REFLECTIE MANTELZORGGESPREK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ruimte voor vertrouwen Rob Vink
Advertisements

Onze kernwaarden.
Binnen een VPG-setting
Methodisch begeleiden
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Vraaggericht werken.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
6 pijlers van de code in beeld
Congres Appreciative Inquiry
Basis communicatieplan
Motiveren van vrijwilligers
Individueel roosteren
Communicatie met ouders
Workshop ‘visieversneller’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
MANTELZORGGESPREK.
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
VORMING WERKNEMERS.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID
MANTELZORGCOACH.
VORMING RECHTSTREEKS LEIDINGGEVENDEN. Inhoud vorming rechtstreeks leidinggevenden 1. Wat is mantelzorg? 2. Mantelzorgquiz 3. Hoe voelt het om zelf een.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
INFOSESSIE MANAGEMENTTEAM. Inhoud infosessie managementteam 1. Wat is mantelzorg? 2. Mantelzorg in onze maatschappij 3. Theoretisch kader rond mantelzorgvriendelijk.
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
MANTELZORGER BINNEN MIJN ORGANISATIE. Combinatie werk en mantelzorg Richtvragen:  Is het thema mantelzorg gekend en ook bespreekbaar binnen jullie organisatie?
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
gespreksvaardigheden
Beroepshouding en beroepscode
Psychosociale risico’s (PSR’s)
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
Differentiëren & klassenmanagement
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
“Samen zorgen voor een goede dagstart”
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Getuigenis re-integratie
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Besturen en Communiceren
Boeien en binden van goede medewerkers
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

REFLECTIE MANTELZORGGESPREK

Reflectie mantelzorggesprek Zouden jullie deze gespreksleidraad gebruiken om een gesprek met een mantelzorger aan te gaan? Welke fasen van het gesprek verliepen goed? Aan welke fase(n) van het gesprek dien je als leidinggevende nog meer aandacht te schenken? Liep het gesprek zoals gepland? Waren er momenten waar je wat vast zat? Zijn alle aspecten van het mantelzorggesprek aan bod gekomen? Hoe lang duurde het gesprek? Welke feedback kreeg je van je medewerker? Had je het gevoel dat de mantelzorger zich op zijn/haar gemak voelde? Wanneer staat het tweede gesprek gepland? Hoe zal je de rest van het team inlichten? …

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen (1/2) Altijd erkenning, losgekoppeld van eventuele tegemoetkomingen Aftoetsen van noden van de mantelzorger (onder de vraag) Afstemmen op noden van de organisatie  verwijzing naar afspraken op bedrijfs-/groepsniveau Duidelijke communicatie: transparantie over doorstroom van info; afspraken noteren Dialoog over implicaties voor team en communicatie naar collega’s Opvolging en evaluatie/bijsturing

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen Eerlijke en expliciete communicatie over Jobzekerheid Implicaties van maatregelen op loopbaan Opmerking: Niet onderschatten van morele stress bij mantelzorgers Cfr. dubbele loyaliteit: zorgontvanger < -- > werkgever  Emotionele betrokkenheid en (gepercipieerde) onmogelijke compatibiliteit kan voor schuldgevoelens, gevoel van impasse en stress zorgen Belang van: Uitspreken van verwachtingen Komen tot afspraken die voor de organisatie en het team haalbaar zijn

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen COMMUNICATIE NAAR COLLEGA’S/TEAM TOE (1/3) Rechtstreeks leidinggevende balanceert noden van mantelzorger en noden van team/collega’s Voorbereiden met mantelzorger zelf Graad van discretie: wat communiceren? Wie communiceert wat? Setting bepalen Meedelen en kaderen van de afgesproken maatregelen Communiceren van geplande termijn

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen COMMUNICATIE NAAR COLLEGA’S/TEAM TOE (2/3) Aangeven wat gewenste rol van collega’s in communicatie Zelf stap tot gesprek zetten? Ingaan op en opvolgen van implicaties voor het team Proactieve rol leidinggevenden Helderheid over (niet) compenseren van overuren/taken bij invallen Respect voor grenzen van collega’s en voor variatie in draagkracht van werknemers Uitnodigen tot open dialoog (<-> achterklap)

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen COMMUNICATIE NAAR COLLEGA’S/TEAM TOE (3/3) Creëren van tolerantie voor unieke trajecten gebaseerd op individuele noden door: Communiceren op een goede manier Zorgen dat eigen noden een plek kunnen krijgen Niet ELKE maatregel hoeft dus beschikbaar/toepasbaar te zijn op elke medewerker WEL kan elke vraag beluisterd worden (ruime toepasbaarheid) Schept ruimte naar stellen van prioriteiten en opvangen van multipele vragen Fairness o.b.v. noden i.p.v. maatregelen: Noden worden erkend; maatregelen worden niet per definitie toegekend

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen WAARDEN IN COMMUNICATIE (1/2) Cruciaal in communicatie: Vertrouwen binnen de werkrelaties Transparantie: wat vertel je aan wie? Discretie: wat wil de persoon zelf? Maturiteit: empathie en erkenning Helderheid van verwachtingen: zet ik de stap naar bespreekbaarheid als mantelzorger, collega, rechtstreeks leidinggevende, mantelzorgcoach, … zelf of niet? Erkenning kan sowieso gegeven worden; het al dan niet toekennen van tegemoetkomingen kan hier los van gekoppeld worden

Mantelzorggesprek: enkele richtlijnen WAARDEN IN COMMUNICATIE (2/2) Appreciatie, respect en interesse voor de werknemer en zijn prestaties: belangrijk om dit expliciet te tonen/te benoemen Vb. bij regelmatig inspringen voor collega, bij pensioen, … Bewaken van continuïteit van aandacht aan thema mantelzorg: mantelzorg inbedden in lange termijn communicatieplan Belang van speciale aandachts-momenten (bv. mantelzorgdag)