Weerstand kan je opvatten als feedback

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Technieken 3: de-escaleren
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
….een korte presentatie
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
Inleiding politieke sensitiviteit
Infotheater Omgaan met agressie.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
De theorie van de dramadriehoek
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Het wezen van ‘contact’
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
straffen en belonen vanuit de montessori visie
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Samenwerken Werken in Teams.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Aanvaarding en tolerantie
Persoonlijkheidsstoornissen
Een gesprek is meer dan praten alleen!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
De Kracht van Communicatie
Connectief Connectief.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Communicatie 7e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Weerstand kan je opvatten als feedback De reactie van de ontvanger op: Mij De inhoud van mijn boodschap De wijze waarop ze gebracht werd De context waarin het gebeuren zich afspeelt Derden

Uitingsvormen van weerstand Vechtgedrag Open, direct, actief, agressief Bijvoorbeeld: tegenspreken, sarcasme, ja maar-reacties, sabotage, … Vluchtgedrag Bedekt, indirect, passief, regressief Bijvoorbeeld: uitstellen, slachtoffer-gedrag, ontkennen, ja-knikken, …

Omgaan met weerstand Negeren Zelf vechten: Zelf vluchten: Gebruik maken van macht: het moet! (emotionele) chantage: plicht, angst, schuld Overtuigen: een beroep doen op de rede Zelf vluchten: eigen boodschap afzwakken (bijv. slecht nieuws-gesprek) echt contact vermijden: blij zijn met de (schijnbare) afwezigheid van reacties

Omgaan met weerstand Waar zoek ik de oorsprong van de weerstand? Niet acceptatie (tegen-gedrag) leidt tot nog meer weerstand? Hoe kan ik de ander begrijpen en in z’n waarde laten? Feelings are facts Bedoeling en effect zijn twee verschillende dingen Weerstand als vraag om herkenning (zie mij, hoor mij en mijn behoeften en belangen)

Relatie-boodschappen en het complementariteitsprincipe = Een (impliciete) boodschap waarmee iemand uitdrukt hou hij zichzelf wil verhouden tot de ander Het complementariteitsprincipe Dominant gedrag (BOVEN) lokt onderdanigheid (ONDER) uit en vice versa SAMEN-gedrag nodigt uit tot SAMEN-gedag en TEGEN-gedrag leidt eerder tot TEGEN-gedrag

Het complementariteitsprincipe Met complementair gedrag: beloon je de ander bevestig je de ander in zijn gedrag nodig je de ander uit tot meer van hetzelfde gedrag Er zijn altijd twee mensen nodig om een relatie in stand te houden, er is er maar 1 nodig om een relatie te wijzigen!

Positief invloed uitoefenen Binnenwerk (persoonlijke voorbereiding) Een grondhouding van rationeel denken (wat is zelf mijn primaire neiging?) Bezinning op de mogelijke achtergronden van de weerstand: welke behoeften, zorgen, angsten, ...? Focus op je doel: de relatie goed houden! Focus op de gewenste eigen houding (verbaal en non-verbaal)

2. Inzetten van drie basisvaardigheden: Aandacht geven (luisteren en begrip tonen) Afstemmen (op 1 lijn komen) Assertief zijn