Titel presentatie Vragen subsets OM2 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Nationaal Innovatie Event
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Maatschappelijk Aanbesteden
Kennisagenda Transport & Logistiek
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
COMPETENTIEONTWIKKELING
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Roel Olivers HR consultant Arbeidsmarkt UMC
Introductie workshop 1.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Strategische samenwerking
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
5S in Velsen.
Een theoretische verkenning
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Visie & Strategie.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1) Benchmarking:  Kan benchmarking leiden tot copy-paste strategieën (waar blijft innovativiteit)?  Om te komen.
Zorgwijzer Conferentie: Kracht in 020, 4 juni 2013, Pakhuis de Zwijger.
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Presentatie PSO Nederland
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 A-94 A-94.
Planning en Roostering
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Social work Week 2.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Les 2: Van productie tot verkoop
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
De juiste route naar het juiste doel
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis
Toetsing Vakdidactiek 2.
Project dementievriendelijk Veenendaal
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Les 2: Van productie tot verkoop
Inspelen op innovaties
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Titel presentatie Vragen subsets OM2 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Vragen subsets (1) Wat is het verschil tussen strategische risico’s en onzekerheden? Risico’s zijn bekend en vaak kwantificeerbare; bij de term ‘onzekerheden’ speelt veel meer een gebrek aan informatie Wat zijn harde en softe benaderingen (Hardjono)? De termen worden bedoeld als de instrumentele procedurele (hardware) benaderingen versus de culturele gedragsgerichte (software) benaderingen Bedenk vooral dat ze naast elkaar bestaan en de een niet intrinsiek ‘coulanter’ is dan de ander De voorwaarden inzake sturing en zelforganisatie? Beantwoord met de stationsvuilnisbakken? Quality Function Deployment: een toelichting en kan dit in productgerichte en dienstgerichte organisaties? In de kern gaat het om het organiseren van samenwerking over functies in organisaties (in het model: verkoop, R&D, productie). Zie ook de toelichting rondom het multiperspectief denken in OM1.

Vragen subsets (2) Wat is de impact van het verdelen van TBV’s? Zie VASRI (OM2): de impact kan enorm zijn! De essentie is dat specialisatie wordt gerealiseerd door taakverkleining en leidt tot kwaliteitsverhoging in de taak, maar eveneens tot meer coördinatie- en faalkosten over de taken heen (in het totaalproces) en een lagere zelfredzaamheid Hoe kun je een stappenplan ontwikkelen als vervolg op een procesanalyse? Dit is altijd afhankelijk van het resultaat van analyse (uitleg vraag?). Zijn er tips om doelstellingen helder te formuleren? SMART toepassen! Worden bepaalde typen modellen meer gebruikt voor bepaalde typen bedrijven? Ja; dit is grotendeels een afgeleidde van de bedrijfscultuur, de bedrijfsstructuur en de gekozen ontwikkelingsrichting. In OM3 volgen voorbeelden van de wegingscriteria voor stuurinstrumenten. Aansluiten op het type bedrijf is overigens niet altijd de beste keuze.

Vragen subsets (3) Hoe vul je binnen Kaizen continue kwaliteitszorg praktisch in? Dit is het onderwerp in OM3 ‘sturing en kwaliteitszorg’ In het kort gaat het om toepassing van het regelkringen-principe Hoe kun je een goede verhouding vinden tussen kwaliteitszorg en het behalen van resultaten? Een goed kwaliteitsmanagementsysteem faciliteerd resultaatsbereik en kent niet meer papier en procedures dan strikt noodzakelijk om resultaat te bereiken. Het geheel moet het bereiken van resultaat faciliteren. Vaak zie je in bedrijven dat kwaliteitszorg gericht is op het bereiken van een certificaat; maar dat kan nooit het doel zijn!! Hoe maak je medewerkers bewust van het nut van van kwaliteitszorg (niet alleen gericht zijn op erkenningen)? Helemaal opnieuw starten en vanuit de bedrijfsdoelstelling met alle medewerkers terug redeneren naar het procesdoel en de taakdoelstelling (zijn/haar bijdrage). Het ‘teveel’ uit het kwaliteitshandboek filteren en niets buiten het gedwongen werkproces opnemen m.u.v. het afwijkingsformulier.

Vragen subsets (4) Hoe kan een bedrijf dat volledig beheerst, niet flexibel en efficiënt is in een innovatieve markt overleven? Moeizaam! Zijn er instrumenten die bewustwording van de marktwerking oproepen? Ja vele: denk aan procesdenken, marktgericht innoveren, consultative selling, concurrentieanalyses, SWOT-analyse, KTO, etc. Hoe kunnen processen worden beheerst zonder dat creativiteit verloren gaat? Professionalisering /kennis toevoegen / minimale procedurering / procesdenken /evalueren en leren /etc. (zoek het optimum!) Is er een verband tussen aanwezigheid van werkwijzen en opleidingsniveaus? Ja; zelfs een causaal verband (hoe meer professioneel, hoe minder behoefte aan geprotocoliseerde en/of geprocedureerde werkwijzen)

Vragen subsets (5) Kun je de besproken instrumenten ook bottom-up inzetten i.p.v. top-down? Ja, mits je draagvlak op het hoger gelegen niveau weet te bereiken (vraagt meer van het proces dan van de inhoud van de instrumenten) Alles is uiteindelijk een bottom-up en top-down vraagstuk Presentatie OM1 doorsturen Staat op de site