Pecha Kucha kunstketting Groep 4 CBS de Mate Lesdoel 1: de leerlingen leren communiceren met elkaar om tot een script te komen. Lesdoel 2: de leerlingen leren denken vanuit het perspectief van de toeschouwer en passen hier hun script op aan.
Vervolg... Lesdoel 3: de leerlingen leren eigen vaardigheden in te zetten en te putten uit eigen fantasie. Lesdoel 4: de leerlingen maken gebruik van eerder opgedane vakkennis en technieken.
Vervolg... Lesdoel 5: de leerlingen leren gebruik te maken van nieuwe textielsoorten; imitatiebont en fluweel. Lesdoel 6: de leerlingen beoefenen de techniek maskers maken m.b.v. papier-maché en een ballon.
Deze films zijn gericht op de leeftijdsgroep. We zijn gestart met het bekijken van een stukje film uit The Lion King en Jungebook. Deze films zijn gericht op de leeftijdsgroep. De leerlingen bekeken de fragmenten met een gerichte opdracht: bekijk welke dieren je ziet en wat de kenmerken zijn van de dieren die je ziet.
We hebben een aantal dieren en hun kenmerken besproken, bijvoorbeeld een lange slurf of een bruine vacht. Door deze afbeeldingen te tonen heb ik laten zien dat je de dieren ook na kan maken met papier-maché.
Zelf creëren vereist verbeeldingskracht en eigen techniek. Ik heb uitgelegd hoe je met papier-maché werkt. Dat is de kennisbasis die ze van mij mee hebben gekregen. Vanaf dat moment ben ik slechts aanwezig geweest als coach. Zelf creëren vereist verbeeldingskracht en eigen techniek. De leerlingen moesten beroep gaan doen op hun probleemoplossend vermogen...
Ik heb allerlei extra attributen meegenomen die ze konden gaan beplakken, zoals kartonnen drinkbekertjes, wc-rollen en eierdopjes van dozen.
Hoewel ik hem goed heb voorbereid m. b. v Hoewel ik hem goed heb voorbereid m.b.v. een stappenplan, wilt de autistische Th. aan de weektaak werken in de klas. Hij weet zich even geen raad met deze expressieve opdracht. Ik besluit dat ik dat prima vind. Na een paar minuten schuift hij toch stiekem aan en begint heerlijk te kliederen. Alles op z’n tijd dus.
Het jongetje rechts heeft een aangepast reken- en taalprogramma Het jongetje rechts heeft een aangepast reken- en taalprogramma. Hij kan niet met de groep mee komen en voelt zich vaak onzeker. Tijdens alle kunstlessen is hij aan het rennen en vliegen want hij heeft een idee in zijn hoofd en dat moet af. Het zal uiteindelijk een knalgele, authentieke MOL worden.
De resultaten zijn in de eerste les al verbluffend De resultaten zijn in de eerste les al verbluffend! Dit meisje heeft verschillende materialen gecombineerd om een olifant te maken. En dat zonder enige uitleg. Geweldig!
Een week later, in les 2, zijn we verder gegaan met de knutselopdracht. In circuitvorm wel te verstaan, want we hebben een plekje weten te regelen in het rooster van de maandsluiting… En dat is al over een week! Werk aan de winkel dus!
Er werd geverfd in de hal… Er werden schetsen gemaakt en stofjes uitgekozen… En in een ander lokaal ging er steeds een groepje overleggen en ideeën opschrijven voor een toneelstuk.… Na elk half uur wisselden we weer door.
Les 3: afwerken. Hoewel de leerlingen een schets hebben gemaakt, willen sommigen toch nog wat aanpassen en dat is prima. Deze leerlingen zijn de juiste ‘vacht’ aan het uitzoeken voor hun dier. Kijk eens wat een critici!
Heel goed overdacht: de accenten op de juiste plaatsen Heel goed overdacht: de accenten op de juiste plaatsen. Op het hoofd en onder de oren zit een klein beetje stof. De strepen zijn verf. Hoe bedenken ze het?? Er is zelfs een circusolifant uit de menigte opgestaan. Wat een creativiteit! Waar halen ze het vandaan?? Daarnaast zie je een varken met een echte wilde varkens snuit.
Juf, ik heb even wat stevig karton gehaald bij de kleuters en daar heb ik een hoorn van gemaakt (= een neushoorn). Eigen initiatieven, super!
Juf: ‘Wat ben je aan het maken?’ Lln: ‘Een muizentrappetje, dat weet ik nog van de kleuters.’ Juf: ‘En wat ga je ermee doen?’ Lln: ‘Kijk maar!’
De autistische Sv. heeft alle knutsellessen met een hoofdtelefoon op gewerkt, ze wilde niet gestoord worden. Hoewel ze één les niet aanwezig was i.v.m. interne begeleiding heeft ze een prachtig resultaat neergezet: een vos. Ze kreeg een rol in het toneelstuk.
Alle fantasieën en technieken door elkaar Alle fantasieën en technieken door elkaar. Wat een kleurrijk, authentiek resultaat!
De leerlingen hebben tijdens de circuitvorm toneelstukjes bedacht De leerlingen hebben tijdens de circuitvorm toneelstukjes bedacht. De dialogen die bij elkaar pasten hebben we er uit gehaald en aan elkaar gebreid. Groep 4 steelt de show!
Hoe het af is gelopen met de autistische Th. Ik kreeg Th Hoe het af is gelopen met de autistische Th? Ik kreeg Th. absoluut niet het toneel op maar hij stond prachtig te swingen achter in de hoek van de zaal met zijn masker op.