OBS De Poolster | 2 februari 2015 andere schooltijden OBS De Poolster | 2 februari 2015
historie Maatschappelijke ontwikkelingen: * Warm eten tussen de middag * Werkende ouder(s) / andere rol * Afstand werk (reistijd / thuiswerk) * BSO / TSO * Ander leefritme * Onderzoek MR
Waarom? Context school: * Kinderen centraal Redenen voor school: * Rust, structuur en regelmaat * Veiligheid (50% minder verkeer) * Vermindering organisatorische ‘knopen’ * Aansluiting maatschappij
modellen Bioritme model
modellen 7 tot 7 model (integraal kindcentrum)
modellen 5 gelijke dagen model
Besluit 5 G-D-M 08:30 Les 10:00 Ochtendpauze 10:15 Les 12:00 Middagpauze 12:30 Les 14:00 Vrij
5 G-D-M Kansen kinderen: * Veel meer ‘rust’ tussen de middag * Minder wisseling / omschakeling * Minder (‘haastig’) in het verkeer * Start middag rustiger * Elke middag vrij * Elke dag een gelijkmatige indeling
5 G-D-M Kansen ouders: * Rust dagindeling ouders * Geen verschil ophaaltijden (woe - vrij) * Geen opvang meer tussen de middag * Minder studie- margedagen * Spreiding activiteiten na schooltijd
5 G-D-M Puzzels: * Opvang na schooltijd langer (O) * Kosten extra opvang (O) * Flexibiliteit werkgever (O) * Opvang pauze op school (L) * Arbeid / rust verhouding (L) * Aanpassing werktijdfactor (L)
5 G-D-M Schoolbezoeken / ervaringen * Unaniem positief * Zowel kinderen, ouders als leraren * Ervaring Peter Pot ‘Eskampen’ Peize En nu de ouders aan het woord: