De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

5 gelijke dagen model op de Damiaanschool

Verwante presentaties


Presentatie over: "5 gelijke dagen model op de Damiaanschool"— Transcript van de presentatie:

1 5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Welkom en opening

2 Programma Uitleg gelijke dagen model: hoe ziet dit er uit? Aanleiding
Proces Plus- en minpunten voor leerlingen, ouders en leerkrachten BSO invulling en kosten Onderzoek naar het gelijke dagen model Ervaringsdeskundige aan het woord Vragen en verdere procedure

3 Proces rondom GDM: stand van zaken
start in : keuze voor het GDM teambesprekingen werkgroep ouderbetrokkenheid ouderpanelgesprekken werkgroep team GDM (n.a.v. studiedag) werkgroep ouders GDM MR-vergaderingen ouderavonden ouderpeiling

4 Aanleiding Rust, regelmaat en structuur Landelijke ontwikkeling
Ervaringen andere scholen Het gelijke dagen model beste keuze om dit te bewerkstelligen

5 Gelijke dagen model Kenmerken
Vijf identieke schooldagen, bv – uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met de leerkracht BSO sluit direct aan op de lessen Kenmerken Vijf identieke schooldagen, bv – uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met de leerkracht BSO sluit direct aan op de lessen

6 Gelijke dagen model Hoe ziet dit er uit? 8.20 uur kinderen komen binnen 8.30 uur start lesprogramma uur pauze bv. combi groep 1/2 en 3/4/5 en 6/7/8 – met pleinwacht (deel leerkrachten nemen pauze) uur vervolg lesprogramma uur lunch (in de groep) & buitenspelen (deel leerkrachten neemt pauze) uur school uit – pauze voor leerkrachten uur tijd voor oudergesprekken, overleg, nakijkwerk en voorbereiding uur einde werkdag

7 Leerling centraal Pluspunten:
-geen gehaast heen en weer naar school en snel eten: geeft onrust -indeling van de lestijden is rustiger, minder versnipperd en efficiënter -overblijven met de leerkracht geeft meer rust, duidelijkheid en continuïteit -komt ten goede aan de onderwijskwaliteit -vroeg uit: veel tijd om te spelen, af te spreken of huiswerk te maken -ritme voor kinderen om te kunnen leren en werken -veiliger: kinderen hoeven minder over straat Minpunten: -sommige kinderen vinden het fijn om thuis te lunchen -een langere pauze geeft ze meer rust

8 Leerlingen- raad Voordelen: -fijn om te eten met de juf
-eerder uit: langere tijd om te spelen -BSO heeft meer tijd voor leuke activiteiten Nadelen: -geen korte dagen meer (training op woe?) -niet meer thuis kunnen eten/hond uitlaten -minder lange (eet)pauze

9 Leerkracht centraal Pluspunten:
-kinderen komen rustiger in de groep terug (geen opstartproblemen) -indeling van de lestijden is rustiger, minder versnipperd en efficiënter -continuïteit en voorspelbaarheid leidt tot betere prestaties -tijdwinst na schooltijd voor overleg, voorbereiding en vergadering -meer studie(-werk)dagen mogelijk: ruimte voor professionalisering & administratie. Dit geeft werkdrukverlaging -toename effectieve leertijd Minpunten: -er moet langer achter elkaar worden doorgewerkt (minder pauze) -voorbereiding aan het begin van de dag, niet tussen de middag

10 Ouder centraal Pluspunten:
-kinderen hoeven niet worden opgehaald en gebracht tussen de middag -werktijden kunnen beter worden afgestemd op school (gelijke dagen) -kinderen zijn eerder thuis: meer activiteiten mogelijk met hun kind(eren) -geen overblijfkosten meer -geen verschil in tijden OB-BB -aansluiting clubs/verenigingen? Minpunten: -sommige ouders vinden het fijn om met hun kinderen te lunchen -als gebruik wordt gemaakt van BSO: kosten worden hoger -kinderen moeten eerder worden opgehaald uit school (werk aanpassen?)

11 Onderwijstijd Huidige model: Per week: OB: 24 uur BB: 26 uur Totale tijd : 897 (OB) (BB) = gem. 966 uur (1 jaar) x8 = 7728 Gelijke dagen model: 8.30 uur tot uur = 5,5 uur – kwartier buiten spelen = 5,25 uur per dag Totale tijd: 5,25 uur x 5 x 37,2 weken = 976,5 uur (1 jaar) x 8 = 7812 uur (Minimale lestijd over 8 schooljaren x 940 = 7520 uur) Mogelijkheid tot 7 studie/werkdagen vaak gekoppeld aan vakanties

12 BSO –invulling & kosten
Duur van de huidige opvang geeft weinig ruimte voor aantrekkelijke en uitdagende activiteiten. Invulling langere BSO-tijden: -sportactiviteiten -toneel / theater -muziek Het Kraaienest

13 Kosten berekening BSO www. toeslagen. nl of https://www

14 Landelijk onderzoek (DUO onderwijsonderzoek nov 2016)

15 Wat vinden leraren & directies? (onderzoek DUO)
Onderwijstijd Leraren: 40-50%: effectieve onderwijstijd is toegenomen 15-20%: effectieve onderwijstijd is afgenomen Schooldirecties: positief De invoering heeft volgens hen geleid tot meer rust in de school meer tijd voor leerkrachten om na schooltijd op school nog dingen te doen meer duidelijkheid voor ouders en leerlingen

16 Ervaringsdeskundigen aan het woord
Leerkracht/adjunct-directeur Beatrixschool te Nieuwegein (juf Tineke) Leerkracht/MT-lid OBS De Plantage te Houten (juf Sharon)

17 Samenvatting standpunt school
Waarom willen we hiervoor gaan? Rust, regelmaat & continuïteit voor de leerlingen Efficiënt gebruik van de onderwijstijd Verhogen onderwijskwaliteit: ruimte voor professionalisering Werkdruk verlaging van de leerkracht

18 Vragen?

19 Verdere procedure Referendum (juni 2018)
MR besluit n.a.v. referendum (juni/juli 2018) Verdere uitwerking Evt. GDM vanaf januari 2019 Bij vragen: Of: ma, woe, do (Centrum) di, vr (KB) om 8.30 uur

20 Referendum Voor wie? -groep 1 t/m 7 -1 stem per gezin Keuze: voor GDM
tegen GDM, omdat -opvang moeilijk is te regelen -kosten voor de BSO te hoog zijn -mijn kind graag thuis eet -andere reden:


Download ppt "5 gelijke dagen model op de Damiaanschool"

Verwante presentaties


Ads door Google