Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Hogere denkvaardigheden
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Inhoud van deze synthese :
De grote WWidW quiz! Test uw kennis over effectieve wijkinterventies.
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Professionaliteitsontwikkeling
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Implementatie van het 4C-ID-model
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Disseminatie Masterclass RVO. Opzet Waarom? Wie? Wat? Waar? Hoe?
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Coderen.
Klinisch redeneren en evidence based practice
CAT Critical Appraisal of a Topic
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Het begrijpen van eetstoornissen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Methodiekontwikkeling 2
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling : van theorie naar praktijk inspiratieboek en reflectieinstrument voor de NME/EDO-professional.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kwaliteit van leven en gezondheid
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Pathologie en ziektebeelden
Strategietraject KWF Kankerbestrijding
Evidence Based handelen logopedie
Zonder context geen bewijs
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Diersoortverdieping overige zoogdieren
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Evidence based onderzoek

Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde handeling of aanpak ondersteunt

Waarom wordt dit zo sterk beleid? Sterker door de efficiëntie de kwaliteit van het werk groter wordt de effecten duurzamer dan wanneer er niet evidence-based gewerkt wordt

De basis van het onderzoek 1)Uit de sociale wetenschappen 2)De gezondheidszorg Bronnen:

3 soorten kennissen 1) instrumentele kennis 2) informele kennis of praktijkkennis 3) reflexieve of kritische kennis

instrumentele kennis is bijvoorbeeld kennis over de theorie die gebruikt wordt, over de te zetten stappen in de implementatie en over de evaluatie- methoden en -instrumenten.

informele kennis of praktijkkennis gaat over het in de praktijk opzetten, sturen en bijsturen en evalueren van een interventie.

reflexieve of kritische kennis Dit is kennis die ontstaat door te reflecteren op sociale structuren en machtsverhoudingen.

Combinatie van de kennisen bepalen van de meest geschikte (combinatie van) evidence Dat onderzoekers en professionelen hun kennis delen om tot een zeer concreet besluit te komen.

Conclusie Zowel contextvrije als contextgevoelige soorten evidence dragen bij aan de kwaliteitsborging van gezondheidsbevordering tot op heden zijn de meest gebruikte vormen in gezondheidsbevordering de contextvrije soorten van analytische evidence en impact evidence De contextgevoelige soorten evidence vereisen andersoortige kennis, onderzoek en kwaliteitscriteria in vergelijking met de contextvrije soorten.