Niet differentiëren maar socialiseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Reflectie-portfolio beoordelen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Schoolpartnerschappen in Europa
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Hogescholen in Dialoog
Motivatie.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Adviesgesprekken Hanny van Heusden Marcel Doornbosch 2010.
Leidinggeven en coachen
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Flow als sturingsprincipe
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
“Passend onderwijs op maat”
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Aanpak problematisch gedrag
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Onze doelen en visie in beeld
Het motiveren van leerlingen in het VO
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Differentiëren & klassenmanagement
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Cursus vrijwilligers werven
Coaching in regioleren
Wat is coöperatief leren?
Motivatie en maatwerk presentatie door
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Omgaan met verschillen
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Niet differentiëren maar socialiseren Motivatie Niet differentiëren maar socialiseren

CGO en Differentiëren

De overbelaste leerling

Socialiseren Niet differentiëren maar socialiseren

Extrinsiek versus Intrinsiek Leerling geen intrinsieke motivatie? Taak van de docent om dit op te wekken. Welke vaardigheden heeft de docent nodig om leerlingen te kunnen motiveren?

VAARDIGHEDEN MOTIVATIE P SITIEF

POSITIEF Start de les positief en enthousiast en sluit ook de les weer af. Benoem gewenst gedrag (en niet andersom) Bouw een band op met je leerlingen en benader ze positief Achterkomen…. Waar zijn ze goed in? LUISTEREN….

VAARDIGHEDEN MOTIVATIE VARIATIE WERKVOR EN

Variatie van werkvormen DUIDELIJKHEID en STRUCTUUR IN DE LES Hanteer een duidelijk stappenplan (visueel) Opsplitsen van taken en de deeltaken Koppel theorie zoveel mogelijk aan (innovatieve) werkstukken Geef leerlingen de vrijheid om op eigen initiatief en met eigen verantwoordelijkheid te werken. Bied leerlingen mogelijkheden om langdurige projecten die ze zelf hebben bedacht, dit sluit aan op hun belevingswereld.

VAARDIGHEDEN BEL NING MOTIVATIE

BELONING Geef leerlingen positieve feedback over hun kennistoename (verbaal, eindbeoordeling) Geef de leerling een informerende beloning. Geef leerlingen uitleg over hoe motivatie werkt en hoe dit beïnvloedt.