Zelfevaluatie en auditing ZEK PO Presentatie 13 maart 2007, Lunteren Cor Hoffmans, www.henh.org.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
PASSEND ONDERWIJS: STAND VAN ZAKEN. DIRECTEURENOVERLEG SWV WSNS 33-07, 20 november 2007 LANDELIJK REGIONAAL SWV BREED.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Overgang po-vo
Marjan van Hof & Lineke Bos
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Kwaliteitszorg les 3.
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Transcript van de presentatie:

Zelfevaluatie en auditing ZEK PO Presentatie 13 maart 2007, Lunteren Cor Hoffmans,

Inhoud IKwaliteitszorg IIZEK PO IIIWerkwijze IVInstrumenten

Toen, nu en straks…. Een goed swv, een goede school staat of valt met het geven van het kwalitatief eigentijds antwoord op de actuele vragen en behoeften

1985 Ononderbroken ontwikkeling kwaliteit en kwaliteitszorg niet in de WBO kwaliteitseisen in de wet uitwerking in het schoolwerkplan scholen verzorgen onderwijs…..geen zorg inspectie controleert het swp samenwerking via ROPO, vrijblijvend.

Kwaliteitseisen WBO ononderbroken ontwikkeling afstemming brede vorming en ontwikkeling intercultureel onderwijs individuele begeleiding van leerlingen volgen van de leerlingen minimale onderwijstijd acht jaar aaneensluitend onderwijs samenhangend aanbod

1995 Autonomie en waarborg meer dan 100 nieuwe wettelijke bepalingen schaalvergroting samenwerking (wsns) kwaliteitswet: schoolplan, schoolgids, klachtenregeling ontwikkeling kwaliteitstoetsing inspectie op scholen.

Kwaliteitseisen toezicht deugdelijk aanbod voldoende leertijd veilig, stimulerend en uitdagend pedagogisch klimaat een effectief onderwijsleerproces goede leerlingenzorg opbrengsten naar verwachting een ondersteunende schoolorganisatie geen eisen voor samenwerking.

2005 Het systeem loopt vast Denktanks buigen zich over hoe het moet, kan: notitie Governance notitie zorgplicht

Analyse : twee problemen Onderwijs loopt vast leerlingen veranderen, uitval neemt niet af concepten en standaarden werken niet meer begrippen onderwijs, school, zorg vervagen oerwoud van partners met eigen regelingen behoefte aan nieuwe perspectieven Overheid loopt vast onoverzichtelijk en tegenstrijdig incidentalisme en bureaucratisering niet eigentijds

2005 De paradigma-shifts Onderwijs  Leren  Ontwikkelen Regulering  Zelfverantwoordelijkheid

Van onderwijs naar ontwikkeling van leren van leraar gestuurd van leraar van lessen van school van isolatie van verkokerd van eenheidsworst naar ontwikkelen naar leerling gestuurd naar coach naar activiteiten naar ontwikkelcentrum naar integratie naar ontkokerd naar maatwerk

Zorgplichtbepalingen Elk schoolbestuur krijgt de taak een passend aanbod te realiseren voor de leerlingen die zich bij één van de scholen van het bestuur aanmelden. de norm richt zich tot het bestuur de norm verplicht om zorg te bieden de norm biedt ruimte voor eigen aanpak handhaving vindt publieksrechtelijk plaats

Motieven kwaliteitszorg Draagvlak Rekenschap Leren en verbeteren

Draagvlak en rekenschap INSPECTIETOEZICHT INTERN TOEZICHTSORGAAN BESTUURSORGAAN INSTELLING stakeholder jaarverslag

Leren en ontwikkelen Doen we de goede dingen? Doen we de dingen goed, hoe weten we dat? Wat vinden anderen daarvan? Wat doen we met die kennis? ZEK

Wanneer werkt kwaliteitszorg? betrokkenheid management personeel partners consequenties trekken het gesprek voeren over kwaliteit opnemen in de planningscyclus open communicatie inpassing in processen

II ZEK=zelfevaluatiekader

Uitgangspunten afgestemd op het inspectietoezicht op maat samenhang de leerling centraal procesgericht

Samenhang ZEK leerlingenzorg po ZEK swv wsns ZEK swv vo ZEK leerlingenzorg vo ZEK rec ZEK (v)so Opleiden in de school

Het gaat om de leerling! 11, , , ,13, ,19-30, ,4-6,10-23 uitstroomdoorstroominstroom groep school swv

hard copy en digitaal Toolkit po Zelfevaluatie instrumenten Kader Draaiboek auditing Draaiboek zelfevaluatie Web based Hard copy instrumenten -zie swvhts + -checklist doc.analyse -checklist dossieronderzoek Tevredenheid lijsten Observaties

Domeinen po Aanbod & tijd Onderwijsleer- proces Beleid Begeleiding Zorgstructuur Dyslexie Ambulante begeleiding Dyslexie Opbrengsten

Procesgericht: werkwijze startgesprek ontwerpen werkwijze en inhoud uitvoeren zelfevaluatie analyse en consentbespreking ontwikkelagenda rapportage en evaluatie

Startgesprek afstemmen verwachtingen zicht op uitgangssituatie duidelijkheid fasering rol kwaliteitscoördinator installeren programma communicatie

Voorbereiding keuze instrumenten op maat maken lijst documentenanalyse invullen uitzetten dossieronderzoek opmaken mailinglijst

Uitvoering Hulpstructuur kwaliteitscoördinator systeembegeleider Wietze v.d.Schaaf (systeem), Nicolai Admiraal (helpdesk) Cor Hoffmans (inhoud) hou de tijd compact

Analyse en consentgesprek

Afsluiting rapportage ontwikkelagenda evaluatie afspraken audit

... maar wees ook trots op het bereikte