DKO & Amateurkunsten – stand van zaken beleid Vlaamse Overheid Gent, 22 januari 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Een huisstijl voor het VIOE PRESENTATIE Agribex: studiedag ruraal erfgoed Kansen en knelpunten voor ruraal erfgoed vanuit Onroerend Erfgoed.
Kunstenbad/ de Kunstpiloten  Observatiestage muziekeducatief project.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Kandinsky College Malderburchtstraat
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | MUZIEKEDUCATIE IN VLAANDEREN (BE) EXCLUSIEF.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Richtlijnen werkplekleren
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Richtlijnen werkplekleren
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Resultaten BPV-evaluatie
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Evalueren maakt een verschil
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Kunstonderwijs op maat
Leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Naar het voortgezet onderwijs
De school in Europa - Europa in de school
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Onderwijsdoelen in het dko
Hervorming DKO: personeelswetgeving
Les volgen in een alternatieve leercontext
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

DKO & Amateurkunsten – stand van zaken beleid Vlaamse Overheid Gent, 22 januari 2015

Stand van zaken I. Beleid DKO & Amateurkunsten: van Peeters II / minister Smet naar Bourgeois I / minister Crevits II. Nieuw: leren in alternatieve leercontext III. Cultuur in de Spiegel

I. Beleid DKO & Amateurkunsten : Peeters II – minister Smet  Grote DKO-hervorming gepland, maar uiteindelijk vooral visieontwikkeling & enkele eerste stappen 2014: nieuwe regering Bourgeois I – minister Crevits  opnieuw DKO-hervorming gepland – eerste aanzetten

: Peeters II – minister Smet Verdere uitwerking op basis van Verdieping/Verbreding (2008)  Conceptnota Kunst Verandert (2011)  Discussienota (2012)

: Peeters II – minister Smet Wat ontwikkeld?  Einddoelen voor nieuwe 1 ste en 2 de graad ontwikkeld  Opleidingenstructuur uitgewerkt  Eerste aanzet voor invulling DKO-landschap  Eerste aanzet voor samenwerking met kleuter- en leerplichtonderwijs en culturele partners

: Peeters II – minister Smet Ontwikkeld in nauw overleg met veld: Klankbordgroep & bilaterale gesprekken  Uiteindelijk ruime consensus over opleidingenstructuur, maar grote vernieuwing niet doorgevoerd om verschillende redenen.  Wel enkele aanzetten: pilootprojecten, evaluatie, lln. specifieke onderwijsnoden, leren in alternatieve leercontext, kleine actualisering aanbod

: Peeters II – minister Smet Wel aanzetten tot vernieuwing: -Pilootprojecten -Alternatief evalueren -Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften -Leren in alternatieve leercontext -kleine actualisering opleidingsaanbod

Vanaf 2014: Bourgeois I – minister Crevits - Vlaams Regeerakkoord: ‘niveaudecreet DKO’ in overleg met relevante actoren - Beleidsnota : idem + samenwerking met culturele actoren  Momenteel samen met Kabinet en minister bekijken: wat, welke timing, plan van aanpak, …

II. Leren in een alternatieve leercontext Combinatie van leren in en buiten de academie (cf. stage en werkplekleren in vwo en so) Pluspunten – praktijkervaring opdoen in een artistieke omgeving – doorstroom afgestudeerden naar amateurkunstvereniging, bedrijf of professionele praktijk stimuleren Geen vrijstelling! academie behoudt eindverantwoordelijkheid over het leerproces, leerling blijft 100% financierbaar Niet verplicht en niet afdwingbaar

I.s.m. amateurkunsten Ghent Youth Jazz Orchestra

i.s.m. professionele kunsten Tijdens je stage als medewerker kostuum help je mee - onder begeleiding van onze vaste kostuumontwerpster - alle kostuums te realiseren. Gedurende de voorstellingenreeks van Colossus sta je in voor het beheer en het onderhoud van de kostuums. Abattoir Fermé zoekt stagiairs kostuum voor het eindejaarsspektakel Colossus

Welke context is geschikt? elke maatschappelijke context (amateur, professioneel, semi- professioneel) waarin leerling de (minimum)leerplandoelen kan inzetten en verwerven Academie beslist zelf of een concrete context een meerwaarde is voor het leerproces (eigen kwaliteitstoets) Opleidings- en vormingsactiviteiten van andere opleidingsverstrekkers komen niet aanmerking

Welke context is geschikt? Voorbeelden podiumkunsten koor, harmonieorkest, hedendaags dansgezelschap, theaterproductie van een kunstencentrum in samenwerking met plaatselijke amateurs, toneelvereniging, enz. Voorbeelden beeldende kunst bedrijf dat gespecialiseerd is in restauratie van historische glasramen, meubelrestaurateur, atelier van een ceramist, bureau van een grafisch ontwerper, kunstencentrum, enz.

Kwaliteit van de alternatieve leercontext Gedeelde verantwoordelijkheid – Academie – Organisatie die de leercontext aanreikt Toetsing door de academie aan de hand van toetsingsinstrument – eigen criteria – mogelijke ondersteuning pedagogische begeleidingsdiensten – validering van het instrument door de inspectie – geen verdere rapportageverplichtingen naar overheid

Welke leerlingen en welke vakken? Alle leerlingen (vanaf een zekere leeftijd) Vakken waarin kennis, vaardigheden of attitudes geïntegreerd verworven worden Beeldende kunst alle specifieke ateliers en keuzeateliers Muzieksamenspel, koor, begeleidingspraktijk, ensemble/jazz en lichte muziek, experimentele muziek, ensemble/volksmuziek, directie instrumentale muziek, directie vocale muziek Woordkunstdrama, toneel, voordracht, welsprekendheid, literaire creatie Dansartistieke training

Omvang: studiebelasting en inhoud Per schooljaar geregeld Vak volledig vervangen: alle lessen van september tot juni = alle (minimum)leerplandoelen van het jaarplan verwerven Beperkte periode bv. van september tot december Toegespitst op bepaalde facetten van het artistieke proces Tijdinvestering en studiebelasting stemmen overeen met onderwijs- en leeractiviteiten in de academie

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Motivering Schriftelijke toestemming van de directeur Motivering waarom de alternatieve leercontext een meerwaarde is voor het leerproces, bv. – verwijzing naar kwaliteitstoets – samenhang met de (minimum)leerplandoelen – eerdere positieve ervaringen met de organisatie, de verantwoordelijke enz.

Afsprakenkader Tss. alle betrokkenen: directeur, vakleerkracht, verantwoordelijke van de leercontext en de leerling Aspecten in zake veiligheid, verzekering Omschrijving van de activiteiten waaraan de leerling zal deelnemen (tijdstip, plaats) Opvolging aan- en afwezigheden

Leren in een arbeidscontext Leerling levert arbeidsprestaties in een bedrijf of bij een zelfstandige Leerling valt onder het KB van 21 september 2004 betreffende de bescherming van stagiairs Omzendbrief SO/2002/4 geeft overzicht van de welzijnsverplichtingen (risicoanalyse, gezondheidstoezicht)

Leren in een arbeidscontext

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Opvolging van het leerproces Engagement van de verantwoordelijke van de leercontext -Kwaliteit van de leeromgeving bewaken -Leerling structureel begeleiden (zelf of mentor, coach): leerling wegwijs maken, feedback geven, informatie voor de academie bij houden Academie is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het leerproces – Leerling ter plekke observeren – Geregeld overleg met leerling, de verantwoordelijke, de coach of mentor

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Meer dan de balans van ieders ervaringen! Nagaan of de leerling de vooropgestelde (minimum)leerplandoelen bereikt heeft Leerling is verplicht om deel te nemen aan de evaluatie-activiteiten die de academie organiseert (proeven of andere…)

III. Cultuur in de spiegel Korte stand van zaken na recentste stuurgroep  verdere vragen hierover:  Vragen over DKO-hervorming: