Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling
Inhoudstafel presentatie 1. School Voorstelling Bestaand beleid VOET’en Noden 2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling” 3. Bestaande programma’s 4. Implementatie School niveau Klas en leerlingen niveau Netwerken en samenwerkingsverbanden Evaluatie 5. Suggesties & alternatieven
1. SCHOOL
1.School – voorstelling + Structuur derde graad
1.School – Bestaand beleid VOET Algemeen Vrij goed implementatie beleid VOET’en Projectmatig (Project VOET) VOET-coördinator Systeem mindmaps
1.School – Bestaand beleid VOET Verschillende partijen Directie positief Leerkracht bereid implementeren maar teveel administratie Leerlingen positief “eens wat anders dan les” Ouders weinig betrokken, wel communicatie
1.School – Bestaand beleid VOET Schooltype B Verscheidende thema’s VOET-coördinator Geen continue opbouw over verschillende jaren Weerstand bij leerkrachten door extra administratie
1.School – Noden Herdenken bestaand project “Sociale vaardigheden” met volgende aandachtspunten: Betrokkenheid leerkrachten vergroten Zonder administratieve werklast te verhogen Themadag minder isoleren Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”
2. THEMA
2. Thema
3. PROGRAMMA’S
3. Bestaande programma’s Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Hou je van blauwe ogen Ella Vormingsaanbod CGSO Goede Minnaars Sensoa Poeperkesdag Met liefs Gender in de klas Gender in de blender Handboek: RSV Dicht bij mijn bed show Jeugd en Seksualiteit
3. Bestaande programma’s Inhoud: - schoolvoorstelling - werkmap (werk- en spelvormen) Thema: homoseksualiteit Positief? - originele manier om leerlingen te “prikkelen” - betrokkenheid leerkrachten Negatief? - beperkt zich tot homoseksualiteit Hou je van blauwe ogen
3. Bestaande programma’s Inhoud: - educatief pakket Thema: genderdiversiteit en transgender Positief? - groot aantal oefeningen (afstemmen op school) - link met VOET’en Negatief? - weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht Gender in de blender
3. Bestaande programma’s Inhoud: - website - didactisch materiaal Thema: Gender Positief? - voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht - toepassing in verschillende vakken Negatief? - geen link met VOET’en Gender in de klas
4. IMPLEMENTATIE
4. Implementatie - Schoolniveau
4. Implementatie – Klas & leerling niveau
4. Implementatie –Samenwerkingsverbanden
4. Implementatie – Evaluatie
5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN
5. Suggesties & alternatieven
Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Groep 10