Informatiemodule stage

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Reflectievaardigheden en instrumenten
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De Huisartsopleiding in Nederland
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Reflectievaardigheden en instrumenten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Begeleiden van het B-leerproces
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Welkom MAS
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Kernprocessen van de Act methodiek
Het opleidingsprofiel:
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Naam workshopbegeleider
Evaluatie Leerlijnen.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Opleidingsmodule Introductie voor nieuwe stageleiders
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Stage Huisartsgeneeskunde Master 1 Kristin Hendrickx Chris Monteyne.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Rollen binnen het werkplekleren
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Workshop: Wat verandert er voor mij?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Informatiemodule stage 1 juni 2005 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven

programma Verwelkoming *** Basisarts Stagejaar in de opleiding tot arts Leren tijdens stage: een gedeelde verantwoordelijkheid Een kader voor begeleidingsgesprekken Mijn rol als stageleider/coördinator

Startvraag + Discussie Wat leert een stagiair tijdens het stagejaar? Wat is het aller-belangrijkste dat een stagiair tijdens het stagejaar dient te leren?

Stellingen Stagiair leert in de eerste plaats werken Stagiair leert in de eerste plaats door te werken Stagiair is zelf verantwoordelijk voor wat hij/zij leert tijdens de stage Ik zie mezelf in de eerste plaats als een begeleider van de stagiair

Spanningsvelden tijdens de stage

Basisarts als finaliteit van de opleiding tot arts Nood aan begripsverheldering Verwarring met “huisarts” Verwarring met “minispecialist” Opgesteld door werkgroep Basisarts, m.m.v. Dienst Onderwijs Geneeskunde Goedgekeurd op POC / Werkgroep Visitatie / Bureau Faculteit / Faculteitsraad (document gedragen door de Faculteit)

Visietekst Basisarts Wie is basisarts? Wat zijn de uitgangspunten? Einde zevende jaars: wettelijk bevoegd, maar moet nog beginnen aan vervolgopleiding Medisch “competent”, met in achtneming van beperkingen Wat zijn de uitgangspunten? Geïntegreerd, holistisch opleidingsprofiel Invulling van het begrip ‘competentie’ Let wel: Geen exhaustieve lijst Kennis Vaardigheden Attitudes

Basisarts bezit competentie op vier vlakken op medisch vlak (medische (basis)competentie) op wetenschappelijk vlak (wetenschappelijke vorming) op maatschappelijk vlak (functioneren in de gezondheidszorg) op persoonlijk vlak (reflectie over zichzelf en eigen functioneren)

Basisarts Lijn Wetenschappelijke vorming Is wetenschappelijk gevormd (2) Bezit (bio)medische basiscompetentie Kan medische problemen efficiënt aanpakken (1) Kan reflecteren over zichzelf en het eigen professioneel functioneren (4) Kennis (1.1) Vaardigheden (1.2) Attitudes (1.3) Lijn Manuele en communicatieve vaardigheden Lijn Geneeskundige (basis)wetenschappen Kan functioneren in het maatschappelijk bestel (3) Competentie: verwevenheid van kennis, vaardigheden en attitudes Lijn Mens milieu maatschappij Lijn Keuzeonderwijs: Verplicht curriculum Keuze onderwijs

Kernidee: basisarts Moet kunnen omgaan met patiënten en hun (courante) problemen Moet kunnen interveniëren in dringende en levensbedreigende omstandigheden

Medische basiscompetentie wordt geconcretiseerd in de eindtermen Algemene eindtermen Discipline specifieke eindtermen voor Inwendige geneeskunde Heelkunde Kindergeneeskunde Gynaecologie/verloskunde Neurologie, NKO, Dermatologie, Oftalmologie

Te bereiken niveaus in de eindtermen Niveau 4: praktijk vertrouwd Zelfstandig vlot en doeltreffend kunnen uitvoeren Niveau 3: praktijk actief Een paar keer onder supervisie verricht Niveau 2: praktijk passief In real life situaties geobserveerd Niveau 1: theorie Theoretische kennis

Discussie: sterke/knelpunten? Welke sterke punten ziet u in uw dienst om rond deze vier basiscompetenties te werken? Welke knelpunten ziet u in uw dienst om rond deze vier basiscompetenties te werken?

Deel 2: plaats van het stagejaar in de opleiding tot arts zie pp Prof. dr. Elke Struyf

Deel 3: Leren tijdens de stage: gedeelde verantwoordelijkheid van stagiair, stageleiders en faculteit

Gedeelde verantwoordelijkheid Stagiair Stagedienst Faculteit STAGEMAP

Hoe? Stagiair: Stage-attitude Stagedienst: Teaching Feedbackgesprekken Stagewerkpromotor Faculteit: Terugkomdagen Klinisch examen

de stagemap!

De stagemap Stagemap = instrument ; GEEN doel! Doel: 4 competenties van de BASISARTS Functies: Documenteren Structureren Reflecteren Communiceren

Basisarts Is wetenschappelijk gevormd (2) Bezit (bio)medische basiscompetentie Kan medische problemen efficiënt aanpakken (1) Kan reflecteren over zichzelf en het eigen professioneel functioneren (4) Kennis (1.1) Vaardigheden (1.2) Attitudes (1.3) Kan functioneren in het maatschappelijk bestel (3) Competentie: verwevenheid van kennis, vaardigheden en attitudes

Structureren/Documenteren/ Communiceren vh leren Doel basisarts Activiteiten Stage  stagemap Meerwaarde Medische competentie Eindtermen 12 casussen: 4 Inwendige 4 Heelkunde 2 Kinder.G 2 G/V Stageplaats: Feedback gesprekken Faculteit: Terugkomdagen Klinisch examen Wet. Competentie Stagewerk(*) Kransjes Functioneren Ggz Thematische opdracht Reflectie zz en eigen prof. functioneren

Communicatie Faculteit Stageplaats stagemap student

Opbouw van de map: per discipline! 0. Stagegids 1. Logboek: weekschema: per rotatie! 2. Eindtermen 3. Casussen 4. Thematische opdrachten: terugkomdag! 5. Extra’s 6. Feedbackgesprekken 7. Open terugblik

1.Logboek: weekschema maandag dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag VM NM

1.Logboek: vrijblijvend! Patiënten/ziektebeelden/operatie... Vaardigheden: niet in de eindtermen Communicatieve vaardigheden ....

2. Eindtermen Algemene eindtermen: schuiven elke discipline mee op: 12 maanden! Specifieke eindtermen: Hoofddiscipline Subdiscipline

2. Eindtermen: instructie “Overloop elke maand de eindtermen. Geef in groen aan welke eindtermen je naar je gevoel al voldoende hebt kunnen oefenen èn onder de knie hebt. Geef in rood aan welke eindtermen nog helemaal niet aan bod gekomen zijn. Wit blijven de eindtermen die je al geoefend hebt, maar nog niet helemaal onder de knie hebt”

2. Eindtermen ALGEMENE EINDTERMEN MEDISCHE COMPETENTIE 1ste periode 2de periode 3de periode maand: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Gerichte anamnese Klachten van patiënt duiden vanuit bio-psycho-sociale betekenis 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Problemen verhelderen 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Doelgericht vragen stellen 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Breed luisteren (zie ook communicatieve vaardigheden) 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Algemeen klinisch onderzoek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2.1 cardiovasculair systeem palpatie precordium (rechter en linker ictus, thrill) 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

3. Casussen 1. Casus 2. Leerproces aanleiding? 1.1 patiëntgegevens 1.2 analyse 1.3 beleid/verloop 2. Leerproces 2.1 medisch klinische zoekvraag/relevante bronnen 2.2 samenvatting van geleerde 2.3 resterende vragen (+ antwoorden) 2.4 ethische implicaties

4. Thematische opdracht 4.1 Bij de aanvang van het stagejaar 4.2 Kritisch incident 4.3 Communicatieve vaardigheden 4.4 Multiprofessioneel functioneren 4.5 Ethische vraag 4.6 Organisatie ggz in buitenland

5.Extra’s vrijblijvend! Gevolgde kransjes Zelf gegeven kransjes Cremec-bijeenkomsten Bezoeken aan bepaalde diensten in het ziekenhuis Bezoeken aan andere instellingen Extra lessen, lezingen, nascholingen...

6. Verslag Begeleidingsgesprekken 6.1 Tussentijds gesprek: begeleiding Stageleider Na elke rotatie! Stagiair maakt verslag + laten aftekenen/aanvullen door stageleider 6.2 Eindgesprek: evaluatie Stagecoördinator Na elke stageperiode

7. Terugblik op een stageperiode “Beschrijf hoe je deze stage ervaren hebt. Wat heb je vooral geleerd? Welke inzichten, vaardigheden en attitudes neem je mee? Wat had je gehoopt te leren, maar kwam onvoldoende aan bod? Wat waren onverwachte leuke en minder leuke gebeurtenissen?”

Stagewerkpromotor interessante onderwerpen aangeven Afbakenen + wegwijs maken in literatuur Planning opstellen Beschikbaar zijn Feedback op eerste versie Verslagformulier! Stagiair neemt alle initiatieven tot contact

Promotorschap wordt bekrachtigd: * ONDERWERP-formulier (december – stagiair) * VERSLAG-formulier (april - stagewerkpromotor)

Deel 4: Een kader voor begeleidingsgesprekken

De beste feedback is de onmiddellijke feedback. Daarnaast is er zeker nood aan een maandelijks (tussentijds)-gesprek en aan een eindgesprek bij het afronden van een stageperiode. Ook een “introductie-gesprek” is zeker nuttig.  

Een stagiair heeft er nood aan te weten waar hij/zij staat: wat zijn reeds sterke punten? Wat zijn nog zwakke punten? Doe ik het goed? Wat kan ik beter? En vooral hoe kan ik dit beter doen? Regelmatige communicatie tussen stagebegeleider en stagiair vormen een essentieel onderdeel van het opleidingsproces.

begeleidingsgesprekken De stagemap is een informatiebron en structurend element: Logboek Eindtermen Casussen Thematische opdrachten Extra’s

Tussentijds- Stageleider Na elke rotatie Terugblik leren Vooruitblik leren Stagehouding FEEDBACK Eindgesprek Stagecoördinator Op het einde van een stageperiode Feedback op organisatie Feedback op stageplaats als opleidingsplaats EVALUATIE

Deel 5: Mijn rol als stageleider /-coördinator

Mijn rol als stageleider/coördinator De opleiding van de stagiair als toekomstige basisarts Feedback, kransjes, begeleidingsgesprekken, opzoekopdrachten, vraagstelling,..... Het creëren van stageplaats als opleidingsplaats Onthaal, weekplanning, afspraken collega’s,

% relevant leren tijdens stage? basisarts discipline discipline discipline Braakliggend? Ballast? Relevante leren! discipline

Hartelijk dank voor uw aandacht! Deze powerpoint kan afgehaald worden van: http://www.med.kuleuven.ac.be/education/gids/3jarts rubriek “stageleiders”