‘Roosters maken’ Kinderopvangvoorzieningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Gelaagd plannen = Geslaagd plannen
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Modern en flexibel roosteren Introductie Management
10 tips voor een gouden start Groeitips
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Persoonsvriendelijk plannen (PVP)
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Nieuwe aanwezigheidslijsten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
© de vries business consultancy, 2008
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
Partner for progress SigmaCert Opzetten handboek Voorbereiding certificatie audit Evere,
Informatieavond andere (school)tijden
Welkom welkom.
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Individueel KeuzeBudget
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Netwerk coördinatoren VZ
Implementatiebijeenkomst CAO
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Known Issues huidige koppelingen SAP-SLM > Blackboard.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Planning en Roostering
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Reken- Ben je er klaar voor?.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Het jaartje rond … maart juni september december april juli oktober
Individueel KeuzeBudget bij de provincies
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Individueel Keuzebudget
Van tijd tot tijd Woordenschat.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
RESTGROEP PROCEDURE. ALGEMENE CONTEXT De gecertificeerde opleidingen zullen op 30 juni 2016 afgesloten zijn De deelnemers die gewettigd afwezig waren.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Lesbrief 2 Magazijnen.
Krachtige zorgprofessionals via eigen regie
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
‘Roosters maken’ Kinderopvangvoorzieningen
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Verdiepingsdag ‘Roosters opmaken’ Kinderopvangvoorzieningen
‘Roosters maken’ Kinderopvangvoorzieningen
liquiditeitsbegroting
Blik op de toekomst.
Les 2: gegevens samenvatten
<Naam bijeenkomst>
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Transcript van de presentatie:

‘Roosters maken’ Kinderopvangvoorzieningen Sarah Middelbos s.middelbos@dehora.be 2 april 2015

Doelstelling Vandaag willen we samen met jullie stilstaan bij allerlei facetten van het opmaken van uurroosters. Het uitwisselen van ervaring met jullie collega’s zal hierbij zeer belangrijk zijn. We zien vandaag wat theorie, maar als je meer wil weten kan je zeker ook naar de dagopleiding ‘Roosters maken’ komen!

Oefening Uitwisselingsspel: 5 op een rij Leg een stelling voor aan één van je collega’s Indien hij/zij akkoord is met de stelling plaatst hij er zijn handtekening bij Je mag per collega maximaal 1 handtekening hebben Indien een collega zijn handtekening niet kan plaatsen bij een stelling, ga je verder naar een volgende collega Probeer zo snel mogelijk 5 handtekeningen van je collega’s te verzamelen (de handtekeningen moeten in 1 rij staan (diagonaal, horizontaal, verticaal). Het is de bedoeling dat je ook een woordje uitleg kan geven bij de handtekeningen die je verzameld hebt, dus kort doorvragen is belangrijk!

Beleid - Het Spanningsveld Waar bevinden jullie je momenteel ? Organisatie wensen Klant wensen Medewerkers wensen Spanningsveld: Efficiëntie = Organisatie Operationele performance = Klant Tevredenheid medewerker = Medewerker

Hulpmiddel in excel

Normering Kinderdagverblijven Basis: 12:00-14:00 1 - 8 kinderen  1 begeidster 9 - 18 kinderen  2 begeidsters 19 - 27 kinderen  3 begeleidsters 28 – 36 kinderen  4 begeleidsters 12:00-14:00 9 - 28 kinderen  2 begeidsters 29 - 42 kinderen  3 begeleidsters Buitenschoolse Kinderopvang 14 kinderen per begeleidster

Gecorrigeerde versie Welke factoren kunnen bij jullie meespelen waardoor je de cijfers op basis van de normering wil aanpassen?

Totaal benodigde uren op jaarbasis Aandachtspunten: Verschil schoolweken/ vakantieweken? Andere taken/ overlegmomenten/ …

Planning - Detailniveaus Vraag Aanbod Jarenplanning Capaciteitsplanning Toename mate van detail Roosterplanning Rooster beheer

Voorbeeld vlak werkaanbod

Voorbeeld variabel werkaanbod

Sturen op capaciteit Eerst sturen, dan flexibiliseren 2 draaiknoppen Werkaanbod Personele beschikbaarheid (uitval en inzet)

Sturen in het werk Sturen in de werkplanning Niet tijdgebonden activiteiten op andere momenten plannen Keuzes maken en prioriteiten stellen ‘nee verkopen’

Sturen op personeel Vergroten personele beschikbaarheid door actief verzuimbeleid Adequaat plannen opleidingen Sturen op verlof/vakantieregeling Contractenbeleid Flexibiliseren

Verlofbeleid Tips: Maak een onderscheid tussen het minimum aantal verlofdagen die opgenomen moeten worden in het eerste kwartaal (bijv. 3 dagen), en verlofdagen die opgenomen moeten worden in het tweede kwartaal (bijv. 2) Spreek voor het derde en vierde kwartaal een maximum aantal verlofdagen af (geen minimum) Spreek af hoeveel medewerkers er minimaal aanwezig moeten zijn per dag voor de verschillende functies (zo hou je ook rekening met andere types afwezigheden die reeds gepland zijn) Maak duidelijk volgens welke criteria verlofaanvragen beoordeeld zullen worden wanneer niet alle verlof gegeven kan worden: Voorbeelden: Periode van collectief verlof van de partner Medewerkers met kinderen hebben tijdens 1 schoolvakantie naar keuze voorrang Werken met een roterende verlofmaand (vb. mw A heeft in 2015 voorrang in juli, in 2016 in augustus en in 2017 in september)

Verlofbeleid Voorbeelden van afspraken: Geef voor verschillende periodes in het jaar aan voor welke datum het verlof aangevraagd dient te worden, voorzie daarna tijd voor de medewerkers om zelf nog verbeteringen aan te brengen en vervolgens voor de verantwoordelijke om het goed te keuren Voorbeeld zomerverlof: Voor eind januari dienen de medewerkers hun verlof aan te duiden op de basisplanningen van juli./aug/sept Vervolgens hebben ze een dag of 8 de tijd om verbeteringen aan te brengen (enkel verbeteringen!) Wanneer er dan nog problemen zijn hakt de HVK knopen door. Definitieve goed- of afkeuring ten laatste op 16 februari Voorbeeld verlof eerste kwartaal: Voor begin december dienen de medewerkers 3 dagen verlof aan te duiden op de basisplanningen van jan/feb/maart Wanneer er dan nog problemen zijn hakt de HVK knopen door. Definitieve goed- of afkeuring ten laatste op 20 december Voorbeeld verlof tweede kwartaal: Voor begin maart dienen de medewerkers 2 dagen verlof aan te duiden op de basisplanningen van april/mei/juni Wanneer er dan nog problemen zijn hakt de HVK knopen door. Definitieve goed- of afkeuring ten laatste op 20 maart Voorbeeld verlof vierde kwartaal: Voor begin juni dienen de medewerkers al hun resterend verlof aan te duiden op de basisplanningen van okt/nov/dec Wanneer er dan nog problemen zijn hakt de HVK knopen door. Definitieve goed- of afkeuring ten laatste op 20 juni

Methodiek Maandplanning Systematiek Collectief Individueel Cyclisch/ repeterend Uniek Repeterend Uniek Zelfroosteren

Keuze roostersystematiek Zoeken naar een beter evenwicht tussen: Zekerheid/voorspelbaarheid Flexibiliteit

Roosterbeheer Laten jullie medewerkers (verplicht) naar huis gaan indien er geen kinderen meer aanwezig zijn? Mogen medewerkers andere taken uitvoeren wanneer er nog maar weinig kinderen zijn? Hoe sturen jullie dit aan? Wat doen jullie wanneer er minder kinderen zijn dan voorzien?

Roosterbeheer Kan de communicatie van ouders naar de opvang nog verbeteren? Hoe lossen jullie ziekte van een collega op? Welke afspraken gelden er rond wissels? Tijdregistratie? Welke afspraken zijn er rond het maken en terugnemen van overuren?

Overzicht dagopleiding Voormiddag: Inleiding Module 1: Hoeveel werk is er? Module 2: Hoeveel uren werkt een kinderbegeleidster in de praktijk? Module 3: Heb ik voldoende kinderbegeleidsters? Namiddag: Module 4: Spreiding over het jaar Module 5: Roostersystematieken en roostertechnieken Module 6: Roosterbeheer