15-11-2011 De eerste stappen in de ontwikkeling van de Nederlandse versie van de Bayley-III en Special Needs Addition Leonie Steenis, Universiteit Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
T USSENTIJDSE PRESENTATIE CV202D Milou Remeeus en Laurence Enting.
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Gebruik van spraakherkenningssoftware bij personen met een motorische beperking : spraak omzetten naar tekst en handsfree bedienen van de computer.
Psychologie en energiebesparing
Erik J.A. Scherder.
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Zo leer je kinderen lezen en spellen
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
Jong geleerd, fout gedaan?
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Autismespectrumstoornissen
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
De Ontwikkeling van de persoonsgerichte ondersteuningsuitkomsten schaal (POS) Elise Bonte 1BaOA1.
December 2004 Nieuwsbrief VIP project Het is alweer ruim een half jaar geleden dat de tweede nieuwsbrief van het Vroegtijdig Interventie Project (VIP)
ASS: wanneer zichtbaar?
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Opvoeden van drukke kinderen
Beslishulp beroerte thuis
Leren leren…..en het materiaal?
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Autisme in de dagelijkse praktijk
Je herkent het pas als je het kent
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Voor praktijkonderwijs

Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Inhoud presentatie  Wat is VoorZorg  Doelen van het programma  De doelgroep  De selectie  Inhoud programma  Resultaten.
Workshop evalueren Dcp
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Ontwikkeling van het jonge kind
Effect van een reactiveringsprogramma Bij mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
ICT in het speciaal onderwijs
Ontwikkelingspsychologie
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Doubleren.
DEEL TWEE Beschrijvende schalen
Belevingsthermometer: wat kun je er (niet) mee
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

15-11-2011 De eerste stappen in de ontwikkeling van de Nederlandse versie van de Bayley-III en Special Needs Addition Leonie Steenis, Universiteit Utrecht Linda Visser, Rijksuniversiteit Groningen Focus op Onderzoek, 2 december 2011

Bayley III 3de versie van de Bayley ontwikkelingsschalen 15-11-2011 Bayley III 3de versie van de Bayley ontwikkelingsschalen Instrument voor vroegkinderlijke diagnostiek Meet spelenderwijs de ontwikkeling van cognitie, fijne motoriek, grove motoriek, taalbegrip en taalproductie in 17 leeftijdsgroepen lopend van 2 weken tot 3,5 jaar oud Maakt gebruik van standaard speelgoed en spelletjes Per ontwikkelingsdomein lopen items op in moeilijkheid Kinderen stappen in bij een leeftijdsadequaat item

BSID II vs. Bayley III Meer gedifferentieerd beeld 15-11-2011 BSID II vs. Bayley III Meer gedifferentieerd beeld BSID II Bayley III Mentale schaal Cognitie Schaal   Taalbegrip Subschaal Taalproductie Subschaal Motorische schaal Fijne motoriek Subschaal Grove motoriek Subschaal Toevoeging van 2 oudervragenlijsten Ontwikkeling van Adaptief gedrag Sociaal emotionele ontwikkeling Vereenvoudigde afname instructies

15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: Waarom Nederlandse versie met Nederlandse normen nodig? De Amerikaanse normen van de Bayley III onderschatten ontwikkelingsvertraging (Acton et al, 2011; Anderson et al., 2010; Milne et al, 2011; Walker et al., 2010) Significante verschillen tussen Amerikaanse en Nederlandse scoring en bij toepassing van Nederlandse en Amerikaanse normen van de BSID II bij premature kinderen met laag geboortegewicht. (Westera et al., 2008)

Bayley-III-NL ontwikkeling: methode 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: methode Voor de pilot Vertalen en cultuur afhankelijk materiaal aanpassen Aanpassen van materiaal naar aanleiding van opmerkingen van professionals die al met de Bayley III werken zoals het toevoegen van een ongeslepen potlood

Bayley-III-NL ontwikkeling: methode 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: methode Pilot In 2 fasen: fase 1 Controleren van de vertaling en het materiaal N=20 Fase 2 Itemvolgorde evalueren: toenemende moeilijkheid per schaal Geschiktheid van items controleren N=100 Normering: Normen samenstellen N=1700 (100 kinderen per leeftijdsgroep) representatief voor Nederland op regio, opleidingsniveau moeder, sekse, leeftijd en ethniciteit Nu 500 kinderen gezien Eerste analyes gedaan over de volgende 200 kinderen Afgerond

Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten tot nu toe 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten tot nu toe Pilot fase 1 : Ervaren testleiders waren positief over de bruikbaarheid van de Nederlandse Bayley III Gemiddelde US schaalscores per schaal   Gemiddelde US Gemiddelde Pilot Gemiddelde N=200 Cognitie 10 10,41 10,66 Taalbegrip 10,16 10,34 Taalproductie 10,08 10,48 Fijne motoriek 10,79 11,21 Grove motoriek 7,74 9,04

Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten cognitie 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten cognitie Proportie Opvallende items cognitie na de pilot: Dopje van fles verwijderen: iteminstructies aangepast Spelitems fansasie spel en meervoudig combinatie spel: iteminstructies aangepast Eendjes-items combineren van grootte en simpel patroon: nog bij weinig kinderen afgenomen waarvan verwacht wordt dat ze deze items kunnen Proportie Items cognitie Items cognitie

Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten fijne motoriek 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten fijne motoriek Proportie Opvallende items fijne moriek na pilot: Pengrepen items: observatie items Knipt papier: één van de moeilijkste items; is bij weinig kinderen afgenomen Imiteren plus (+) teken: één van de moeilijkste items; is bij weinig kinderen afgenomen Items fijne motoriek Proportie Items fijne motoriek

Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten grove motoriek 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten grove motoriek Proportie Opvallende items grove motoriek na pilot: Zelfstandig trap op en af lopen: instructie aangepast Stoppen na rennen: bij weinig kinderen afgenomen Items grove motoriek Proportie Items grove motoriek

Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten taalbegrip 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten taalbegrip Proportie Opvallende items taalbegrip na pilot: Herkent 2 bekende woorden Reageert op nee-nee Aandacht voor spel van anderen Begrijpt voornaamwoorden Items taalbegrip Proportie Items taalbegrip

Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten taalproductie 15-11-2011 Bayley-III-NL ontwikkeling: resultaten taalproductie Proportie Opvallende items taalproductie na pilot: “Aan het” items: afwezig in Nederlandse taal en zijn uit de test gehaald Gebruikt voorzetsels: bij weinig kinderen afgenomen Items taalproductie Proportie Items taalproductie

Bayley-III-NL: voorlopige conclusies 15-11-2011 Bayley-III-NL: voorlopige conclusies De Bayley-III-NL is geschikt voor gebruik in Nederland De originele items en volgorde zijn overwegend geschikt voor Nederland De schaalscores gebaseerd op Amerikaanse normen tonen de relevantie aan van Nederlandse normen

Bayley-III Special Needs Addition (SNA) 15-11-2011 Bayley-III Special Needs Addition (SNA)

Bayley-III en special needs: problemen 15-11-2011 Bayley-III en special needs: problemen Lage betrouwbaarheid bij lage scores Invloed van beperking kind (motorisch / visueel / gehoor) op testresultaten Beperkte handvatten voor begeleidingsplan Duur

Aangepaste versies Low motor / Low vision Low verbal Dynamische versie 15-11-2011 Aangepaste versies Low motor / Low vision Low verbal Dynamische versie Trichotoom scoren (0 – ½ - 1) Adaptieve procedure

Doelgroep Nederlandse kinderen met cognitieve beperking, en / of 15-11-2011 Doelgroep Nederlandse kinderen met cognitieve beperking, en / of motorische, visuele, spraak-/taal- of gehoorbeperking ontwikkelingsleeftijd ≤ 42 maanden kalenderleeftijd ≤ 10 jaar Doorverwezen door > 20 organisaties o.a. UMCG, NOVO, Molendrift, Visio, Talant, De Zijlen, diverse revalidatiecentra, Stichting Downsyndroom, MEE, Libra Zorggroep, Promens Care, De Trans, Sherpa, Talant, Amarant, …

Low motor / Low vision Aanpassingen: Materiaal 15-11-2011 Low motor / Low vision Aanpassingen: Materiaal Procedures (e.g. Tijdlimiet verwijderd) Instructies (e.g. Aanpassen van afstand materiaal - kind) Fragment: item 55 Cognitie (pennenbord) - Noem eerder onderzoek met de BSID-II

Low verbal Aanpassingen: Cognitieschaal 15-11-2011 Low verbal Aanpassingen: Cognitieschaal Instructies (natuurlijke gebaren toegevoegd) Doelgroep: kinderen met spraak-/taal- of gehoorproblemen

Dynamische versie Ontwikkelingspotentieel 15-11-2011 Dynamische versie Ontwikkelingspotentieel Pretest- Interventie – Posttest Interventie: Herhalen Uitleggen Voordoen Meedoen (hand-over-hand) Fragment: item 89 Cognitie (begrijpt concept ‘meer’)

Pilotonderzoek 15 kinderen per versie 15-11-2011 Pilotonderzoek 15 kinderen per versie Kwalitatief (evaluatieformulier, expert interviews): zijn de aanpassingen bruikbaar en geschikt? Resultaten: Non-verbal  Low verbal Low verbal niet geschikt bij dove kinderen, wel bij spraak-/ taalproblemen Niet mogelijk low verbal kinderen met standaardversie te testen Low motor / low vision: duidelijk voordeel van aanpassingen; geen vergroot stimulusboek / vergrote blokjes Feedback over handleidingen en scoreformulieren: definitieve versie ontwikkeld Voorbeelden aanpassingen: foutjes eruit, plaatjes bij gebaren

Hoofdonderzoek Onderzoeksvragen: 15-11-2011 Hoofdonderzoek Onderzoeksvragen: Hebben de kinderen baat bij de aanpassingen? Blijft iteminhoud en -moeilijkheid hetzelfde? Is het mogelijk een adaptieve testprocedure te ontwikkelen? Verhoogt de trichotome scoring de betrouwbaarheid? Aantallen kinderen: n = 100 low motor / low vision (dubbel getest) n = 100 low motor / low vision controlegroep (dubbel getest) n = 50 low verbal n = 85 dynamische versie n = 50 dynamische versie controlegroep n = 420 standaardversie SNA gepubliceerd door Pearson in 2014

15-11-2011 Conclusies Er is een duidelijke behoefte aan geschikte instrumenten voor ontwikkelingsdiagnostiek bij jonge kinderen met een beperking. De Bayley-III-NL-SNA is een veelbelovende oplossing voor de bestaande problemen. Het onderzoek in de komende jaren zal aantonen of het een bruikbaar instrument is.

Bedankt! Leonie Steenis Linda Visser 15-11-2011 Bedankt! Leonie Steenis Linda Visser L.J.P.Steenis@uu.nl Linda.Visser@rug.nl