Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Een traject van competentiegerichte ontwikkeling voor alle teamleden van het GVDC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competenties bij de Vlaamse overheid
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Door goede gesprekken groeien
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Op weg pensioencommunicatie nieuwe stijl
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Nieuwe loopbaanvisies
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Doelstelling van vandaag
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Leiderschap en zelfbedrog:
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Congres Appreciative Inquiry
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
2014 EVALUATIES N+1.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming COMPETENTIEGERICHTE ONTWIKKELING HRM-netwerk 20/02/04.
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
V/HRM/thema/P&O-rollen
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Waarden & organisatiecultuur
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Voorbereiding PersoneelsResultatenOnderzoek 2006.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van de Talentenmonitor, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen en mogelijkheden.
Getuigenis re-integratie
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Integriteit Dilemmatraining.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
In gesprek over werkdruk
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Een traject van competentiegerichte ontwikkeling voor alle teamleden van het GVDC

De vraag van het GVDC afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Maak een IOP voor onze medewerkers Screen hen voor opmaak van het IOP Probleemstelling: probleemoplossing in helpdesk werking ongelijk opgenomen door medewerkers leidinggevenden komen te weinig toe aan hun kerntaken Oplossingen afhankelijk van cognitief vermogen én attitude van medewerkers

De context (1) afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Welke zijn dé uitdagingen voor het GVDC? Vlimpersproject: Technisch projectteam + centrale helpdesk Ontwikkeling, exploitatie en ondersteuning van gebruik ERP-pakket Introductie van self service & automatische workflows

De context (2) afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap De klanten van het GVDC Managementondersteunende diensten (MOD’s) Vlimpersforum, werkgroep trekkers departementale helpdesk, functioneel inhoudelijke werkgroepen (bv. vacaturemarkt; vorming, ploeg, …), werkgroep rapportering Horizontale diensten afdeling Statutaire Aangelegenheden, afdeling Wervingen en Personeelsbewegingen, afdeling Vorming, afdeling HRM toekomstige beleidsdomein Bestuurszaken

Ons 1e antwoord op de vraag afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Probleemstelling benaderen in termen van competenties Kiezen voor een ontwikkelingsgerichte en niet-bedreigende benadering Zoveel mogelijk een bottom-up aanpak voor meer betrokkenheid bij de medewerkers

Definiëren van verwachte resultaat afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Probleemoplossing en klantgerichtheid nemen toe bij alle medewerkers Zij ontwikkelen én vertonen deze competenties in hun werkgedrag volgens eigen intellectueel vermogen Management heeft kerntaken duidelijk gedefinieerd en kan zich erop toeleggen IOP is ook nodig voor management

GVDC team Deelnemers aan het traject leidinggevenden & medewerkers afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Alle leden van het GVDC team Iedereen volgt een zelfde traject in groep en als individu Dit is een teamtraject, maar ook een individueel traject.

5 belangrijke stappen Stappenplan van het traject afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Richting bepalen: welke competenties maken het verschil in onze rol (als leidinggevende en als medewerker GVDC)? Onderzoeken: voor welke competenties sta ik sterk en welke competenties kan ik beter ontwikkelen? Contract sluiten (IOP): afspraken tussen medewerker en leidinggevende over persoonlijke ontwikkeling en ondersteuning daarbij Uitvoeren van IOP: wederzijds uitvoeren en opvolgen van de gemaakte ontwikkelafspraken Van ontwikkelen naar presteren: afspraken over prestaties op basis van competenties

5 belangrijke stappen Stappenplan van het traject afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Richting bepalen: competentieworkshop voor leidinggevenden en voor medewerkers: 18 maart 04 Onderzoeken: 360° feeback on line bevraging: april 04 Contract sluiten: opmaak van een IOP: IOP-workshops leidinggevenden en medewerkers: 18 mei IOP gevalideerd door leidinggevende: 15 juni 04 Uitvoeren en opvolgen IOP: juni december 2005 Van ontwikkelen naar presteren: competenties opgenomen in functiebeschrijving vanaf januari 2005

Stap 1: Richting bepalen Stappenplan van het traject Competentieworkshop 18 maart 2004 afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 competentieworkshops: voormiddag voor leidinggevenden - namiddag voor medewerkers Wat doen? bepalen welke competenties relevant zijn voor de eigen functie op basis van het competentiewoordenboek van de Vlaamse overheid Hoe doen? Samen, door discussie over de job Minstens 1 leidinggevende neemt deel en kan aangeven of de lat te hoog of te laag wordt gelegd Begeleiding: Herwig Van Nerum + Gijs Martens

Stap 1: Richting bepalen Stappenplan van het traject Competentieworkshop 18 maart 2004 afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap In de eerste plaats focussen op gedragscompetenties, maar ook aandacht voor vaktechnische competenties Gebruik maken van het competentiewoordenboek van de Vlaamse overheid: vuistregel: maximaal 5 specifieke gedragscompetenties per functie inclusief niveaubepaling onze joker: de 4 waarden gebonden competenties

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject On line bevraging voor 360° Feedback afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Na bepalen van de competenties voor de job, voor iedereen nagaan welke competenties (verder) te ontwikkelen Doel van het onderzoek: uitsluitend ontwikkelingsgericht, mag niet worden gebruikt voor evaluatie Voor wie? Medewerkers én leidinggevenden Hoe? bij middel van een vragenlijst over de gekozen gedragscompetenties voor de job on line ingevuld door persoon zelf, alle collega’s en alle leidinggevenden van het team (voor de leidinggevenden ook door klanten en alle medewerkers)

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject On line bevraging voor 360° Feedback afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Voor elke competentie een uitspraak over 4 of 5 concrete gedragsindicatoren score van 1 tot 4 + mogelijkheid tot ‘weet niet’ Iedereen van het team maakt een zelfinschatting Iedereen van het team zal feedback geven én krijgen Feedbackgevers zijn anoniem

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject On line bevraging voor 360° Feedback afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Belang van iedereen: Wees eerlijk en correct in zelfinschatting en in geven van feedback want is onmisbare informatie voor ONTWIKKELING Wanneer bevraging? donderdagmorgen 8 april - dinsdagavond 20 april Iedere medewerker vult ongeveer 10 vragenlijsten in

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject Individueel ontwikkelrapport afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Wanneer? dinsdag 11 mei krijgt iedereen zijn eigen ontwikkelrapport persoonlijk bezorgd Welke informatie bevat het individuele rapport? Scores per competentie en gedragsindicator en per groep van feedbackgevers Eventuele commentaren van feedbackgevers per competentie Gemiddelde scores per competentie en gedragsindicator van de eigen functiegroep

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject Individueel ontwikkelrapport afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Welke informatie bevat het individuele rapport? (vervolg) Algemene tips voor het interpreteren van de feedbackresultaten Geen concreet ontwikkeladvies!

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject Individueel ontwikkelrapport afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Wie ontvangt het rapport? Alleen de deelnemer zelf. De deelnemer beslist wat hij vrijgeeft aan leidinggevende De begeleiders (Herwig Van Nerum & Gijs Martens) beschikken over alle rapporten. Zij zijn gebonden tot discretie. Welke informatie heeft de leidinggevende? Krijgt een rapport met de scores die hij zelf heeft gegeven aan de medewerker met de gemiddelden van de functiegroep voor elke indicator (en dit per groep van feedbackgevers)

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject Individueel ontwikkelrapport afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Waartoe dient het rapport? Basis voor nadenken over eigen ontwikkelbehoeften Informatie en inspiratie voor de opmaak van een individueel ontwikkelplan Wat gebeurt met de feedbackdata en de rapporten bij de afdelingen Vorming en HRM? Na goedkeuring van het IOP van een medewerker wordt alle informatie gewist

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject Individueel ontwikkelrapport afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Wat indien er iets misloopt? Abnormale scores - abnormaal aantal ‘weet niets’ - kwetsende commentaren … Begeleiders hakken samen ‘professioneel’ de knoop door bij problemen en zijn daarop aanspreekbaar. Probleem kan door hen persoonlijk worden besproken met de betrokken medewerker. Probleem kan door hen op principeniveau anoniem worden besproken met de leidinggevenden

Stap 2: Onderzoeken Stappenplan van het traject Individueel ontwikkelrapport afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Wat indien jij als medewerker vindt dat er iets misloopt? Melden bij: projectbegeleiders projectcoördinator: Hilde Pattijn vormingsverantwoordelijke AZF: Christine Vissenaekens

Stap 3: Contract sluiten: een IOP Stappenplan van het traject IOP-workshop afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Wanneer? voormiddag 18 mei 04: voor medewerkers namiddag 18 mei 04: voor leidinggevenden Wat? In groep nadenken over ontwikkelingsmogelijkheden voor de verschillende competenties Individueel opmaken van voorstel voor eigen IOP

Stap 3: Contract sluiten: een IOP Stappenplan van het traject IOP-workshop afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Resultaat: een voorstel van individueel ontwikkelplan (IOP) voor 2 tot 3 jaar om te bespreken met je leidinggevende een ogenopener: leren en ontwikkelen is veel meer dan opleidingen volgen

Stap 3: Contract sluiten: een IOP Stappenplan van het traject Valideren van het IOP afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hoe gebeurt dit? Medewerker neemt initiatief voor een gesprek met eigen leidinggevende. Een gesprek over uw ontwikkelingsbehoeften met uw leidinggevende op basis van: de inschatting van uw ontwikkelbehoefte door uzelf en uw leidinggevende (informatiebron: 360° feedback) uw voorstel voor IOP Doel: komen tot wederzijds gedragen afspraak, wederzijds engagement voor uitvoering en opvolging van het IOP, dus een goedgekeurd IOP

Stap 3: Contract sluiten: een IOP Stappenplan van het traject Valideren van het IOP afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Resultaat: Een wederzijds engagement of contract tot uitvoering van afgesproken ontwikkelinspanningen bezegeld door: ondertekening van het IOP door beiden Opnemen van IOP in Ploeg planning Tegen wanneer? 15 juni 2004 heeft iedereen een gevalideerd IOP

Stap 4: Uitvoeren van het IOP Stappenplan van het traject Uitvoeren en opvolgen afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Wie is verantwoordelijk? Medewerker én leidinggevende! Medewerker: het opnemen, doen… leidinggevende: ruimte geven in tijd en middelen, ondersteunen Hoe opvolgen? Door wederzijds overleg in PLOEG-cyclus: opvolgingsgesprek, evaluatiegesprek Looptijd:

Stap 5: Van ontwikkelen naar presteren Stappenplan van het traject Functiebeschrijving afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Doel van ontwikkeling = andere of betere prestaties Vanaf 1 januari 2005 gekozen competenties opgenomen in functiebeschrijving Begin 2006: iedereen geëvalueerd op prestaties op basis van de ‘nieuwe’ competenties

VRAGEN 5. Traject competentiegerichte ontwikkeling afdeling vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap