PLG Interdisciplinariteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Implementatie van de UNCO-MOB
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het Nederlandse onderwijs:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Maak je eigen problemen
Portfolio Faculteit der Letteren
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Rekenen en Rekenproblemen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Denkactiviteiten Standpunt 4
Met de Kennisbasis in zee!
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

PLG Interdisciplinariteit 16-09-2014

Programma 16:30h Welkom 16:40h Wiskundige Denk Activiteiten, kennisbasis en examenprogramma’s 17:20h De scholen Boni, Helen Parkhurst, CLV, Lek & Linge 18:20 Maaltijd 19:00h De nieuwste School, College Hageveld 19:30h De PLG Discussie over rol en invulling van de gezamenlijke bijeenkomsten. Welke onderwerpen zijn nodig en aanvullend op wat er al gebeurt? Kunnen deelnemers hier een rol spelen? Koppeling begeleider aan een school? 19:50h Afspraken en verder

Doelen: Kennis van wiskundige denkactiviteiten Relatie tussen WDA, kennisbasis en examenprogramma’s Aanpak per school bekend Behoefte aan begeleiding Mogelijkheden tot onderzoek…

Nijmegen Hagenberg Voorbeeld Met twee collega’s zou ik onlangs een internationale conferentie over Geogebra bezoeken in Hagenberg, Oostenrijk. We gaan met de auto. De routeplanner geeft aan dat de totale afstand vanuit vertrekpunt Nijmegen ongeveer 900 km is, overwegend over een doorgaande snelweg. Na zo’n 350 km passeren we Frankfurt en bij Passau, de laatste stad voor de Oostenrijkse grens, schiet het al aardig op en beginnen we aan de laatste 100 kilometer. Schematisch ziet de route er dus zo uit: Onderweg hebben we tijd genoeg om over de volgende opgave te denken, die ik hier ook aan u voorleg: Teken in het assenstelsel hieronder een grafiek waarin de afstand van de auto tot Frankfurt is uitgezet tegen de afstand van de auto tot Passau.

Oplossing? Noteer je oplossing Noteer ook hoe je er aan gekomen bent. Vergelijk met degene naast je. Geef elkaar feedback over de oplossing Komen jullie gezamenlijk tot een betere manier van oplossen? http://www.fi.uu.nl/wiskrant/artikelen/312/312december_drijvers.pdf WDA, maar ook wel te gebruiken om elkaar te leren feedback te geven. Idee van Primas, pik een paar oplossingen er uit en anonimiseer die, bespreek die in de klas Doelen: Leerlingen leren dat er meer oplosmethoden zijn (probleem oplossen, creatief denken) Leerlingen leren feedback geven. Jullie leren hoe je zoiets zou kunnen inzetten. Belangrijkste blijft dat dit een voorbeeld kan zijn van probleem oplossen, omdat het een niet bekende oplosstrategie vraagt.

Afstand tot Frankfurt Hagenberg Nijmegen Afstand tot Passau

Wiskundige denkactiviteiten 1. Modelleren en algebraïseren het vertalen van een probleem in wiskundige termen, bijvoorbeeld door het opstellen van formules en vergelijkingen. 2. Ordenen en structureren het ordenen van de probleemsituatie en aanbrengen van structuur, bijvoorbeeld door objecten op kenmerken te classificeren. 3. Analytisch denken en probleemoplossen het kiezen van een probleemaanpak, de vaardigheid om wiskundige problemen te formuleren, te representeren en oplossingsstrategieën te vinden. 4. Formules manipuleren handmatige vaardigheden in het herleiden van formules, inzicht in de structuur van de formule en in het te volgen oplossingsproces als geheel. 5. Abstraheren het gaat erom dat de wereld van wiskundige objecten voor leerlingen in toenemende mate concreet wordt. 6. Logisch redeneren en bewijzen het vermogen om heldere redeneringen en bewijzen op te zetten en deze zorgvuldig te formuleren. Welke activiteiten gestimuleerd in opdracht?

Ordenen Wiskunde Wiskundige Denk Activiteiten Werkwijzen Denkwijzen Modelleren en algebraïseren Ordenen en structureren Analytisch denken en probleemoplossen Formules manipuleren Abstraheren Logisch redeneren en bewijzen Werkwijzen   modelontwikkeling en - gebruik; onderzoeken; ontwerpen; informatievaardigheden; redeneervaardigheden; rekenkundige en wiskundige vaardigheden; waarderen en oordelen. Denkwijzen   patronen; schaal, verhouding en hoeveelheid; oorzaak en gevolg; systeem en systeemmodellen; behoud, transport en kringloop van energie en materie; structuur en functie; stabiliteit en verandering; duurzaamheid; risico’s en veiligheid. Biologie Benoemen Verklaren beargumenteren TIMSS (Sk) Weten Toepassen Redeneren Wiskunde Parate kennis Parate vaardigheden Productieve vaardigheden Natuurkunde Kennen Kunnen

Werkwijzen en WDA, TE KOPPELEN?   Model-ontwikkeling en –gebruik Onderzoeken Ontwerpen Informatie-vaardig-heden Redeneer-vaardig-heden Rekenkundige en wiskundige vaardigheden Waarderen en oordelen Modelleren en abstraheren Ordenen en stuctureren Analytisch denken en probleemoplossen Formules manipuleren Abstraheren Logisch redeneren en bewijzen Waar zie je overeenkomsten Heb je een idee van een opdracht of werkvorm die bij beide past?

Denkwijzen en WDA, te koppelen? Modelleren Algebraï-seren Ordenen structureren Analytisch denken Probleem-oplossen Formules manipuleren Abstra-heren Logisch redeneren en bewijzen Patronen Schaal verhouding en hoeveelheid Oorzaak en gevolg Systeem en systeemmodellen Behoud, transport en kringloop van energie en materie Structuur en functie Stabiliteit en verandering Duurzaamheid Risico’s en veiligheid Waar zie je overeenkomsten Heb je een idee van een opdracht of werkvorm die bij beide past? http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/subsets/ctwo/ voor WDA onderbouw

Examenprogramma’s Wi: steekt in op wiskundige denkactiviteiten Parate kennis parate vaardigheden productieve vaardigheden Sk: sluit aan bij TIMSS (2015) Weten Toepassen Redeneren Na: Begrippen kennen, natuurkundig en dagelijks leven onderscheid, kunnen toepassen Bi: Beheersingsniveaus: Benoemen verklaren beargumenteren BiNaSk: modelleren in domein A. Wi geen onderzoeken of ontwerpen (apart)

WiA vs WiB 1 WiA lijkt in domein meer op BiNaSk dan WiB WiB WiA BiNaSk A1.2: adequaat schriftelijk rapporteren over onderwerpen uit de wiskunde WiA A1.2: adequaat schriftelijk, mondeling en digitaal communiceren over onderwerpen uit de wiskunde; BiNaSk De kandidaat kan adequaat schriftelijk, mondeling en digitaal in het publieke domein communiceren over onderwerpen uit het desbetreffende vakgebied.

WiA vs WiB 2 WiA: sprake van aansluiten bij reflectievaardigheden en orientatie op studie en beroep, als bij BiNaSk. WiB: Dit ontbreekt. (wel A1 kunnen communiceren over rol van Wi in maatschappij net als in WiA)

Examens – syllabi – Denk- werkwijzen Na: apart subdomein wiskundige vaardigheden Na: Computergebruik (modelleren oa) Na: kwantificeren Bi: Beleven, denken (vorm-functie, systeem, ecologisch, evolutionair… Sk: redeneren (structuur (macro, meso, micro), systemen verandering en energie, duurzaamheid, ontwikkelen chemische kennis) Context-concept genoemd, wel op verschillende wijzen. Ook bij Wi(A en B) wordt context genoemd.

Concrete aanpak per school Wat is besproken op school, ‘partner’? Concreet, aanpak tijdplanning. Wat wordt het ’product’? Schoolbrede professionalisering? (bètabreed) Verwachtingen van begeleidend team Boni; Helen Parkhurst; CLV; Lek & Linge; De Nieuwste School; Hageveld;

PLG Expertise bij deelnemers? Onderzoeksmogelijkheden Afspraken over onderwerpen Afspraken over kennis delen Onderzoeksmogelijkheden Gebruik gegevens Twente (?) Verslag schoolbijeenkomsten Lesobservaties De PLG Discussie over rol en invulling van de gezamenlijke bijeenkomsten. Welke onderwerpen zijn nodig en aanvullend op wat er al gebeurt? Kunnen deelnemers hier een rol spelen?

Data 17/11 12/02 22/04 23/06

Onderzoek? Vragen wat werkt op scholen en wat draagt bij aan de voortgang op de scholen en aan de professionalisering van de docenten. Welke knelpunten en/of belemmeringen zijn er en kunnen deze weggenomen worden. Samenwerking in scholen en tussen scholen in kaart brengen vragen, (lijsten, interviews, gesprek, bijeenkomsten) laten bijhouden wat er op school gebeurt. participatie en/of observatie.

Plannen scholen 1 Het maken van een leerlijn onderzoek doen voor de bovenbouw en later ook voor de onderbouw (Helen Parkhurst; Boni; Gerald) Rekenvaardigheden interdisciplinair en thematisch aanpakken voor de onderbouw (Lek & Linge; Nieuwste School en Hageveld; ?) Een onderbouwde leerlijn op basis van de denk- en werkwijzen van de nieuwe kennisbasis. (Nieuwste School; divers; Harrie)

Plannen scholen 2 Een leerlijn voor open opdrachten neerzetten. (Hageveld; divers; Ad) Lesmateriaal en aanpak op school vinden / ontwerpen waarmee meer een beroep gedaan wordt op inventiviteit en creativiteit en waarmee ook gedifferentieerd kan worden (Boni; CLV; ?) Kan het gebruik van portfolio’s het rendement van het leren onderzoek doen door leerlingen verbeteren? (CLV; Nieuwste School?; ?)

Ondersteuning Expert denkt mee Aandacht voor Hulp bij nadenken over leerlingen onderzoek laten doen Hulp bij professionaliseren collega’s en ook materiaal. Hulp bij feedback geven Aandacht voor literatuur en Praktijkvoorbeelden Activiteiten en materiaal van elders Tijd (dus geld) voor meer mensen Door externe motivatie te bieden Literatuur zoeken voor doen van onderzoek Iemand vinden die feedback kan geven op geproduceerd leerlingmateriaal. Een nascholingsactiviteit feedback geven? Literatuur voor feedback en peerfeedback.