Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland Wettelijke erkenning voor jeugdzorgberoepen is in aantocht
Professionalisering = bevorderen van professioneel handelen Op 2 niveaus: Individu beroep Actieplan Professionalisering Jeugdzorg 3 componenten in professionaliseringsproces: Positionele professionalisering Inhoudelijke professionalisering Professionele autonomie
Positionele professionalisering = professionals proberen positie van hun beroep te versterken en maken hun bijzondere deskundigheid inzichtelijk Beroepsvorming centraal Kenmerken: Body of knowledge and skills Om kennis en methoden door te geven Bakent domein af Erkenning deskundigheidsdomein Competentieprofielen 3 soorten competenties Algemene Vakspecifieke thematische
Positionele professionalisering Beroepsverenigingen Organisatie beroepskrachten Om belangen van beroepsgroep te behartigen Toegang tot arbeidsmarkt via beroepsregistratie Beroepsregister Register Kinder- en Jeugdpsycholoog Register Orthopedagoog-Generalist Beroepsregister voor Agogisch en Maatschappelijk werkers (BAMw)
Positionele professionalisering Beroepsideologie Geeft gedragslijnen voor professionele handelen NIP, NVO, NVMW, Phorza Tuchtrecht Bij klachten Via tuchtcollege Bestaat uit beroepsgenoten Controle op de inhoud van en toegang tot beroepsopleidingen
Inhoudelijke professionalisering = professionals ontwikkelen hun kennis en leren nieuwe methoden. Zo versterken ze hun deskundigheid Na- en bijscholing Reflectie en evaluatie Intervisie supervisie Competentiemanagement = systematisch analyseren van aanwezige en te ontwikkelen competenties
Professionele autonomie = professionals streven naar een werksituatie waarin ze eigen beslissingen kunnen nemen om ‘op maat’ met cliënten te kunnen werken Zelf beslissingsbevoegdheid in belang van cliënt Maar ook begrenzing Door cliënt Beroepscode verantwoording Richtlijnontwikkeling Helpen om deskundigheid vorm te geven Geen verplichtende regels dus autonomie gerespecteerd
Stroomversnelling Professionalisering is continu proces Steeds meer verbeteringen Betere opleidingen
Bronnen Berger, M. & Zwikker, N. (2010). Professionalisering van de jeugdzorg. Jeugd en Co Kennis, 4, 38-48. DOI10.1007/BF03089323