Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Minor PO-VO-(V)MBO Rotterdam, 21 november 2014 Elwier conferentie, Zwolle 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
“Van data naar didactiek”
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Over rekenen gesproken
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Ouderavond Sectorkeuze
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Thema Roos van Leary in de klas
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Het onderzoeksverslag
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Lesgeven zonder cijfer?
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Titel van wetenschappelijk project
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Minor PO-VO-(V)MBO Rotterdam, 21 november 2014 Elwier conferentie, Zwolle 2014

Minor rekenen Opvolger minor rekenen Waarom deze vernieuwing: - uitbreiding van minor naar 30 ects (geen stageonderdelen meer er in - inhoudelijke veranderingen, zorgen in beroepsonderwijs over rekentoetsen - gezamenlijk product HRO-Freudenthal Instituut ELWIER-bijdragen van HAN Windesheim IPabo - veel materialen beschikbaar via ELWIER

Onderdelen Beroepscontexten (Jaap Griffioen) Vakdidactiek (Monica Wijers) Onderzoek (Diana vd Driessche) Innovatieve rekenlessen in VO en opbrengsgericht werken

Rekenen in de beroepscontext Waar gaat het om in deze cursus? a.de kennis rond de aard en het niveau van rekenonderwijs binnen het beroepsonderwijs b.afstemmen van rekenwiskundeonderwijs op het vak waartoe de studenten worden opgeleid (kwalificatiedossiers) c.rekening houden met de verschillen binnen (V)MBO ´Hoogtepunt´ van de cursus was de meeloopdag met de praktijkdocent. Aan de hand van de meeloopdag is een presentatie verzorgd

Onderdelen van de presentatie Situatie beschrijving: - Inhoud en niveau van rekenen binnen de praktijklessen - Relatie tussen rekenwiskundelessen (theorie) en praktijk - Inventarisatie van gebruikte materialen en software - Rol van de rekendocent/praktijkdocent Reflectie: - Voelt de praktijkdocent zich competent t.a.v. zijn/haar taak? -´Ideaalbeeld´ wat betreft de rekenlessen binnen V(MBO)? Herontwerpen: Als het anders moet, hoe kan het dan beter?

Waarom 1F of 2F 1F of 2F

Wat te doen? Voorstructureren of zelf ontdekken? Voorgestructureerd, da´s goed

Voelen docenten zich competent? 2F is goed genoeg.....

Verschillen tussen leerlingen Iedereen een eigen aanpak

Overzicht van de presentatie Waar hebben we het over gehad?

Vakdidactiek in nieuwe minor

Gericht op VO en MBO

Bijeenkomst 3: FAQ

Doorlopend - rekentoetsvragen

Vb inleveropdracht Kies vier contextopgaven uit het werkboekje toetsopgaven - één per domein, met variatie in niveau. Typeer elke opgave (zie het bovengenoemde artikel voor voorbeelden). Beschrijf in ieder geval het niveau, het domein, de context en de rekenwiskundige inhoud van elke opgave. Gebruik het referentiekader en evt. andere bronnen om je typering te onderbouwen. (ca. 1 A4, zonder de opgaven).

Innovatieve Rekenlessen

Opbrengstgericht werken Voorbeelden uit het PO en VO Literatuuronderzoek uitvoeren in leerteams Oriëntatie op ogw in de stagepraktijk Traject ogw ontwerpen en uitvoeren Voorbeelden: - groepsplan schrijven naar voorbeeld PO - klassenplan (hgw) schrijven - cyclus Schoolcijfers gebruiken - cyclus Datateams gebruiken

Onderzoek in de Minor Rekenen en Wiskunde Doel: docenten ondersteunen om actief en zelfstandig hun eigen rekenonderwijs te ontwikkelen en te evalueren. 1. Onderzoeksplan schrijven en onderzoek uitvoeren (blok 1 en 2) 2. Stappen in onderzoek met zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek (blok 1) 3. Wetenschappelijke artikelen lezen en ‘zakelijk’ schrijven (blok 2)

Stappen in onderzoek / exploreren dataset Doel: exploratieve data-analyse: wat zie je in de dataset, wat zijn de variabelen, wat voor soort variabele, welke vragen liggen ten grondslag aan de data en hoe worden die vragen beantwoord? Behandeld zijn meetniveaus, presentatie en grafische weergave van gegevens, normaalverdeling, centrummaten en spreiding.

Stappen in onderzoek / effect?

Een toetsvraag: een fragment wordt gegeven van een casus die te maken heeft met prestatie / motivatie bij kale of contextopgaven. a.Op welke manier kan de docent zijn onderzoek opzetten? Beschrijf dit. b.Benoem een mogelijke methode van dataverzameling die de docent uit het fragment kan gebruiken. c.Welke onderzoekseenheden onderzoekt de docent in zijn onderzoek (zoals het is opgezet bij je beantwoording van vraag 2a)? d.Beschrijf de validiteit van het onderzoek zoals het is opgezet bij je beantwoording van vraag 2a. Geef minimaal twee redenen waarom het onderzoek wel/niet valide is.

Voorbeeld van een antwoord op 2a (ES) Twee groepen, een experimentele en een controle groep Vergelijkbaar niveau en jaar Experimentele groep verhaaltjessommen, controlegroep kale sommen (klopt met onderzoeksvraag) Toetsen vergelijken

Voorbeeld van een antwoord (DV) Je neemt twee parallelgroepen Controlegroep kale opgaven Experimentele groep verhaaltjessommen Resultaten met elkaar vergelijken

Nog een voorbeeldvraag V: Met welke statistische maten zou de docent de data kunnen interpreteren en een conclusie kunnen trekken over de onderzoeksvraag (zie je antwoord bij 1c voor de onderzoeksvraag)? Geef aan welke statistische maat je zou berekenen, hoe je deze interpreteert en waarom deze van toepassing is. A: (legt uit wat modus en mediaan zijn). Ik zou hier gemiddelde kiezen van een klas / groep. Het laat zien wat de groep heeft gepresteerd (tov de andere groep). En hoogste en laagste cijfer liggen niet ver uit elkaar (range).