De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rob Heyman and Ilse Mariën

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rob Heyman and Ilse Mariën"— Transcript van de presentatie:

1 Rob Heyman and Ilse Mariën
Data literacy Rob Heyman and Ilse Mariën

2 What am I doing here? But not today
I try to get privacy ELSI values in technology through interdisciplinary workshops, PIAs and user participation But not today ELSI: what a data driven configuration and its actors should be/do? Data literacy: How come ELSI implementation is so different per ’smart’ cities and other data driven applications?

3 Such texts impute skills to humans - the ability to detect different coloured signals, or to read labels which say ‘on/off’, ‘record’, or ‘play’. Here machines are ordering human beings around by playing with their bodies, their feelings or their moral reflexes (Latour, 1988).

4 Digital literacy Why do users and non-users have different skills and access levels to digital media? What does this do to societal participation? We observe a matteus-effect, those with low access have low participation and remain that way

5 Indicators Financial Education
Structural exclusion Personal exclusion Financial Education Participation in different areas of life Agency Well-being Access Attitude & motivation Digital skills Social and soft skills Autonomy Usage patterns Media aspects of the environment Supporting networks Participeren in levensdomeinen in de maatschappij, levensstijl, werk, sociale contacten, het uit zijn of het in zijn, re-activeren Agency of empowerment, de macht over het eigen leven, beslissingsrecht. Bepalen op welke manier er met sociale media wordt om gegaan Calimero, ik ben zo klein alles is oneerlijk, ik kan dat toch niet veranderen Wellbeing: gezondheid, zorgvoorzieningen, relationele status voornamelijk bredere belevingswereld van het individu (mensen die zich niet op hun gemak voelen gaan niets nieuws leren) Attitude: perceptie en mening bepalen in grote mate gebruik van nieuwe media Sociale en soft skills: kan je om hulp vragen? Autonomie: hoe ver ben je in staat zelf een oplossing te vinden maar ook te evalueren Gebruikspatronen: ook hier hangt veel samen, hoe veel valt iemand zijn gebruiks/levenspatroon samen met… Mediakarakter omgeving: gebruik van media in omgeving bepaald gebruik van persoon en diens vaardigheden door dat gebruik Ondersteuningsnetwerk: local of warm experts

6 Conclusion Data literacy
Indicates a stakeholder’s readiness to adopt a system Pinpoints what needs to be improved Education, recruitment, infrastructural investments, network and relation to other stakeholders Pro-active identification of barriers/non-fitting solutions Identify transferability issues Pair literacy requirements to solutions


Download ppt "Rob Heyman and Ilse Mariën"

Verwante presentaties


Ads door Google