Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herontwerp PDG-opleiding
Advertisements

Differentiatie in de klas
Workshop Handelingsgericht werken
Op zoek naar nieuwe en krachtige leeromgevingen
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Arrangementen Groen Proeven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Informatieavond.
Voorlichtingsavond 2M Donderdag 20 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Leerwegen in het VMBO BB/ KB
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
wiskunde in vernieuwd vmbo
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Kempenhorst College Ouderavond 12 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Overzicht bespreekpunten
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Studiekeuzes van uw kind
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Morgen is groen bij AOC Oost!
Voorlichtingsavond 2 Mavo
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
LOB in het PTA van het VMBO
Gelijke kansen op school: het kan!
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Ethiek in de branche social work
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Transcript van de presentatie:

Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven Naar meer samenhang tussen beroepsgerichte en algemeen vormende vakken in het vmbo Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven

Achtergrond Pilots Integratie Praktijk en Theorie: Bouwstenen voor Vernieuwend VMBO. Zie www.aps.nl AXIS herontwerpprojecten sector techniek VMBO: Naar aantrekkelijk Technisch VMBO. Resultaten van drie jaar herontwerp. Zie www.kennisbanktechniek.nl

Belang van Integratie Voorwaarde voor competentie-ontwikkeling: ergens goed in worden Gegroeide kloof tussen theorie en praktijk, avo-vakken en beroepsgerichte vakken dichten (qua gebouwen, methoden, docenten, programmering) Samen werken aan “vakoverstijgende” algemene vaardigheden (ook taal) Beroepspedagogiek en –didactiek: authentieke contexten en participatie centraal!

WINST WIskunde, Natuurkunde/Scheikunde in de sector Techniek voor het vmbo AXIS-OCW Freudenthal Instituut, SLO, VMBO-scholen

WINST voorbeelden www.fi.uu.nl/winst/ CD-ROM met lesmaterialen voor de sector techniek van het vmbo (bouw-, metaal-, metalelektro- en elektrotechniek)

PLAT  door leerling gemaakte leeromgeving Door docent gemaakte leeromgeving PLAT  door leerling gemaakte leeromgeving Leeractiviteiten Leerresultaten

Persoonlijke Leer en Actietheorie Een zich op grond van ervaringen en reflectie daarop langzaam ontwikkelend geheel van opvattingen over diverse aspecten van leren: wat werkt bij mij, in welke situatie en waarom? Onder andere: Motivationele oriëntatie Leerconceptie Kennis- en vakconcepties Concepties over de eigen bekwaamheid Onderwijsconcepties

PLAT wiskunde voorbeeld 1 Motivatie/doel: sommen af zien te krijgen Leerconceptie: wiskunde kun je niet leren, dat moet je snappen Kennis/vakconceptie: wiskunde is sommen maken: snel en zonder fouten Conceptie eigen bekwaamheid: kan ik niet/niks voor mij Onderwijsconceptie: leraar moet niet te moeilijke sommen geven; goed uitleggen en duidelijk zijn over wat-ie vraagt bij het proefwerk

PLAT wiskunde voorbeeld 2 Motivatie/doel: wiskunde leren gebruiken in diverse praktijksituaties Leerconceptie: leren snappen door doen Kennis/vakconceptie: wiskunde als gereedschap; best handig Conceptie eigen bekwaamheid: kan ik ook Onderwijsconceptie: leraar moet mij helpen bij het leren gebruiken van wiskunde

Competentie: persoonlijke bekwaamheid tot handelen en leren in relevante contexten Goed georganiseerde kennisbasis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Zelfbeeld, identiteit en motivatie Leercompetentie

Leercompetentie Herkennen, benutten en creëren van leermogelijkheden in diverse relevante situaties Leren zelf voorkennis, preconcepties te activeren, op waarde te schatten, uit te breiden, te reorganiseren Integreren van gecodificeerde, directe en indirecte ervaringskennis

Competentie-ontwikkeling Continue progressieve recontextualisatie: Authentieke contexten en diversiteit Toenemende complexiteit Kernbegrippen en kerntaken centraal Opbouwen goed georganiseerde kennis basis Eigen (gemaakte) wijsheid; persoonlijke bekwaamheid

Toekomst?? Naar een competentiegericht VMBO Beginnen met herontwerp Basisberoepsgerichte Leerweg: integratie avo-beroepsgericht centraal. Competentiegerichte onderbouw met veel aandacht voor ontwikkeling leercompetenties-in-brede-zin (zie eventueel presentatie op www.vernieuwingbasisvorming.nl)