Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Charlotte googelt.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Workshop Relationele en seksuele vorming
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
RSV op school Jan Van Parijs.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Lespakket Relaties & Seksualiteit
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Kinderen en...hun sociale talenten
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouderavond 15 sept
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Ouderraad 7 december.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
Experten in de derde graad Proefproject
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling

Inhoudstafel presentatie  1. School  Voorstelling  Bestaand beleid VOET’en  Noden  2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling”  3. Bestaande programma’s  4. Implementatie  School niveau  Klas en leerlingen niveau  Netwerken en samenwerkingsverbanden  Evaluatie  5. Suggesties & alternatieven

1. SCHOOL

1.School – voorstelling + Structuur derde graad

1.School – Bestaand beleid VOET  Algemeen  Vrij goed implementatie beleid VOET’en  Projectmatig (Project  VOET)  VOET-coördinator  Systeem mindmaps

1.School – Bestaand beleid VOET  Verschillende partijen  Directie  positief  Leerkracht  bereid implementeren maar teveel administratie  Leerlingen  positief “eens wat anders dan les”  Ouders  weinig betrokken, wel communicatie

1.School – Bestaand beleid VOET  Schooltype B  Verscheidende thema’s  VOET-coördinator  Geen continue opbouw over verschillende jaren  Weerstand bij leerkrachten door extra administratie

1.School – Noden  Herdenken bestaand project “Sociale vaardigheden” met volgende aandachtspunten:  Betrokkenheid leerkrachten vergroten  Zonder administratieve werklast te verhogen  Themadag minder isoleren  Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”

2. THEMA

2. Thema

3. PROGRAMMA’S

3. Bestaande programma’s Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Hou je van blauwe ogen Ella Vormingsaanbod CGSO Goede Minnaars Sensoa Poeperkesdag Met liefs Gender in de klas Gender in de blender Handboek: RSV Dicht bij mijn bed show Jeugd en Seksualiteit

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - schoolvoorstelling - werkmap (werk- en spelvormen)  Thema: homoseksualiteit  Positief? - originele manier om leerlingen te “prikkelen” - betrokkenheid leerkrachten  Negatief? - beperkt zich tot homoseksualiteit Hou je van blauwe ogen

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - educatief pakket  Thema: genderdiversiteit en transgender  Positief? - groot aantal oefeningen (afstemmen op school) - link met VOET’en  Negatief? - weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht Gender in de blender

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - website - didactisch materiaal  Thema: Gender  Positief? - voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht - toepassing in verschillende vakken  Negatief? - geen link met VOET’en Gender in de klas

4. IMPLEMENTATIE

4. Implementatie - Schoolniveau

4. Implementatie – Klas & leerling niveau

4. Implementatie –Samenwerkingsverbanden

4. Implementatie – Evaluatie

5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN

5. Suggesties & alternatieven

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Groep 10