Interne communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interne communicatie en verandering
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Ouders en Kinderen Centraal
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Risico’s en gevaren van techniek
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Motivatie van de professional Willy Limpens
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Alle communicatie tussen medewerkers van een organisatie
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Interne communicatie.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Functieprofiel en beoordeling
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatie in organisaties
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Betrokkenheid op de werkvloer
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
De (T)OR en de bestuurder
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
In de Vlaamse gemeenten
H2 Organisatiestructuur
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Naar een optimaal HR - beleid
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Certificering van assetmanagement
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Integriteit Dilemmatraining.
Een vergadering organiseren
Visieontwikkeling Les
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Hoofdstuk 5 Communiceren
Communicatie.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Interne communicatie

Het belang Extern winnen is intern beginnen. Informatie-uitwisseling binnen het bedrijf. !  functioneren van de organisatie.

Het belang: Aantal ontwikkelingen Zakelijke dienstverlening Verkopen v. dienst en advies Intensieve samenwerking Overleg en afstemming Aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en technieken Signalen van buiten Meer info over beleid van de onderneming Betere scholing en democratisering

Het belang: Aantal ontwikkelingen Toenemende flexibilisering van arbeid Interne afstemming en werkoverleg Goed informeren over de activiteiten Fusies aangaan Vereist meer communicatie Richtten op kerntaken Arbeidscapaciteit aanpassen aan veranderende markt Jaarcontract, gedetacheerden en uitzendkrachten

Het belang: Slechte interne communicatie Gevolgen Niet op de hoogte van de belangrijke ontwikkelingen Sfeer van wantrouwen Minder verantwoordelijkheidsgevoel Moeilijk te signaleren en erop in te spelen Kenmerken Veel conflicten Trage terugkoppeling van plannen en acties Geen duidelijkheid tot verandering Veel en inefficiënte vergaderingen Geen selectie op verspreide info  overdaad aan communicatie

De visie Geeft een richting aan – uitgangspunten: Wij-gevoel Welk niveau wordt er gecreëerd Segmentatie van doelgroepen en informatie Interne doelgroepen zijn belangrijk Segmentatie doorvoeren Bv. onderscheid maken tss. medewerkers binnen een organisatie. Mate van openheid Open communicatieklimaat Zijn de notulen van het managementteam openbaar?

De visie Persoonlijk of via andere kanalen Formeel – informeel Belang aan persoonlijke communicatie? Voorkeur bij andere kanalen? Formeel – informeel Via vaste wegen? Volgens vaste regels? Binnen ruime marges? Richting Andere vaste communicatievormen? Onafhankelijkheid Mening uiten?  via personeelsblad of intranet?

De visie Soorten informatie: Interne communicatie Taakinformatie Werkinstructies Procesinformatie Commerciële informatie Beheersinformatie Beleidsinformatie Soort doelen? Succesvol doelen nastreven? Invloeden? Veranderingen? Plaatsinneming van het werk? P&O - informatie Info over faciliteiten en regelingen Afdeling Personeel en organisatie Motiverende informatie Positief werkklimaat creëeren Duidelijk takenpakket Goed geïnformeerde medewerkers Andere factoren! Organisatie Inhoud job en doorgroei- mogelijkheden Begeleidende rol bij motivatie

Bedrijfscultuur Hoe uit de cultuur zich? Helden en antihelden Rituelen Symbolen Waarden en normen

Interne communicatielijnen Horizontale Tussen medewerkers met zelfde positie in de hiërarchie Via vergaderingen en intranet Diagonale Doorkruist de organisatiestructuur Bv. verbetering van de ventilatie Parallelle Rechtstreeks met alle medewerkers tegelijkertijd Informele Belangrijke info snel verspreiden Interne publieksgroepen eerder inlichten dan externe Voorkomt sfeer van wantrouwen

Planning Analyse Analyseren Onderzoeken Vaststellen Bepalen Strategie Visie op communicatie Nieuwe middelen en structuren Procedures en verantwoordelijkheden Doelstellingen per doelgrooep Uitvoering Creëeren draagvlak Invoeren Evaluatie Nalopen van het hele proces Bepalen van behaalde doelstellingen?

Interne communicatielijnen Tweerichtingsverkeer  meer interactief Topdown (=verticale) Informeren over maatregelen, instructies en beleid Werkoverleg Gang van zaken doornemen Bv. Mededeling van een directe chef, een directiebrief Bottom-up Info over het reilen en zeilen Meningen en suggesties van de medewerkers

Veranderingen Strategie Structuur Cultuur Innovators Early adapters Soorten Strategie Structuur Cultuur Types Innovators Early adapters Early majority Late majority Laggards Weerstand Gebrek aan informatie Angst om te verliezen Vertrouwen Inschatting van de gevolgen Communiceer intensief en eenduidig Duidelijke omvang van de verandering Plaatsverandering: Hoe?

Communicatie-audit Knelpunten opsporen Stappenplan Centrale vragen stellen Stappenplan Mondeling interview Gesprekken en schriftelijke interviews Organisatie in de praktijk: Hoe?  Analyseren van de gegevens en advies geven

Mondelinge interne communicatie Persoonlijk gesprek met leidinggevende! Vormen Taak- en beheers-informatie Het beleid van de organisatie Algemene personeelsbijeenkomst Mogelijkheid tot feedback en terugkoppeling Nieuwe medewerkers? Introductieboekje, introductiedag en rondleiding Vervolggesprek

Schriftelijk interne communicatie Ambassadeurs Zijn goed op de hoogte Begrijpelijke, juiste en actuele berichtgevingen Personeelsblad Informatiebulletin en kaderblad Intranet E-mail Mededelingenbord Knipselkrant Directiebrief Sociaal en Arbo-jaarverslag Rapporten, memo’s, brieven Posters Folders Ideeënbus

Ondernemingsraad Informatie toekennen Advies vragen Economische –en financiële stand van zaken Verlies –en winstrekening Sociaal beleid en meerjarenplanning Advies vragen Economische zaken Benoeming van commissarissen Instemming hebben voor belangrijke beslissingen WOR-praktijk Verslaglegging door ondernemingsraad Buitenstaander leidt beter de vergadering

Bedankt voor uw aandacht!