MEDIA EN ONDERZOEK LENTE 2009 - 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
LITERATUURVERWIJZINGEN
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Correct bronvermelden
Thema RFR kw1 Plan van Aanpak (PvA) Afstudeerscriptie
Workshop creatief brainstormen
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Workshop Informatievaardigheden
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
MEDIA EN ONDERZOEK CDM herfst,
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Onderzoeksvaardigheden
Onderzoeksvaardigheden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Correct bronvermelden
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDIA EN ONDERZOEK LENTE
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Workshop Informatievaardigheden
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Laatste Scriptieseminarie
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Het maken van een spreekbeurt
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 Engagement.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Afstudeerkring Effectief afstuderen
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het onderzoeksverslag
5 hulpvragen.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Praktijkgericht onderzoek
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

MEDIA EN ONDERZOEK LENTE 2009 - 2010

Leerdoelen 1. Probleemstelling formuleren 2. Context, theoretisch kader achtergrond & bronnen 3. Onderzoek en interviewtechniek, datavergaring 4. Visueel argumenteren

Praktisch. , -> formulering probleemstelling en Praktisch .., -> formulering probleemstelling en onderzoeksvraag 4 maart -> achtergrondonderzoek, bronnen en literatuurlijst 11 maart -> dataverzameling en verwerking 25 maart -> visuele argumentatie 1 april... -> presentaties & feedback 7 april voor 17.00 uur inleveren werk Justien@mac.com

onderzoek onderzoek onderzoek http://www.geenstijl.tv/2010/03/mag_ik_je_smsjes_lezen_nee.html

The research process Step 1: Defining the questions Define the main-question Then define the sub-questions Tips! Use a mindmap to organize your questions Write down all the questions you can think of, even the stupid questions The answers of the sub-questions will eventually lead to the answers of the main-question

Informatie verzamelen (doen en vastleggen) Kiezen voor onderzoekstype Doel en vraag Informatie verzamelen (doen en vastleggen) Kiezen voor onderzoekstype Onderzoek ontwerp 0nderzoekseenheden Dataverzameling Bestaande gegevens Interviewen Observeren Datapreparatie Data-analyse Rapportage

1. Weten wat je wil meten Praktisch en haalbaar Herhaalbaar en controleerbaar Relevant

Ingeleverde vragen Team Sammy: studenten motiveren zelf klachten op te lossen Team Lyony: probleem weinig elementen om out of the box te denken. Team?

Studenten klagen Waarom? Ooit niet? Waarover? Waarom onderzoek? Bronnen?

Weinig inspiratie Vergeleken met? Wat is? Waarom? Wat zijn? Waneer werken ze?

En nu individueel Probleemstelling Onderzoeksvraag formuleren Relevant Haalbaar (tijd en meetbaarheid)

Context in kaart brengen Waar denk je antwoorden te kunnen vinden, Wat wil je weten Hoe hou je het bij?

1. Weten waar je het over hebt Theoretisch kader Bronnenonderzoek Bronnenbeheer

Literaturlijst en de APA http://www.fss.uu.nl/ommat/netwerk/verwapa.htm # Titel van boek of naam van het tijdschrift cursief of onderstreept # Verwijzingen in de tekst met de naam van de eerste auteur(s). # Literatuurlijst alfabetisch op auteur # Boeken onder redactie geschreven staan op naam van redacteur.

Citaten in de tekst moeten kort aangeven wat de bron is en moeten de lezer in staat stellen de literatuuropgave terug te vinden in de alfabetische literatuurlijst op het einde van het boek/hoofdstuk/artikel. Als de naam van de geciteerde auteur zelf in de tekst vermeld wordt, is het jaartal van de publikatie tussen haakjes voldoende: Bijv: Glass (1972) vergeleek 34 onderzoeken naar de invloed van... Wordt de auteur niet met name genoemd in de tekst, dan worden naam en jaartal, gescheiden door een komma, tussen haakjes vermeld: Bijv: Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont aan, dat..... Indien er twee auteurs van de geciteerd publikatie zijn als volgt: Bijv: Glass en Smith (1972) vergeleken de resultaten .... Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont, ... Indien er drie of meer auteurs en minder dan 6 van de geciteerde publikatie zijn als volgt: De eerste keer alle auteurs noemen, bij de volgende verwijzing de achternaam van eerste auteur gevolgd door et al., bij meer dan zes auteurs vanaf de eerste verwijzing. Bijv: Glass et al. (1972) analysed 34 studies of classroom size. An analysis of 34 studies of classroom size (Glass et al., 1972).... Indien twee of meer artikelen over hetzelfde onderwerp worden aangehaald wordt de verwijzing in de tekst als volgt: Bijv: Several studies (Glass, 1980; Smith, 1984) showed that ... Indien twee of meer artikelen van een auteur worden aangehaald: Bijv.: Several studies (Glass, 1972, 1980, 1981a, 1981b; Smith, 1984a, 1984b).....

Citaten in de tekst moeten kort aangeven wat de bron is en moeten de lezer in staat stellen de literatuuropgave terug te vinden in de alfabetische literatuurlijst op het einde van het boek/hoofdstuk/artikel. Als de naam van de geciteerde auteur zelf in de tekst vermeld wordt, is het jaartal van de publikatie tussen haakjes voldoende: Bijv: Glass (1972) vergeleek 34 onderzoeken naar de invloed van... Wordt de auteur niet met name genoemd in de tekst, dan worden naam en jaartal, gescheiden door een komma, tussen haakjes vermeld: Bijv: Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont aan, dat..... Indien er twee auteurs van de geciteerd publikatie zijn als volgt: Bijv: Glass en Smith (1972) vergeleken de resultaten .... Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont, ... Indien er drie of meer auteurs en minder dan 6 van de geciteerde publikatie zijn als volgt: De eerste keer alle auteurs noemen, bij de volgende verwijzing de achternaam van eerste auteur gevolgd door et al., bij meer dan zes auteurs vanaf de eerste verwijzing. Bijv: Glass et al. (1972) analysed 34 studies of classroom size. An analysis of 34 studies of classroom size (Glass et al., 1972).... Indien twee of meer artikelen over hetzelfde onderwerp worden aangehaald wordt de verwijzing in de tekst als volgt: Bijv: Several studies (Glass, 1980; Smith, 1984) showed that ... Indien twee of meer artikelen van een auteur worden aangehaald: Bijv.: Several studies (Glass, 1972, 1980, 1981a, 1981b; Smith, 1984a, 1984b).....

Leerdoelen 1. Probleemstelling formuleren 2. Context, theoretisch kader achtergrond & bronnen 3. Onderzoek en interviewtechniek, datavergaring 4. Visueel argumenteren http://www.slideshare.net/Leursism

The power of context Welke 5 tot 7 belangrijkste invloedvelden zijn er voor je vraagstuk demo graphics social technology Demografisch rekening houden met kwaliteit van je bewoners boven de kwantiteit. Technolgisch: Let voral op zorg, veiligheid en sociale netwerken Sociologisch cultureel: netwerken van individuen, sociale interactie, van nut zijn voor de samenleving, dienstbaar. Economisch: van winstmaximalisatie naar nutsoptimalisatie. cultural economics politics&law

Iets minder privacy tech Hierarchie netwerk. 2020 2015 2020 2015 2015 2020 Iets minder privacy tech Hierarchie netwerk. Iets meer levenstijl Demografie Arbeidsmarkt evt meel Stelsel ok 2.0 ok Identiteit Identiteit thomashuizen. Identiteit 2015 2020

Literaturlijst en de APA http://www.fss.uu.nl/ommat/netwerk/verwapa.htm # Titel van boek of naam van het tijdschrift cursief of onderstreept # Verwijzingen in de tekst met de naam van de eerste auteur(s). # Literatuurlijst alfabetisch op auteur # Boeken onder redactie geschreven staan op naam van redacteur. SYSTEMATISCH AANPAKKEN!

Citaten in de tekst moeten kort aangeven wat de bron is en moeten de lezer in staat stellen de literatuuropgave terug te vinden in de alfabetische literatuurlijst op het einde van het boek/hoofdstuk/artikel. Als de naam van de geciteerde auteur zelf in de tekst vermeld wordt, is het jaartal van de publikatie tussen haakjes voldoende: Bijv: Glass (1972) vergeleek 34 onderzoeken naar de invloed van... Wordt de auteur niet met name genoemd in de tekst, dan worden naam en jaartal, gescheiden door een komma, tussen haakjes vermeld: Bijv: Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont aan, dat..... Indien er twee auteurs van de geciteerd publikatie zijn als volgt: Bijv: Glass en Smith (1972) vergeleken de resultaten .... Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont, ... Indien er drie of meer auteurs en minder dan 6 van de geciteerde publikatie zijn als volgt: De eerste keer alle auteurs noemen, bij de volgende verwijzing de achternaam van eerste auteur gevolgd door et al., bij meer dan zes auteurs vanaf de eerste verwijzing. Bijv: Glass et al. (1972) analysed 34 studies of classroom size. An analysis of 34 studies of classroom size (Glass et al., 1972).... Indien twee of meer artikelen over hetzelfde onderwerp worden aangehaald wordt de verwijzing in de tekst als volgt: Bijv: Several studies (Glass, 1980; Smith, 1984) showed that ... Indien twee of meer artikelen van een auteur worden aangehaald: Bijv.: Several studies (Glass, 1972, 1980, 1981a, 1981b; Smith, 1984a, 1984b).....

Citaten in de tekst moeten kort aangeven wat de bron is en moeten de lezer in staat stellen de literatuuropgave terug te vinden in de alfabetische literatuurlijst op het einde van het boek/hoofdstuk/artikel. Als de naam van de geciteerde auteur zelf in de tekst vermeld wordt, is het jaartal van de publikatie tussen haakjes voldoende: Bijv: Glass (1972) vergeleek 34 onderzoeken naar de invloed van... Wordt de auteur niet met name genoemd in de tekst, dan worden naam en jaartal, gescheiden door een komma, tussen haakjes vermeld: Bijv: Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont aan, dat..... Indien er twee auteurs van de geciteerd publikatie zijn als volgt: Bijv: Glass en Smith (1972) vergeleken de resultaten .... Onderzoek naar de ideale klassegrootte (Glass & Smith, 1972) toont, ... Indien er drie of meer auteurs en minder dan 6 van de geciteerde publikatie zijn als volgt: De eerste keer alle auteurs noemen, bij de volgende verwijzing de achternaam van eerste auteur gevolgd door et al., bij meer dan zes auteurs vanaf de eerste verwijzing. Bijv: Glass et al. (1972) analysed 34 studies of classroom size. An analysis of 34 studies of classroom size (Glass et al., 1972).... Indien twee of meer artikelen over hetzelfde onderwerp worden aangehaald wordt de verwijzing in de tekst als volgt: Bijv: Several studies (Glass, 1980; Smith, 1984) showed that ... Indien twee of meer artikelen van een auteur worden aangehaald: Bijv.: Several studies (Glass, 1972, 1980, 1981a, 1981b; Smith, 1984a, 1984b).....

Goede bronnen Wetenschappelijke artikelen Toonaangevende denkers Afwijkende denkers Afhankelijk of je het nu of de toekomst wil onderzoeken Harde feiten*** (steeds meer pr onderzoek)

EARLY & LATE MAJORITY INNOVATORS LAGGARDS EARLY ADAPTORS Rogers’ Innovation Adotion Curve 2020 EARLY & LATE MAJORITY 2015 INNOVATORS 67% 2,5% Voor de grote groep, veilig en zeker, binnen de marges van budget en sociale druk Maken zaken, veel energie, dadendrang, weinig budget of loyaliteit 1990 2000 2015 2020 LAGGARDS 16% Iets minder privacy tech Hierarchie netwerk. Iets meer levenstijl Demografie Arbeidsmarkt evt meel Stelsel ok 2.0 ok Identiteit Identiteit thomashuizen. Identiteit EARLY ADAPTORS Zij die niet kunnen of willen. Behoudend, wat goed is niet veranderen 14,5% Maken ze geliefd en rijp, zelfbewust, dat wat uitstraalt mag wat kosten

Cognitieve dissonantie Eeks! Uiterst merkwaardig! Goh! Logisch! Heb ik ook. Logisch! Goh! Uiterst merkwaardig! Eeks! Cognitieve dissonantie. Dat wat we herkennen ervaren we als meer standaard. Wijkt iets teveel af, dan schatten we de afwijking groter in. Gatekeeper Sluit in en sluit uit Bepaalt kracht en richting selecteert en kataliseerd

Schijnbare waarde van de gatekeeper neemt toe. Nut voor de groep neemt af. De waardvermeerdering leidt tot waardevermindering en zelfs risico voor het voortbestaan van de groep Iets minder privacy tech Hierarchie netwerk. Iets meer levenstijl Demografie Arbeidsmarkt evt meel Stelsel ok 2.0 ok Identiteit Identiteit thomashuizen. Identiteit

Soorten onderzoek Theoretisch kader casestudy Kwalitatief Kwantitatief Survey (Veld) experiment Kwantitatief

Volgende keer: Kies bewust voor een respondent. Waarom deze, wat zegt deze persoon over de groep waarnaar je onderzoek doet? Vragenlijst in mijn mail donderdag 16 maart Justien@mac.com Voorbereiden voor 22 maart Wiki artikelen interview etc lezen Verbeelding van resultaten verzamel