VCRI Samenwerken aan onderzoeksprojecten en werkstukken met de computer Marcel Broeken & Jeroen Janssen Research Centre Learning in Interaction Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Meeliftgedrag bij groepswerk
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Redactioneel schrijven Les 1
Presentation Of Learning
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Annemarie Schep
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Goedemorgen.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Al doende leren training docenten
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
‘Van mini-PW naar PW en verder’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een gezonder Nederland VTV-2014
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Keuzethema: differentiatie
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
What is the meaning of? Student centered learning
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

VCRI Samenwerken aan onderzoeksprojecten en werkstukken met de computer Marcel Broeken & Jeroen Janssen Research Centre Learning in Interaction Universiteit Utrecht

2/29 Opbouw van de presentatie Achtergrond: Samenwerkend leren, het studiehuis computerondersteund onderwijs, Uitwerking: VCRI Ervaringen met VCRI Huidig onderzoek

3/29 Achtergrond: Samenwerkend leren Samenwerkend leren wordt meer en meer toegepast in lager, middelbaar en hoger onderwijs. Voordelen samenwerkend leren: Leerlingen & studenten leren beter en sneller. Leerlingen & studenten ontwikkelen sociale vaardigheden. Nadelen samenwerkend leren: het gaat niet altijd goed Meelifters (anderen het werk laten doen) Ruzie/conflicten

4/29 Achtergrond: Het studiehuis Bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Leerlingen werken zelfstandiger Minder klassikaal onderwijs Leerlingen werken aan projecten Leerlingen werken samen Praktische opdrachten: Complexe opdrachten waarbij leerlingen zelf onderzoeksvragen bedenken, informatie zoeken, en conclusies rapporteren en presenteren

Achtergrond: Computerondersteund leren Computer werkt motiverend Bij bepaalde toepassingen werkt computerondersteuning beter dan klassikaal onderwijs. Multi-tasking Multimedia, multipele representaties (Oneindig veel) Informatiebronnen Computerondersteunde communicatie Explicitering van begrippen wordt gestimuleerd (Intelligente) Ondersteuning van complexe processen

6/29 Opbouw van de presentatie Achtergrond: Samenwerkend leren, het studiehuis computerondersteund onderwijs, Uitwerking: VCRI Ervaringen met VCRI Huidig onderzoek

VCRI: Waar wordt het voor gebruikt? Praktische opdracht Leerlingen werken in groepen (2-4 leerlingen) Over een langere periode (8 lessen) Formuleren zelf onderzoeksvragen Zoeken zelf informatie Schrijven gezamenlijk een werkstuk of verslag Communicatie verloopt via de computer Docent volgt via de computer de voortgang van de groepen

VCRI: Wat hebben leerlingen dus nodig? Minstens vier tools van het programma zijn nodig wanneer leerlingen via de computer aan een Praktische Opdracht werken 1.Bronnen bekijken (Sources) 2.Aantekeningen maken (Notes) 3.Communiceren met groepsgenoten (Chat) 4.Samen teksten schrijven (Cowriter)

VCRI = Virtual Collaborative Research Institute Groupwareomgeving WYSIWIS (what you see is what I see) Tools zijn gedeeld Tools die diverse taken ondersteunen Communication verloopt synchroon (Chat) en asynchroon (Forum) Aparte tool voor docenten VCRI: Omschrijving

10/29 VCRI Communicatie Chat Forum Taakuitvoering Sources = bronnen bestuderen Notes = aantekeningen maken Selector = bronnen selecteren en ordenen Diagrammer = informatie grafisch weergeven Cowriter = samen teksten schrijven Plannen, bewaken, evalueren Planner = maken van plannen, taken verdelen Logbook = beschrijven van uitgevoerde activiteiten Reflector = reflecteren op groepsproces en taakuitvoering

11/29 VCRI screenshots

12/29 VCRI Screenshots

13/29 Opbouw van de presentatie Achtergrond: Samenwerkend leren, het studiehuis computerondersteund onderwijs, Uitwerking: VCRI Ervaringen met VCRI Huidig onderzoek

Ervaringen: Docenten Positief: Leerlingen werken zelfstandig en geconcentreerd Leerlingen gaan actief met de lesstof om in plaats van passief Flexibiliteit, leerlingen kunnen bijvoorbeeld in tussenuren werken Negatief: Begeleiding van groepen is soms moeilijk (wie doet wat? hoe ver is men?) Contact met leerlingen is anders

Ervaringen: Leerlingen Positief: Leerlingen werken graag met het programma Samenwerking wordt positief gevonden Handig om alles bij elkaar te hebben (bronnen, teksverwerker, aantekeningen) Flexibiliteit (tussenuren, ziekte) Negatief: Cowriter moet uitgebreider (meer opties zoals Undo, plaatjes, opmaak, etc.) Communicatie via computer soms lastig

Paul: maar wat is dat dan wat er bij co-writer staat? Bas: het eerste streepej Paul: eerste streepje? Anne: ? Bas: ja. r staan er 2 bij opdr 1 Paul: en wat houd dat in? Bas: lees dan gewoon man Paul: ik zie bij opdr 1 3 bolletjes Bas: nou 1 daarvan gaat over 250 woorden typen Bas: dat moet jij doen Paul: maar leg me dan eens goed uit wat dat in de co-writer is? Bas: tering sukkel lees dan gewoon Anne: bas does ff normaal joh! Ervaringen: Chatfragment (1/2)

Anouk: gaan we verder waar we gebleven waren?? Ellen: oui Anouk: hay daar ben je Anouk: welke ga jij nou eigelijk doen? Ellen: jaa nu ben ik er Ellen: k was bezig met 3 Anouk: toppie Ellen: alleen ik geloof dat ik een beetje vastloop dus k zal wel ff kijken Anouk: lukt het?? Ellen: jawohl Anouk: bij joris ook?? Joris: hmm jawqel Anouk: klinkt niet heel positief Anouk: ff vraagje Ellen: ja Anouk: hoe heette dat franse meisje ook al weer die later als heks op de brandstapel kwam Ellen: jeanne d’arc? Anouk: dank je Evaringen: Chatfragment (2/2)

18/29 Opbouw van de presentatie Achtergrond: Samenwerkend leren, het studiehuis computerondersteund onderwijs, Uitwerking: VCRI Ervaringen met VCRI Huidig onderzoek

19/29 Onderzoek: CRoCiCL-project Focus eerder onderzoek op ondersteunen uitvoering van taken en opdrachten Focus huidig onderzoek op ondersteuning van sociale en communicatieve processen Door middel van visuele representaties Drie nieuwe tools: 1.Participation (2004) 2.Shared Space (2005) 3.Commitment Field (2006)

20/29 Onderzoek: Participation (1/3) Doel: Stimuleren dat alle groepsleden actief deelnemen aan het groepsproces; meeliftgedrag voorkomen. Visualisatie: Bijdrage per groepslid aan het groepsproces Verwachte voordelen: 1.Geeft feedback 2.Verhoogt bewustzijn van groepsprocessen 3.Verhoogt participatie 4.Stimuleert discussie over groepsprocessen en samenwerking 5.Hogere tevredenheid 6.Betere groepsproducten

21/29 Onderzoek: Participation (2/3)

22/29 Onderzoek: Participation (3/3) Resultaten onderzoek: Hogere participatie Leerlingen zijn zich beter bewust van meeliftgedrag van groepsgenoten Leerlingen praten meer over het groepsproces (maken meer plannen tot samenwerking) Geen hogere tevredenheid Geen effect op de kwaliteit van groepsproducten

23/29 Onderzoek: Shared Space (1/3) Doel: Kritische, maar constructieve discussie stimuleren; communicatieproblemen vermijden. Visualisatie: Mate van overeenstemming en discussie tijdens de online discussie in de chat Verwachte voordelen: 1.Vergemakkelijkt communicatie 2.Stimuleert kritischere groepsnorm 3.Stimuleert discussie over groepsprocessen en samenwerking 4.Hogere tevredenheid 5.Betere groepsproducten

24/29 Onderzoek: Shared Space (2/3) Chat-fragment van een groepje van twee meisjes en een jongen.

25/29 Onderzoek: Shared Space (3/3) Resultaten onderzoek: Volgens leerlingen verloopt communicatie makkelijker Volgens leerlingen wordt groepsnorm kritischer, maar blijft constructief Samenwerking verloopt op ongeveer dezelfde manier Leerlingen tevredener over samenwerking Beperkt effect op kwaliteit van groepsproducten

26/29 Onderzoek: Commitment Field (1/3) Doel: Stimuleren dat leerlingen standpunten zo goed mogelijk uitwerken en leerlingen helpen te bepalen welk standpunt het beste onderbouwd wordt Visualisatie: Complexiteit en “Argumentatieve kracht” Verwachte voordelen: 1.Helpt leerlingen om te zien welke standpunten al goed uitgewerkt zijn en welke nog verder uitgewerkt moeten worden 2.Helpt leerlingen te zien welke standpunten het beste onderbouwd zijn (meeste argumenten en ondersteuningen, weinig weerleggingen) 3.Focus op bronnengebruik 4.Hulp bij het schrijven van een essay of argumentatieve tekst

27/29 Onderzoek: Commitment Field (2/3)

28/29 Onderzoek: Commitment Field (3/3) Resultaten onderzoek: ????????????????????????

29/29 Einde & URL: