Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Onprofessionele Professionalisering
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Beroepscode voor pedagogen- keurslijf of keuzemenu?
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De cliënt en het jeugdzorgstelsel ofwel de strijd om een olympisch ticket Drs. Harold Sarneel, november
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Een ervaringenlaboratorium: Succesvol samenwerking organiseren.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Patientveiligheid: juridische aspecten
Vrije wil als zelfverwerkelijking
De Beroepscode, kompas voor de professional in het CJG
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Tuchtrecht in Nederland
Competentieontwikkeling voor OR-leden
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Wat is effectieve nascholing
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Richtlijn en Kwaliteit - art 3, definitie Mediator doeltreffend, onpartijdig en bekwaam - art 4, lidstaten bevorderen : gedragscodes, naleving, ontwikkeling.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
19 april y9nVa3LJr8&feature=fvst.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Beroepskracht van sociaal werkers
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Leren van lastige kwesties
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Bureau Jeugdzorg De provincie en Bureau Jeugdzorg: een bijzondere relatie.
Advies van de gezamenlijke beroepsverenigingen in het kader van de stelselherziening Zorg voor Jeugd, dd 24 augustus februari 2012 Toegang tot.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Landelijk Congres Sociaal Raadsliedenwerk Beroepsregistratie Sociaal Juridisch Dienstverlener Milena Babovic, Directeur Miranda Verburg, Hoofd bedrijfsbureau.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
Professionalisering en intervisie
Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Kwaliteitslabel en Professionalisering
De Wever Zorg Innovatie Centra
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Zonder context geen bewijs
Sociaal werker: ambtenaar of ridder te paard?
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
PIT - Samenwerken Les 3.
Transcript van de presentatie:

Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht

Professionalisering = bevorderen van professioneel handelen Op 2 niveaus: Individu beroep Actieplan Professionalisering Jeugdzorg 3 componenten in professionaliseringsproces: Positionele professionalisering Inhoudelijke professionalisering Professionele autonomie

Positionele professionalisering = professionals proberen positie van hun beroep te versterken en maken hun bijzondere deskundigheid inzichtelijk Beroepsvorming centraal Kenmerken: Body of knowledge and skills Om kennis en methoden door te geven Bakent domein af Erkenning deskundigheidsdomein Competentieprofielen 3 soorten competenties Algemene Vakspecifieke thematische

Positionele professionalisering Beroepsverenigingen Organisatie beroepskrachten Om belangen van beroepsgroep te behartigen Toegang tot arbeidsmarkt via beroepsregistratie Beroepsregister Register Kinder- en Jeugdpsycholoog Register Orthopedagoog-Generalist Beroepsregister voor Agogisch en Maatschappelijk werkers (BAMw)

Positionele professionalisering Beroepsideologie Geeft gedragslijnen voor professionele handelen NIP, NVO, NVMW, Phorza Tuchtrecht Bij klachten Via tuchtcollege Bestaat uit beroepsgenoten Controle op de inhoud van en toegang tot beroepsopleidingen

Inhoudelijke professionalisering = professionals ontwikkelen hun kennis en leren nieuwe methoden. Zo versterken ze hun deskundigheid Na- en bijscholing Reflectie en evaluatie Intervisie supervisie Competentiemanagement = systematisch analyseren van aanwezige en te ontwikkelen competenties

Professionele autonomie = professionals streven naar een werksituatie waarin ze eigen beslissingen kunnen nemen om ‘op maat’ met cliënten te kunnen werken Zelf beslissingsbevoegdheid in belang van cliënt Maar ook begrenzing Door cliënt Beroepscode verantwoording Richtlijnontwikkeling Helpen om deskundigheid vorm te geven Geen verplichtende regels dus autonomie gerespecteerd

Stroomversnelling Professionalisering is continu proces Steeds meer verbeteringen Betere opleidingen

Bronnen Berger, M. & Zwikker, N. (2010). Professionalisering van de jeugdzorg. Jeugd en Co Kennis, 4, 38-48. DOI10.1007/BF03089323