Emoties p. 56-62.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klassieke homeopathie
Advertisements

Programma Informatiebijeenkomst
Open-up / over de streep
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Lotgenotencontact.
….een korte presentatie
Workshop Knallende ruzie
Communiceren met ouders
Godsdienst 1 1.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Infotheater Omgaan met agressie.
Hulphonden Ale Ruurd Groep 5.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
11 manieren om beter met uw medemens om te gaan. Voor u iets zegt, vraag u eerst deze 3 zaken af: 1. Is het wel waar? 2. Is het lief? 3. Is het wel nodig?
Van de conceptie tot geboorte
Van begrijpen naar begeleiden
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Wiki Interculturele communicatie
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Methodiek: Plancyclus
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Heel gewoon maar toch anders.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Sinterklaastijd Hoe voel jij je dan?. Wat gaan we doen? Je ziet zo een foto van iemand bij Sinterklaas. Kijk goed naar het gezicht. Kijk goed naar het.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
(HERKENNEN VAN) EMOTIES EN GEVOELENS
Emotie in fotografie.
Communicatie.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Op het werk, in de klas en prive.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

emoties p. 56-62

inhoudsopgave Inleiding Aanleunende begrippen Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis Begrip emotie Cognitief aspect Fysiologisch aspect Expressie-aspecten Communicatie van emoties Verbaal en non-verbaal Controleerbaar en niet-controleerbaar Controleren van emoties: persoonsgebonden

2. Aanleunende begrippen Emotie: Een reactie op een prikkel Een beoordeling van de prikkel (cognitief aspect) Gevoelens ontstaan Fysiologische opwinding ontstaat (fysiologisch aspect) Uiting in gedrag

2. Aanleunende begrippen Stemming: Van langere duur dan emoties Bv. depressieve stemming Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=nIsCs9_-LP8&hd=1

2. Aanleunende begrippen Temperament: Van Dale: “een gemoedstoestand als grond voor iemands handelswijze en uitdrukkingsverschijnselen” Horen bij een bepaalde persoon Bepaalde manier om tegen de dingen aan te kijken/ om op de dingen om zich heen te reageren Geneigdheid om bepaalde emotie of stemming op te roepen Bv. vrolijk, rustig, snel op zijn tegen getrapt Hippocrates: sanguinicus, flegmaticus, cholericus, melancholicus

2. Aanleunende begrippen Gevoelsstoornis: Afwijking/ziekte van de stemming of uiting van emoties Korte/lange duur Lange duur  psychologische hulpverlening Bv. depressie, angststoornis, bipolaire stoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

2. Aanleunende begrippen Oefening op de begrippen: Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis

inhoudsopgave Inleiding Aanleunende begrippen Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis Begrip emotie Cognitief aspect Fysiologisch aspect Expressie-aspecten Communicatie van emoties Verbaal en non-verbaal Controleerbaar en niet-controleerbaar Controleren van emoties: persoonsgebonden Beheersen van emoties: socio-culturele invloeden

3. Begrip emotie Emotie: Een reactie op een prikkel Een beoordeling van de prikkel (cognitief aspect) Gevoelens ontstaan Fysiologische opwinding ontstaat (fysiologisch aspect) Uiting in gedrag (expressief aspect)

3. Begrip emotie Schachter & Singer (1962): twee-factoren theorie van emoties Cognitief aspect Fysiologisch aspect

3. Begrip emotie 1. COGNITIEF ASPECT Interpretatie van de situatie Subjectief Eerder opgedane ervaringen en kennis Interpretatie bepaalt gevoel

3. Begrip emotie 1. COGNITIEF ASPECT Op een dag wandelt Fien vrolijk naar huis van school wanneer ze plots enkele tientallen meter verder iets op straat ziet lopen. Ze kijkt goed en vreest dat het een hond is. Twee jaar geleden werd Fien aangevallen door een hond en sindsdien heeft Fien het niet meer zo voor honden. Nu ze bijna zeker is dat het een hond is, voelt ze haar hartslag sneller slaan. Fien is bang, blijft stokstijf staan en durft geen geluid meer te maken. De hond komt steeds dichter bij en plots hoort Fien: ‘miauw’. Interpretatie van de situatie? Subjectief? Eerder opgedane ervaringen en kennis? Interpretatie bepaalt gevoel?

3. Begrip emotie 2. FYSIOLOGISCH ASPECT Lichamelijke veranderingen Voorbereiding op gedrag Kan niet onderdrukt worden Autonoom zenuwstelsel Meetbaar Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=hrWnKrG55cA&hd=1

3. Begrip emotie 2. FYSIOLOGISCH ASPECT

3. Begrip emotie 3. EXPRESSIE-ASPECTEN De neiging voelen om te reageren Reactie Uiting geven aan emotie

inhoudsopgave Inleiding Aanleunende begrippen Emotie Stemming Temperament Gevoelsstoornis Begrip emotie Cognitief aspect Fysiologisch aspect Expressie-aspecten Communicatie van emoties Verbaal en non-verbaal Controleerbaar en niet-controleerbaar Controleren van emoties: persoonsgebonden Beheersen van emoties: socio-culturele invloeden

4. Communicatie van emoties VERBAAL EN NON-VERBAAL Non-verbale communicatie: Spraakpatroon en ritme Intermenselijke ruimte Houding en gebaar Oogcontact Klank van spraak en niet-spraak Uiterlijk Gelaatsuitdrukking

4. Communicatie van emoties Een klasgenoot trommelt met zijn vingers op de tafel Hij is zenuwachtig Hij is ongeduldig Hij verveelt zich Hij daagt iemand uit

4. Communicatie van emoties Je ziet iemand zingend door school lopen Zij is vrolijk Zij kent een leuk liedje Zij is opgelucht Zij houdt van zingen

4. Communicatie van emoties Je leerkracht zucht diep Hij is ongerust Hij is opgelucht Hij is moe Hij is boos

4. Communicatie van emoties Iemand heeft een diepe frons in zijn voorhoofd Hij is boos Hij denkt diep na Hij is streng Hij is aan het dagdromen

4. Communicatie van emoties Je vriendin loopt met gebogen hoofd weg Ze is teleurgesteld Ze heeft hoofdpijn Ze voelt zich buitengesloten Ze is bang

4. Communicatie van emoties Iemand geeft een knipoog Hij vindt de ander aardig Hij maakt een grapje Hij heeft een geheimpje Hij heeft een vuiltje in zijn oog

4. Communicatie van emoties Je klasgenote is heel stil Zij is een beetje ziek Zij is verlegen Zij heeft niet zo veel te zeggen Zij is verdrietig

4. Communicatie van emoties VERBAAL EN NON-VERBAAL Albert Mehrabian Uitdrukking emotionele betekenis van een boodschap 55%: gezichtsuitdrukking, houding en gebaren 38%: intonatie 7%: gesproken woord 7%-38%-55%-regel Misvatting Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=7dboA8cag1M&hd=1

4. Communicatie van emoties VERBAAL EN NON-VERBAAL Communicatie van emoties: Kunnen spreken over emoties Kunnen luisteren naar emoties van anderen

4. Communicatie van emoties 2. CONTROLEERBAAR EN NIET-CONTROLEERBAAR Controleerbare emoties: uiting kan onderdrukt worden Niet-controleerbare emoties: uiting kan niet onderdrukt worden

4. Communicatie van emoties 3. CONTROLEREN VAN EMOTIES: PERSOONSGEBONDEN Vluchten/vermijden van emoties/situaties Ontkennen van situaties Situatie van op een afstand bekijken Aanpakken van emoties