Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU 01-06-04 UvA / UU: Professionalisering en ICT Goodpractices, ideeen en gedeelde frustraties:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij stellen ons graag aan u voor!
Advertisements

Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
techniek, communicatie en didactiek
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
ICT-monitor Hoger Onderwijs
ECTS Brugge, Workshop ECTS en competentiegericht leren Herman Van de Mosselaer, Plantijnhogeschool Mogelijke rol van de ECTS Course Catalog en.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Het Nederlandse onderwijs:
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
UvA Q en bacheloropleidingen FNWI in Bijeenkomst 22 november 2012 Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en informatica (FNWI)
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Opleiden in algemene competenties
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset dr. Bart Henssen.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Verpleegkundig redeneren
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
OPEN brainstorm.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Open Badges en microcredentialing
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Internationale beurs voor excellente leerlingen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU UvA / UU: Professionalisering en ICT Goodpractices, ideeen en gedeelde frustraties: over online professionalisering en docentenondersteuning Bart van de Laar Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen Rijksuniversiteit Groningen

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Docentprofessionalisering en ICT Docentprofessionalising en de lerende organisatie De (ontbrekende) rol van ICT als middel of doel bij professionaliseringsactiviteiten De (belemmerende) rol van regelgeving bij professionalisering en loopbaanbeleid en het ontbreken van professionalisering als te beoordelen criterium bij visitaties De (te weinig benutte) kansen om studenten te betrekken bij het professionaliseren van docenten

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: aanleiding Voortgezet onderwijs invoering tweede fase, veranderde instroom Arbeidsmarkt vraag om teamwerk, effectief communiceren Beleid Bètaconvenant, Bolognaverklaring [‘98], HOOP [‘00]

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU /

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: doel Herontwerp competentiegerichte leerlijnen (o.a. communiceren, reflecteren, organiseren) in de bachelor- en masteropleidingen natuur en techniek Ondersteunen van docenten techniek (HG) en natuurwetenschappen (RuG)

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: uitgangspunten Vakinhoud voorop (‘peer teaching’) good practices in natuur en techniek (HBO/WO) Herkenbaar en bruikbaar vakgenoten en collega’s Competentiegericht (beroepsbekwaamheid) combinatie kennis, vaardigheid, attitude, persoon IT-ondersteund (middel, gèèn doel) omvang staf, overbruggen lokaties

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: good practices Wat is een good practice? Een oplossing van een collega voor een herkenbaar probleem in bèta-onderwijs (en hoe de werkwijze nog verbeterd kan worden) Voorbeeld: ‘Peer reviewen - student colloquium informatica’ –redactioneel: titel; auteur; instelling; lead; wat is het?; wat kan ik ermee?; voorbeeld –voorbeeld: link naar concreet onderwijsmateriaal (handleiding voor docenten of studenten, beschrijving/uitwerking van een competentiegerichte opdracht, etc (.doc /.ppt /.xls) –theorie: begrippen en methoden

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: professionalisering

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: professionalisering Teveel stimuli en veranderingen om veranderingen in docentengedrag, onderwijsaanpak en studentprestaties te herleiden interventies Nulmetingen, sterkte- en zwakte-analyses of andersoortige inventarisaties van de stand van zaken zijn ‘bedreigend’

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: professionalisering CV Van de circa 350 docenten aan de FWN zijn tussen ‘00-’03: 160 docenten betrokken bij professionalisering CV –37 docenten werkten intensief aan herziening onderwijs; –44 docenten minder intensief (bv èènmalig workshop); –80 docenten extensief (bv voorlichtingsessie of goodpractice). 44 studentassistenten (bv workshop)

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Alabama Noord: professionalisering CV Sterke puntenZwakke punten het ontwikkelde onderwijsmateriaal (zie ook vrijblijvendheid voor docenten de gegroeide bewustwording en verbetering ten aanzien van beoordelings- en feedbackmethoden nog onvoldoende gegroeid draagvlak en structurele inbedding in de opleidingen de integratie van CV in de vakken de reflectie, het meedenken, de uitwisseling van ideeën en ervaringen met projectmedewerkers en met collega’s, de concrete aanpak vanaf de werkvloer de expertise en ondersteuning vanuit het projectteam

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Docentprofessionalisering en ICT Acties en aanbevelingen voor FWN: Onderwijsbeleid: –cursus- en curriculumevaluatie –(her)programmering Professionaliseringbeleid: –‘bottom up’-benadering –continuiteit Organisatie

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Docentprofessionalisering en ICT Docentprofessionalising en de lerende organisatie De (ontbrekende) rol van ICT als middel of doel bij professionaliseringsactiviteiten De (belemmerende) rol van regelgeving bij professionalisering en loopbaanbeleid en het ontbreken van professionalisering als te beoordelen criterium bij visitaties De (te weinig benutte) kansen om studenten te betrekken bij het professionaliseren van docenten

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Contact Bart van de Laar Projectmanager onderwijsvernieuwing Rijksuniversiteit Groningen Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen Servicecentrum voor onderwijsontwikkeling / -8308

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Pauzenummer... Benoem twee essentiële beroepscompetenties in uw eigen functie Ga na welke (leer)ervaringen het belangrijkst waren om u die competenties eigen te maken Bespreek vanuit dat perspectief plenair de didactiek en docentenondersteuning in Alabama

Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen BvdL, UvA/RuG/UU Dublin Descriptors, for academic bachelor education Bachelor students should: have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that builds upon and supersedes their general secondary education, and is typically at a level that, whilst supported by advanced textbooks, includes some aspects that will be informed by knowledge of the forefront of their field of study; can apply their knowledge and understanding in a manner that indicates a professional approach to their work or vocation, and have competences typically demonstrated through devising and sustaining arguments and solving problems within their field of study; have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues; can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences; have developed those learning skills that are necessary for them to continue to undertake further study with a high degree of autonomy.