK Globaal preventieplan
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Werkgroep Facilities 02/03/2012.
DE ORGANISATIE VAN DE EERSTE-HULPVERLENING
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Psychosociale risico’s op het werk
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
ONDERHOUD - & BEWONINGSVOORSCHRIFTEN VERGELIJKING Brandvoorschriften voor ouderenvoorzieningen.
Wijziging eerste hulpverlening in de Brusselse Noordwijk 2015
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Werkgroep Welzijn januari
Ministerie van Onderwijs & Vorming
Agentschap Overheidspersoneel
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Agentschap Overheidspersoneel
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Z I NNAI. Zin?Ja!-netwerk is:  Inspirerend, lerend netwerk  Van, voor en door personeelsleden  Levens- en werkervaring uitwisselen  Energie, Energiegevers.
26/11/2015 Algemene Statutaire vergadering. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van
Preventief alcohol en drugbeleid  Aanvaardbaar evenwicht vinden  2 op 3 bedrijven; Bepaalde richtlijnen  1 op 5 bedrijven; Nul tollererantie  1 op.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Psychosociale Risico’s (PSR’s)
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
Infosessie Brand Brussel, 9 juni Oud papier = hoog risico! IOK Meerhout april 2015 Smurfit Kappa Roermond 2012 Virol Scheemda mei 2016 Smurfit Kappa.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Samen met onze strategische partners heeft Secura een enquête gehouden over de actuele uitdagingen, tendensen en informatiebehoeftes waarmee bedrijven.
CAO 100 Alcohol- en middelengebruik binnen …
Prebes Antwerpen. Prebes Antwerpen Dit was 2016.
Organisatie intern noodplan
OUDERAVOND 4 HAVO 20 september 2017 ouderavond 4h 1718 mentor.
POGGL Themadag 11 november 2014
Instructie voor gebruik
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
Terugkerende taken MR September ADVIES: schooljaarplan, teamscholing
startbijeenkomst s4s instellingsprojecten 1 november 2018
<Naam bijeenkomst>
Transcript van de presentatie:

Ministerie van Onderwijs & Vorming Werkgroep Welzijn 2015 7 mei Ministerie van Onderwijs & Vorming www.bestuurszaken.be

Agendapunten Omzendbrief Preventie Psychosociale Risico’s en aanpassen arbeidsreglement JAP 2015 Brandveiligheid en Evacuatie Schenking Meubilair Risicoanalyse Balie door GDPB Afkolfruimte EHBO Varia 2

Omzendbrief Psychosociale Risico’s Website Bestuurszaken (30 april) 3

Omzendbrief Psychosociale Risico’s Notulen van het Hoog Overlegcomité van 8 maart 2015 §2 Nieuwe omzendbrief ‘preventie op psychosociale risico’s op het werk’ (BZ 2015/1 van 20 maart 2015 ) Vervangt omzendbrief DVO/BZ/P&O/2009/7 van 19 juni 2009; Modeldocument hiervoor is te vinden bij regelgeving; De aanpassingen gebeuren op welzijnsdomein psychosociaal welzijn: het ontwikkelen van een arbeidsklimaat waarbinnen noch psychosociale risico’s, noch grensoverschrijdend of discriminerend gedrag mogelijk zijn; De middelen en procedures, waarvan personeelsleden met psychologische schade gebruik kunnen maken, moeten opgenomen worden in het arbeidsreglement van elke entiteit; Arbeidsreglementen AGODI en Departement reeds aangepast; 4

2. JAP 2015 en GPP Alle globale Preventieplannen en jaaractieplannen Online te vinden op Sharepoint Nieuwe actiepunten voor 2015; 5

2. Actiepunten JAP Psychosociaal Welzijn Welzijnsbevraging op entiteitsniveau verder uitgewerkt; Alcohol- en drugsbeleid in juni 2014 goedgekeurd, evaluatie gebeurt rond juni 2015; Re-integratiebeleid voor langdurig zieken : is nu opgesteld; staat nu on-hold tot de nieuwe vertrouwenspersoon er is 6

2. Actiepunten JAP Opleiding voor werknemers: Psychosociaal Welzijn Opleiding voor leidinggevenden: omgaan met personeelsleden met een vermoeden van een alcohol- of drugsproblematiek (november 2014); omgaan met stress en burn-out. (januari 2015) Opleiding voor werknemers: Omgaan met agressie (februari 2015); Campagne ter bevordering van de gezondheid (2015-2017): opstellen van plan rond: Meer beweging; Evenwichtige voeding; Omgaan met stress; Stoppen met roken; Omgaan met alcohol en drugs 7

2. Actiepunten JAP Ergonomie (MOD) Ergonomie (GDPB) Personeelsinfo verspreid via Kiosk en muurkrant; Ergonomische richtlijnen toepassen bij verhuisoperaties; Op vraag van individuele klant worden bureau, stoel en scherm op de goede hoogte ingesteld door het gebouwenteam Infosessie Kantoorergonomie (februari 2015) Ergonomie (GDPB) Jaarlijkse infosessies rond Ergonomie; Ergonomische richtlijnen bij telewerken; 8

2. Actiepunten JAP Arbeidsveiligheid Jaarlijkse rondgang in het gebouw samen met GDPB Kon in 2014 niet doorgaan wegens annulering Werkgroep Gepland op 17 september 2015 Aspecten van die welzijnsrondgang: Veiligheid; Hygiëne; Ergonomie 9

2. Actiepunten JAP Arbeidsveiligheid (vervolg) Brandveiligheid Nieuw evacuatiedraaiboek Beheersen en uitbreiden interventieploeg Nazicht brandblusmiddelen Nazicht brandcompartimentering Nazicht brandmeldinstallatie Nazicht veiligheidsverlichting Interne Infosessies voor alle leden EHBO én Interventieploeg Blusopleidingen voor (nieuwe) leden Interventieploeg Gezamenlijke evacuatieoefening Conscience-Phoenix (29/9/15) 10

3. Brandveiligheid en evacuatie Interventieploeg Uitbreiding met nieuwe leden, nu ook 7C; Verdere opleiding voor leden van de interventieploeg in brandweerschool Publicatie nieuw evacuatieplan op extranet Evacuatie checklist Leden Interventieploeg per verdieping per toren op alle verdiepingen uitgehangen 11

3. Brandveiligheid en evacuatie Interventieploeg (verdeling) (30 april) Verdieping Toren A Toren B Toren C 7de 4 2 6de 1 5de 3 4de 6 5 3de 11 2de 1ste Gelijkvloers Verdieping Toren A Toren B Toren C 7de 4 1 6de 5de 3 4de 5 7 3de 10 2 2de 1ste Gelijkvloers 12

4. Schenking meubilair (OD24) Enkel VSKO reageerde vorig jaar; VSKO haalt dit jaar nog 100 kasten op; C4 kasten werden opgehaald door Finshop; Finshop heeft dit jaar niets opgehaald; Alle schenkingen door MOD geregistreerd 13

5. Risicoanalyse Onthaalbalie Multidisciplinaire risicoanalyse door GDPB; Momentopname begin september 2014; Verslag pas ontvangen eind januari 2015; Personeelsbezetting Balie aangepast; Noodknop voorzien igv bedreiging/agressie; Twee extra verwarmingen voorzien; Cursus “omgaan met agressie” (27/2/15) Ergonomie: Balie-meubel aan te passen (HFB) 14

6. Afkolfruimte in Consciencegebouw Afkolflokaal word ingericht door HFB; VEOLIA zorgt voor nutsvoorzieningen; MOD leverde meubilair; Schilder gaf lokaal een nieuw verflaagje; Info recent verspreid via KIOSK van 30 april; Geen sleutel nodig, lokaal kan van binnenuit gesloten worden; Reservesleutel aan balie in geval van nood HFB voorziet nog een rustbed 15

7. EHBO in Consciencegebouw Website Bestuurszaken (30 april) 16

7. EHBO in Consciencegebouw Website Bestuurszaken (30 april) 17

7. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) Risicoanalyse GDPB rond EHBO -> geen permanentie meer van verpleegkundigen in Brusselse Noordwijk; Verpleegkundige wordt vertrouwenspersoon; Meer verantwoordelijkheid bij EHBO hulpverleners; 2015: aantal EHB0-hulpverleners haakten af; 2015: aantal nieuwe hulpverleners bij; Intern nummer (0255)36666 wordt EHBO-nummer; EHBO-nummer doorgeschakeld naar EHBO-GSM; Onderwijs voorziet zélf EHBO-permanentie in roulatie; Vroeger verplegerslokaal wordt EHBO-lokaal; GDPB vult EHBO-kast aan in EHBO-lokaal; MOD vult verbandkoffers aan; 18

7. EHBO in Consciencegebouw EHBO hulpverleners verdeling ( 30 april) Verdieping Toren A Toren B Toren C 7de 1 2 6de 3 5de 4de 4 3de 5 2de 1ste Gelijkvloers Verdieping Toren A Toren B Toren C 7de 1 2 6de 3 5de 4de 3de 4 2de 1ste Gelijkvloers 19

7. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) EHBO-register bij elke interventie Van belang voor vastleggen van startdatum arbeidsongeval / beroepsziekte Gegevens: 1. de naam van het slachtoffer 3. Gegevens van het ongeval of onwel worden: plaats, datum, uur beschrijving en omstandigheden 4. Interventie: aard, datum en uur 5. de identiteit van eventuele getuigen 20

7. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) EHBO-register (conform KB EHBO 2014) 21

7. EHBO in Consciencegebouw (vervolg) EHBO-register GDPB (optioneel) 22

8. Varia 23