Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Advertisements

ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Sociale media op school
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Informatie avond 4e klas
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Visie & Strategie.
Beleidsinformatie Jeugd
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Voorlichtingsavond MAVO 3
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Methodiek: Plancyclus
1 1 Ouders 4 e leerjaar september 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing ? Werksessies Annemiek Staarman VO-raad.
Ouderavond V4 COHORT 2014 Welkom. PROGRAMMA - Rondje voorstellen (indien nodig) - Leerlingbegeleiding - PTA - Wat verder ter tafel komt.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ouders en school samen Maart 2016
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
Transcript van de presentatie:

Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing VO-congres 26 maart 2015 Annemiek Staarman VO-raad

Inhoud De kansen van de nieuwe wet Schaap en hek Onderwijsvernieuwing FAQ nwe wet onderwijstijd Het transitieplan Voorbeelden / richting Kansen Tips en adviezen

De kansen van de nieuwe wet Vergeet de oude wet zo snel mogelijk: Er is geen beoordelingskader: Er zijn geen regels over wat wel/niet mag. De onderwijsinspectie komt geen uren tellen Gebruik de nieuwe wet voor onderwijsvernieuwing Er is wel een norm maar die is ruim en flexibel Er zijn wel uitgangspunten over wat goed onderwijs is Er zijn afspraken over verantwoording

1 Schapen zijn dom en afhankelijk. 2. Geiten zijn slim en beweeglijk (fantasierijk!) WEES EEN GEIT

Het hek is weg ! De onderwijstijd wordt gemeten over de hele schoolloopbaan in plaats van per schooljaar Het gaat erom dat leerlingen een programma kunnen volgen ipv moeten: dus maatwerk School bepaalt wat wel/niet onderwijstijd is, niet de overheid.

Voorbeelden van kansen onderwijsvernieuwing Leerlingen die sneller kunnen en minder uren nodig hebben (individueel) Groepen die sneller kunnen en minder uren nodig hebben Vernieuwende vormen invoeren en zelf bepalen hoeveel: digitaal, online, buiten school,

Voorbeelden van kansen zonder onderwijsvernieuwing Loopbaanoriëntatie en culturele activiteiten tellen mee als onderwijstijd We gaan minder uren plannen, dus ook voor docenten. Er komt tijd vrij We plannen in het ene jaar wat meer dan in het andere jaar

Valkuil: waar staat het nieuwe hek? Analyse enquete vraag naar onderwijstijd Wat valt er nu wel en niet onder onderwijstijd? Hoe kan ik gepersonaliseerd leren op een goede manier verantwoorden binnen de wet op de onderwijstijd? Wat betekent het criterium dat het om onderwijsactiviteiten gaat die verzorgd worden onder verantwoordelijkheid van bekwaam personeel? Hoe gaan we om met de onderwijstijd bij versnelde programma’s, zoals 5-jarig vwo?

Wat valt er wel/niet onder onderwijstijd Als u in het programma onderdelen heeft ingepland die te maken hebben met het vervolgonderwijs dan mag u dat meetellen. Als u opdrachten geeft die buiten de klas / school worden uitgevoerd, dan mag u dat meetellen, bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek Als u geen klassikale instructie geeft maar de leerlingen instrueert via flips of youtube dan mag u dat meetellen. Die instructie mag ook van een ander zijn, als u het heeft goedgekeurd. Als enkele leerlingen uit een cohort een versneld programma volgen en daardoor het aantal uren niet haalt, dan is dat geen probleem

Hoe gepersonaliseerd leren verantwoorden? Achtergrond van deze vraag is dat de verantwoording per cohort moet worden aangegeven. Dat kan bijvoorbeeld door binnen Vensters het lesprogramma per cohort op te nemen. Bij gepersonaliseerd leren zal de leertijd per leerling kunnen wisselen. Dat mag, en is geen probleem als er een ‘algemeen programma ‘ onder ligt wat de basis is voor het gehele cohort. In een ver doorgevoerd programma op individuele basis kan het zijn dat een relatief groot deel van de leerlingen uit een cohort een afwijkend programma volgt. Ook dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij het betekent dat deze leerlingen aanzienlijk minder uren onderwijstijd volgen. Dan is het logisch dat u deze leerlingen extra activiteiten aanbiedt.

Wat is “onder verantwoordelijkheid van bekwaam personeel” U mag er van uit gaan dat al uw docenten onder dit criterium vallen, de vraag of de docent bevoegd is, is een andere discussie. “Onder verantwoordelijkheid van” is in breder dan dat de docent letterlijk aanwezig is tijdens het leren. Het gaat om lessen die de leerlingen uitvoeren in opdracht van een docent en waar ‘controle op de uitvoering’ bij zit. De uren/lessen staan geprogrammeerd maar dat hoeft ook niet te betekenen dat ze in school plaatsvinden. Mag bij gepersonaliseerd leren dus ook digitaal lesmateriaal dat thuis wordt benut meegerekend worden met onderwijstijd? De grootste vraag bij dit criterium is waarschijnlijk waar ‘huiswerk’ begint en onderwijstijd eindigt, er is een grijs gebied.

Hoe om te gaan met bijvoorbeeld 5-jarig vwo, 6 jarige havo, etc De nieuwe wet geeft hier nog geen antwoord op. Het ligt voor de hand te veronderstellen er voor dit soort programma’s in dezelfde systematiek gerekend kan worden en dat het, bijvoorbeeld bij een 5-jarig vwo, er een jaar minder onderwijstijd gerekend wordt.

Zijn er dan geen belemmeringen meer? Jazeker wel: buiten de wet onderwijstijd om zijn er regels aan te wijzen die weer belemmerend werken Wat noemt u? Taakbeleid Bevoegdheid docenten Organisatie bij invoering gepersonaliseerd leren Draagvlak in de organisatie bij vernieuwing Het transitieplan

Transitieplan De bedoeling van het transitieplan is dat het inzichtelijk wordt welke (structurele!) veranderingen er plaats gaan vinden in de onderwijsprogrammering en hoe dit ten goede komt aan de werkdrukverlaging. (Def) Een transitie is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen

In ieder geval Voorbeeld Werkgelegenheidsbehoud Lessentabel Taakbeleid Spreiding lesweken Klassengrootte Werkdruk Onderwijstijd Lessentabel Taakbeleid / aantal lessen p docent Indeling schooljaar Klassengrootte Overige

Waarom is dit zo lastig ? Verschillen per school; de ene school zal geen mogelijkheden zien (willen), de andere school zal ingrijpend willen veranderen (of heeft dat al gedaan). Bij sommige scholen wordt het een langerdurend proces waarin de komende jaren gewerkt wordt aan onderwijsvernieuwing die mogelijk wordt door de nieuwe wet. De wet op de onderwijstijd helpt bij nieuwe programmering maar onderwijsvernieuwing staat ook op zichzelf

Uw eerste reacties Wij veranderen wel maar: houden geen geld over, er vallen geen uren vrij (dus geen TP) Wij veranderen niets (dus geen TP) Wij kunnen het nog (nog) niet: Het transitieplan komt te vroeg, het is een proces.

De richting die u aangeeft De korte klap: Wij benoemen meer zaken dan nu als lestijd Wij willen onderwijsassistenten inzetten Wij willen minder lesuren voor docenten realiseren Wij overleggen nu met de verschillende geledingen over wat we op korte termijn kunnen realiseren

Kans ? Zie het transitieplan als kans voor het aanpakken van kwaliteitsverbetering en van de werkdruk Ga dus van ‘vrijkomen van middelen’ naar: ‘hoe werkdruk verlagen’

Hoe dan ? Begin bij de veranderingen n.a.v. onderwijstijd Bespreek wat onder onderwijstijd valt (ruim nemen) Kijk waar de werkdruk vandaan komt Kijk waar ruimte zit in rooster/lessen Laat de zakjapanner thuis

Adviezen Taakbeleid Laat docenten zelf kijken naar het taakbeleid en daar wat over zeggen Vergelijk je school met landelijk beeld Bespreek wat het begrip les inhoudt en neem dat ruim (zie onderwijstijd)

Adviezen Werkdruk Laat docenten zelf kijken naar de werkdruk en daar over adviseren Onderzoek de werkdruk, waar komt ie vandaan, hoe zit het op andere scholen, wat is de beleving

Tips: Het is een proces, dus benader het als een proces Het is een gezamenlijk plan, dus doe het gezamenlijk - Voorbeelden van commissies en werkgroepen Kijk naar elkaars (gezamenlijke) belang en breng dat samen: - onderwijstijd gebruiken voor vernieuwing/kwaliteit - onderwijstijd gebruiken voor werkdrukverlaging

Basis Gesprek tussen de schoolleiding en de MR over de wijze waarop de school wil omgaan met de nieuwe wet. Het resultaat van - en de eventuele afspraken uit - dit gesprek worden vastgelegd in een transitieplan. Dit jaar: transitieplan 1.0, volgend jaar (wellicht) 2.0

Vier vragen om te beantwoorden in een gezamenlijk overleg Welke ambities heeft de school voor het (verkennen van de mogelijkheden) voor onderwijsvernieuwing en welke mogelijkheden kan de wet bieden? Wat is het tijdpad om die ambitie in de school verder vorm te geven? Op welke wijze wordt dit tijdpad dit schooljaar én op de langere ter mijn (schooljaar 2016-2017 en verder) vormgegeven? Hoe worden ouders, leerlingen betrokken?