Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De deelnemers over 16 stellingen
Ac adviseurs Bijscholing en subsidies, een (on)mogelijke combinatie Osat Symposium 21 juni 2010.
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Let’s go abroad! / Partons à l’étranger! Studierichting Franse Taal & Cultuur.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Activerende werkvorm (awv):
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
ICT in het Onderwijs bij TBM
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Workshop Fondsen werven
Wat ik wil…..
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Presentatie Executieve functies
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Praktijkervaring en reflectie
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
ViaVia Info-presentatie
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
What is the meaning of? Student centered learning
Het BSc Honours Programme
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Nadere uitleg gewenst()
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk Bertjan Verbeek

Even voorstellen……Bertjan Verbeek, Politicologie, FdM Wan-neer Waar Financiering Duur Onderwijs/Onder-zoek 2013 Leibniz Universitaet Hannover, D Erasmus 3-4 dagen Ow (colleges) & oz (opzetten oz project) 2012 Université de Lille 2, Lille, F 3 dagen Ow (colleges) & Oz (contacten) Università di Bologna, Italië UniBo 1 week Ow (colleges) & Oz (redigeren boek) 2011 Syracuse University, Syracuse, USA Fulbright 6 maanden Ow (colleges) & Oz (schrijven; dataverzameling) 2007-nu Swedish National Defense College, Stockholm: visiting fellow Stockholm Elk jaar enkele dagen Ow (1 college) & Oz (co-auteurs) 2006-2008 Johns Hopkins University Bologna, I: visiting fellow JHU Bologna Ow (2 colleges) & oz (gezamenlijk project)

Wat valt op aan de tabel? Er zijn meerdere mogelijkheden om docentenmobiliteit te organiseren/financieren Onderwijs en onderzoek vallen te combineren Zowel kortere als langere termijn verblijven zijn mogelijk

Waarom docentenmobiliteit? Onderwijsdoeleinden Onderzoeksdoeleinden Verbeteren eigen kennis over onderwerpen waar ik over doceer Ga naar een plaats waar wetenschappers werken met wie je onderzoek doet of wilt doen Kennismaken met geheel andere benaderingen van vakgebied (F, I hebben andere kijk op politicologie; Nederlandse politicologie zeer Anglo-Saxisch georienteerd) Carrière-doeleinden Om meer kans te maken bij bepaalde beurzen is buitenland-ervaring relevant (Veni bijvoorbeeld) Contacten leggen met docenten die ik zelf graag op de RU zou ontvangen vanwege hun expertise Organisatorische doeleinden Verblijf in buitenland mogelijkheid om eigen ow en oz te promoten: Vergelijken doceermethoden (bijvoorbeeld Lille: ‘frontal’ of niet) Tegenbezoeken (die eigen bezoeken veronderstellen) kunnen manier zijn om invulling te geven aan onderwijsintensivering Kennis van buitenlandse universiteit helpt bij adviseren RU-studenten over keuze buitenland-ervaring Lange termijn: opbouwen internationaliseringsprofiel met preferred partners

Aandachtspunten Streef als onderwijs- en onderzoeksorganisatie naar lange termijn visie uitgaande van het idee dat docentenmobiliteit waar mogelijk onderwijs- en onderzoeksdoeleinden verenigt Verlies niet uit het oog dat de mobiliteit vaak voortkomt uit persoonlijke contacten: probeer daarop in te spelen door in kaart te brengen waar docenten graag op bezoek zouden gaan en door te bepalen of dat te combineren valt met onderwijs- en onderzoeksdoelstellingen Bedenk dat er meerdere financieringsbronnen zijn, ook buiten Europa Accepteer dat docentenmobiliteit van minder dan een week vaak beter werkt voor de individuele docent Stel middelen ter beschikking om feitelijke organisatie van inkomende en uitgaande docenten te ondersteunen

Docentenmobiliteit: aanjaagfunctie Vragen????

Stellingen Studie-adviseur , actieve docent en buitenlandbeurzen zijn irrelevant: de actieve student gaat toch wel! Docentenmobiliteit zal niet echt van de grond komen, omdat docenten vooral onderzoek willen doen in de tijd dat ze geen reguliere colleges hoeven te geven en niet zitten te wachten op nog een week onderwijs