Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Versie 29 maart beheerbemiddelingadvies Intermediair heeft meerdere rollen bemiddeling stond centraal.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
SEH Congres 2013 Hersteladvies Jan Vromans.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Interventie en implementatie
Excellent Financieel Plan
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Preventief Verzuimmanagement
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Vraagsturing en marktwerking
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Veranderingen & kansen Enkwest Opleiding & Advies Janthony Wielink
Woningfinanciering een inleiding
Welkom.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
Centrum voor proces- en productontwikkeling Samenhang taxonomie XBRL-NL met Auditfile en Winstaangifte.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Inleiding tot marktonderzoek
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Goed hypotheekadvies: niet morgen, maar nu! Wijnand van de Beek Autoriteit Financiële Markten.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Samenhang taxonomie XBRL-NL met Auditfile en Winstaangifte
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
AFM – Pensioenadvies Dyvix Pensioencongres
De bedrijfsopvolging goed geregeld?! 8 juni 2004 Den Haag.
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
MoneyView Het Nieuwe Adviseren / JBo. Introductie Jos.P.M. Borsboom –Trainer, Coach MoneyView –Banken & Verzekeraars –Intermediair Sinds 1993.
Startscherm in Advisa. Stap 1: Kies de productsoort.
Platformbijeenkomst Excellente gebieden Belang van excellente gebieden voor het Lente-akkoord Albert Koedam, Aedes vereniging van woningcorporaties Namens.
Boekhouding en administratie
Wij maken de financiële toekomst inzichtelijk & toegankelijk.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Verpleegkundig redeneren
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
Wie is Altersum Onafhankelijk adviseur. Altersum verkoopt geen producten en heeft geen aanstelling bij een bank en/of verzekeraar. Sterker.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Afschalen …..en nu ?.
Zorgplicht en artikel 52 PW, de praktijk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Transcript van de presentatie:

Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman Heathfield/ Heuperman & Partners

De “nieuwe”adviseur “De financiële dienstverlener verdiept zich dus eerst in de consument, voordat hij gaat nadenken over het product dat bij de consument past” (citaat AFM rapport hypotheekadvies)

Gedragsverandering Besluitvormingsproces aanschaf financieel product Sluiten “adviesdossier”, overgang bemiddelen: vraag “kan ik hier aan meewerken”? Besluit afwijkend van advies adviseur? Bespreken voor- en nadelen, vastleggen afwijken uit vrije wil Bestudering advies door klant: besluit Motivatie van advies door adviseur met meenemen van wensen klant: schriftelijk advies Informatie over klant: analyse van en beeldvorming over klant. klantprofiel Kennis, ervaring en kundigheid adviseur Informatieplicht consument (geacht) Besluitvormingsproces aanschaf financieel product

Het schriftelijke advies Één document voor de klant om zijn/haar besluit te kunnen nemen: Geïnventariseerde en geanalyseerde gegevens van de klant (vastlegging/privacy en check) Besproken thema’s met consequenties en afwegingen op maat Toelichtingen met cijfermatige onderbouwing, vergelijkenderwijs Grafische modellen om te visualiseren Met een gemotiveerd advies van de adviseur Rekening houdende met de wensen van de klant

Het schriftelijke advies Essentiële bestanddelen Gericht op de gehele financiële positie van de klant in alle levensfasen Met een begrijpelijke communicatie gericht op die specifieke klant Met het bespreken van thema’s voorzover relevant en redelijk Om zo te komen tot een passend advies voorzien van duidelijke informatie

De “nieuwe”adviseur Maar laat de klant kiezen Kijkt naar: Wat wenselijk is voor zijn klant Bestaande en toekomstige (voorzienbare) omstandigheden Het proces en voegt kennis en ervaring toe aan de klant Maar laat de klant kiezen Stelt open vragen om de klant te kunnen laten kiezen

De excellente adviseur “Is excellent als hij in alle stappen meer diepgang brengt” (bron AFM rapport hypotheekadvies) Alle stappen van een goed adviesproces, plus: Focus op alle levensfasen van de klant Besteedt aandacht aan de bewustwording van de klant Maakt een uitgebreide analyse met onderbouwing Brengt een geïntegreerd financieel advies uit

De “scherpe omslag” in de branche Met effecten voor: De adviseur en zijn klanten (proces, gedrag, vaardigheden en verdienmodel) De aanbieders: hun rol en toegevoegde waarde in de toekomst De consument: haar besluit en verantwoordelijk voor de consequenties De economie: welvaart en evenwichtigheid, vertrouwen in de branche De tussenpersoon: gesloten boek voor een periode van de branche

De professional: dé financiële adviseur SUCCES en wijsheid