Lesvoorbereidingen Florette en Betul.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Gepersonaliseerd leren
Les 7: het voorbereiden van een les
Kansrijke combinatiegroepen
Engagement MEDMEC 04 Les 8 Welkomstwoord Voor CMI-MEDIA 1.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Effectieve instructie
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
NLT modules en excellentiebevordering
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Curriculaire spinnenweb
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Curriculumontwerp AVO
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Didactiek Lesformulier.
Curriculaire spinnenweb
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Lesvoorbereidingen Florette en Betul

Verschillende formats Uitgewerkt format: wat staat er allemaal in een lesvoorbereiding? Conclusie

Format 1

Format 2 1 Titel van de opdracht 2 De opdracht 3 Schoolcriteria   1 Titel van de opdracht Vak(ken) die bij de opdracht betrokken zijn. 2 De opdracht Wat is de aanleiding voor deze opdracht? (analyse) Wat is de ontwerpopdracht? Welk eindresultaat moet de opdracht opleveren? 3 Schoolcriteria Aan welke schoolcriteria voldoet de opdracht? Differentiatie naar leercapaciteiten en interesses Samenwerkend leren Actief, zelfstandig leren Interactief bronmateriaal Beoordeling op product en proces Verbinding met (actuele) maatschappelijke ontwikkelingen.

Tijd, groepering en leeromgeving 8 Tips   4 Leerdoelen Aan welke (tussen)doelen van het vak levert de opdracht een bijdrage? Wat leert de leerling van dit project aan kennis en/of vaardigheden? 5 Leermiddelen Welke leerbronnen en leermiddelen zijn nodig voor het uitvoeren van deze opdracht? iPad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Docentenrol Wat is een belangrijke rol van de docent tijdens deze opdracht? 7 Tijd, groepering en leeromgeving Hoeveel tijd staat er voor de opdracht? Hoe wordt er gewerkt? individueel in duo's in groepjes anders, namelijk: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Waar wordt de opdracht uitgevoerd (eventueel speciale ruimte/locatie nodig?)   8 Tips [indien gewenst:] Extra aandachtspunten of aanwijzingen voor de leerlingen om tot het gewenste werkproces of eindproduct te komen. 9 Beoordeling Hoe wordt de opdracht afgesloten? (digitale) toets werkstuk verslag presentatie anders, namelijk: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hoe wordt het eindresultaat en/of leerproces beoordeeld ? (cijfer, woordbeoordeling, …..) Waarop (aan de hand van welke beoordelingscriteria) wordt het eindresultaat en/of leerproces beoordeeld? Wie beoordeelt/beoordelen het eindresultaat? de docent de leerling zelf klasgenoten anderen, namelijk: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Signalement van de opdracht Format 3 Signalement van de opdracht   Algemeen opleidingsniveau: leerjaar leergebied/sector/profiel vak

Wat gaat de leerling leren? Leerdoelen kerndoelen/eindtermen: Hoe wordt de opdracht geïntroduceerd?   Titel Wijze van introductie (evt. gebruikmakend van het volgende filmpje/plaatje): hoofdvraag: Wat gaat de leerling doen? Opdracht toelichting: globale aanpak: activiteiten: Wat moet de leerling daarvoor kennen en/of kunnen? Benodigde voorkennis en vaardigheden vereiste kennis of vaardigheden: wenselijke kennis of vaardigheden: Wat gaat de leerling leren?   Leerdoelen kerndoelen/eindtermen: kennis: vaardigheden: attitudes: Wat moet de leerling maken/opleveren? product eisen/specificaties: beoordelingscriteria:

Wat is de tijdsplanning? Aanbevolen werkwijze stappenplan deadlines   Aanbevolen werkwijze stappenplan deadlines wanneer en waarover contact met de docent? 1 2 3 4 5 6 7 Welke bronnen moet/kan de leerling gebruiken? Bronnenlijst verplichte bronnen: facultatief:

Format 4 1 De titel van de opdracht:   Vakken die bij deze lessenreeks betrokken zijn: 2. De opdracht Wat is, in één zin, de opdracht en/of wat gaan leerlingen doen of maken? Wat is de aanleiding van deze opdracht? Hoe wordt er gewerkt? individueel in duo's in groepjes van ..... leerlingen anders, namelijk: Welk eindproduct moeten leerlingen opleveren en met welk doel? 3. De leerdoelen Wat leert de leerling tijdens deze lessenreeks aan vaardigheden: Wat leert de leerling tijdens deze lessenreeks aan kennis: 4. De materialen Te regelen/verzorgen door: a. Welke leerbronnen en leermiddelen zijn nodig? En wie zorgt/zorgen daarvoor? [Denk aan sites, werkbladen, methoden, enzovoorts]. b. Welke hulpmiddelen zijn nodig? En wie zorgt/zorgen daarvoor? [Denk aan computers, woordenboeken, papier, scharen, lijm, en dergelijke].

5. De aanpak   Hoeveel tijd staat er voor de opdracht? Uit welke stappen of deelactiviteiten bestaat het werkproces van de opdracht: Hoe ziet het tijdpad van de opdracht eruit? [zie voorbeeld werkplanner op de volgende pagina] 6. Tips [indien gewenst:] Extra aandachtspunten of aanwijzingen voor de leerlingen om tot het gewenste werkproces of eindproduct te komen: 7. De beoordeling Aan welke eisen moeten eindproduct en werkproces voldoen: eisen ten aanzien van de inhoud van het eindproduct: eisen ten aanzien van de vormgeving van het eindproduct: eisen ten aanzien van de toegepaste vaardigheden: Hoe wordt er beoordeeld/afgesloten? eindtoets verslag presentatie portfolio anders, namelijk Wie beoordeelt/beoordelen het eindresultaat? de docent de leerling zelf klasgenoten anderen, namelijk; Voor welk[e] vakken telt de beoordeling/afsluiting? En hoe zwaar?

week: les: fase: verwachte leerlingenactiviteit   check door docent

Format 5 Algemene gegevens: naam student: groep(en): studiejaar:   naam student: groep(en): studiejaar: naam mentor: titel lesactiviteit: naam schoolopleider: datum / tijd onderwijsactiviteit: naam school:

Verantwoording / intentie van de onderwijsactiviteit: - wat is het belang voor de kinderen om dit te leren?   Lesdoelen die de kinderen verwerven: - wat moeten de kinderen weten / kunnen / vinden? – hoe controleer je dat op het einde van de onderwijsactiviteit? De beginsituatie van de kinderen / de groep: - wat weet ik over de kinderen en de leerstof? Reflectie vooraf: Eigen beginsituatie / persoonlijke leerdoelen - wat wil ik zelf leren tijdens deze onderwijsactiviteit? – wat zijn de verbeterpunten uit vorige lessen?  

Leef- en belevingswereld De didactische route van de lesactiviteit (in steekwoorden): Kies uit: opnemen – bewerken – openen – delen – ervaren – doen – maken – verwerken – reflecteren – integreren   Tijd Haltes Inhoud van het onderwijs Leerstof Persoon van het kind Leerling Werkelijkheid van het kind Leef- en belevingswereld . Concrete uitwerking van bordschema / opstelling lokaal e.d.   - voeg indien nodig een extra bijlage toe

Concrete (inhoudelijke) uitwerking van de onderwijsactiviteit / inrichting van de leeromgeving Hoe ga je de les organiseren: welke vakinhouden, welke spel- en / of leeractiviteiten, welke werkvormen / materialen?   Terugblik: Orientatie: Presentatie/Instructie:    Begeleide inoefening: Zelfstandige verwerking: Evaluatie: Periodieke Terugkoppeling:

Format 6 Student: Mentor: Stageschool: Groep(en):   Groep(en): Schoolvak(ken): Datum: Bekwaamheden waaraan ik in deze les werk codes: mijn aandachtspunten in deze les: De verantwoording van het onderwerp van de onderwijsactiviteit: De leerstof: Wat is de inhoud van de onderwijsactiviteit? (2) De beginsituatie van de kinderen: De leefwereld van de kinderen: Hoe kan ik de leerstof verbinden met de leefwereld van de leerlingen? De leerdoelen die kinderen moeten halen: Wat moeten kinderen kennen en/of kunnen aan het einde van de les? Evaluatie: Hoe stel ik de kwaliteit van de ontwikkelings- en leerprocessen en van de leerresultaten vast? De onderwijstijd: Hoeveel tijd is beschikbaar?

Zijn mijn doelen bereikt Hoe heb ik de aandachtspunten toegepast Activiteiten leerlingen   Activiteiten van mezelf Organisatie van Reflectie Zijn mijn doelen bereikt Hoe heb ik de aandachtspunten toegepast Hoe kan ik in de toekomst die doelen beter bereiken  

Uitgewerkt Stap 1 - voorbereiding - Oriënteren op het lesonderwerp en het formuleren van enkele persoonlijke leerdoelen - Het formuleren van leerplandoelstellingen - het analyseren van de beginsituatie(kennis, vaardigheden etc.) van de leerlingen. - De analyse van de situationele omstandigheden(klasruimte, materialen)

Stap 2 - ontwerpen van het leer - en onderwijsproces. - De lesdoelstelling: Welke objectieven streven we na? - Het leer- en onderwijsproces: hoe trachten we dit te bereiken? - De evaluatie: In hoeverre zijn de doestellingen gerealiseerd? - De les fasen - De leerstof en leerinhouden - Didactisch werkvormen - De media (alle hulpmiddelen) - De evaluatie

Stap 3 - Het gedetailleerd uitschrijven van de lesvoorbereiding Het gedetailleerd uitschrijven is een verdieping van stap 2.