Inzicht in Leerprocessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Succesvolle intelligentie
Evaluatie van mentorprojecten
Binnen een VPG-setting
Reflectievaardigheden en instrumenten
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
BattleBots The school battle.

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Ho 3: Leerstijlen.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Reflecteren.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
Human Dynamics.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Reflectie.
DALTON compleet?.
Rekenproblemen en Dyscalculie
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leerstijlkenmerken van leermiddelen
Hoe bereid je lessen voor?
Dossier Empowerment.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Start to Faculteit Rechtsgeleerdheid Dienst studieadvies – Joke Vanhoudt Dienst studentenbegeleiding Faculteit Rechtsgeleerdheid 15 oktober 2013.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Zelfsturing en motivatie
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Marie Jose Navis Met een 6 geen succes?! Marie Jose Navis
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
De juiste route naar het juiste doel
Stellingen Opdracht 1.2.
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Inzicht in Leerprocessen

Situatie BA1 student Veel vakken, veel leerstof: algemene vakken, maar vooral taalvakken Hoe leer je een vreemde taal (L2)? Eigen verantwoordelijkheid voor slaagkansen, zelfstandig leerproces Doel van de cursus: Hulpmiddelen en inzichten verwerven om - het eigen (taal)leerproces bij te sturen - de slaagkansen te verhogen

Spreekuur op afspraak (helene.stengers@vub.ac.be) Tutoringsysteem (geregeld per opleidingsonderdeel, zo snel mogelijk aanmelden) Evaluatie na semester 1

Leren = proces waarbij mentale activiteiten of leerstrategieën door de leerder uitgevoerd worden tijdens het opnemen, het verwerken en het opslaan van nieuwe informatie om een bepaald doel te bereiken

Leren = proces waarbij mentale activiteiten of leerstrategieën door de leerder uitgevoerd worden tijdens het opnemen, het verwerken en het opslaan van nieuwe informatie om een bepaald doel te bereiken Onderscheid tussen: Intentioneel leren / incidenteel leren Onnatuurlijke / natuurlijke leeromgeving

Zelfstandig leren = zelfverantwoordelijk leren = zelfstandig leeractiviteiten kunnen organiseren en sturen Leren gebeurt niet alleen op school of tijdens de instructie-uren! Fundamentele vaardigheid: leren jezelf vragen te stellen, cognitief bewust zijn van je leerproces

Leerstrategieën Voorbeelden selecteren (via markeren, onderstrepen, enz. onderscheid maken tussen belangrijke en minder belangrijke passages) relateren (de nieuwe informatie uitdrukkelijk proberen in verband brengen met wat men al weet; voorkennis als 'kapstok' gebruiken om nieuwe zaken aan op te hangen), structureren (via samenvattingen en schema's de globale structuur die in het leermateriaal steekt opsporen en verhelderen) kritisch verwerken (aangeboden informatie confronteren met eigen ideeën; een persoonlijke stelling innemen) concretiseren (zelf op zoek gaan naar voorbeelden, analogieën die helpen om het geleerde beter te verstaan) toepassen (zelf toepassingen maken van het geleerde om het geleerde beter te verstaan en/of verder in te slijpen)

Leerstijl Elke leerder heeft een persoonlijke leerstijl. = attitudes en gedragingen die bepalen wat iemands voorkeurmanier van leren is Bv. Sommigen zijn meer visueel ingesteld, anderen meer auditief Verschillende manier van instuderen Een leerstijl heeft te maken met o.a.: Cognitieve verwerkingsstrategieën: hoe verwerkt de leerder de informatie? Metacognitieve sturingsstrategieën: wie stuurt in welke mate het leerproces? (extern – intern – stuurloos) Aard van de leermotivatie (certificaatsgericht, beroepsgericht, testgericht, persoonlijk geïnteresseerd, ambivalent) Persoonlijkheid

leerstijltest http://www.123test.nl/leerstijl/ http://www.thesis.nl/thesis15/index.php?option=com_db8kolb&Itemid=6

Motivatie Integratieve motivatie vs. Instrumentele motivatie Extrinsieke motivatie Intrinsieke motivatie

Waarom heb je deze richting gekozen? Diploma? Persoonlijke interesse? Beroep? Vrienden? ….

Je leerstijl heeft een impact op je studievaardigheden Planning Concentratie Studiemethode ook: Leesvaardigheid Notities nemen Rol van stress …

Studievragenlijst “SMART” Met de (StudieManagement & Academische Resultaten Test) kan je in ongeveer 10 minuten de sterke en zwakke punten in jouw studieaanpak opsporen. Bij zwakke punten word je geadviseerd hoe je deze kunt verbeteren. http://www.leidenuniv.nl/ics/sz/so/webexpert/websmart.html

Tips nodig? Zoek een tutor Maak een afspraak SBC (my.vub.ac.be/studiebegeleiding) www.studeerwijzer.be www.studietips.leidenuniv.nl

SBC SBC