Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman Heathfield/ Heuperman & Partners
De “nieuwe”adviseur “De financiële dienstverlener verdiept zich dus eerst in de consument, voordat hij gaat nadenken over het product dat bij de consument past” (citaat AFM rapport hypotheekadvies)
Gedragsverandering Besluitvormingsproces aanschaf financieel product Sluiten “adviesdossier”, overgang bemiddelen: vraag “kan ik hier aan meewerken”? Besluit afwijkend van advies adviseur? Bespreken voor- en nadelen, vastleggen afwijken uit vrije wil Bestudering advies door klant: besluit Motivatie van advies door adviseur met meenemen van wensen klant: schriftelijk advies Informatie over klant: analyse van en beeldvorming over klant. klantprofiel Kennis, ervaring en kundigheid adviseur Informatieplicht consument (geacht) Besluitvormingsproces aanschaf financieel product
Het schriftelijke advies Één document voor de klant om zijn/haar besluit te kunnen nemen: Geïnventariseerde en geanalyseerde gegevens van de klant (vastlegging/privacy en check) Besproken thema’s met consequenties en afwegingen op maat Toelichtingen met cijfermatige onderbouwing, vergelijkenderwijs Grafische modellen om te visualiseren Met een gemotiveerd advies van de adviseur Rekening houdende met de wensen van de klant
Het schriftelijke advies Essentiële bestanddelen Gericht op de gehele financiële positie van de klant in alle levensfasen Met een begrijpelijke communicatie gericht op die specifieke klant Met het bespreken van thema’s voorzover relevant en redelijk Om zo te komen tot een passend advies voorzien van duidelijke informatie
De “nieuwe”adviseur Maar laat de klant kiezen Kijkt naar: Wat wenselijk is voor zijn klant Bestaande en toekomstige (voorzienbare) omstandigheden Het proces en voegt kennis en ervaring toe aan de klant Maar laat de klant kiezen Stelt open vragen om de klant te kunnen laten kiezen
De excellente adviseur “Is excellent als hij in alle stappen meer diepgang brengt” (bron AFM rapport hypotheekadvies) Alle stappen van een goed adviesproces, plus: Focus op alle levensfasen van de klant Besteedt aandacht aan de bewustwording van de klant Maakt een uitgebreide analyse met onderbouwing Brengt een geïntegreerd financieel advies uit
De “scherpe omslag” in de branche Met effecten voor: De adviseur en zijn klanten (proces, gedrag, vaardigheden en verdienmodel) De aanbieders: hun rol en toegevoegde waarde in de toekomst De consument: haar besluit en verantwoordelijk voor de consequenties De economie: welvaart en evenwichtigheid, vertrouwen in de branche De tussenpersoon: gesloten boek voor een periode van de branche
De professional: dé financiële adviseur SUCCES en wijsheid