WORKSHOP Vernieuwende Media (deel II)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Media en creativiteit module 8 Engagement
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Edushock leerfestival
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Integraal onderwijs met ict
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Peter Van den Broeck • Instructietijd vs. Inoefentijd • Afwezige leerlingen (Kahn-Academy) • Screencast: opname van wat op scherm.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
Het klaslokaal 2.0.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Lesgeven en begeleiden
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Het T-pack model en de iPad
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Al doende leren training docenten
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Kwesties rond ict verbonden
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Gewoontes / verslaving
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Kennismakingsspel, pagina12
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Workshop evalueren Dcp1 WORKSHOP Vernieuwende Media (deel I)
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
De Moderne Onderwijsmedia
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
Leer kracht Workshop over competenties van
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Mijn visie op onderwijs
Kennisclip Web toepassingen
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP Vernieuwende Media (deel II) Workshop evalueren Dcp

Situering Doelstellingen workshop Kennismaking met een aantal ‘vernieuwende’ onderwijsmedia http://cvokispnieuwemedia.weebly.com/​ Achtergrond Begrippenkader Focus: Verkenning, experimenteren Mogelijkheden en beperkingen van vernieuwende media bespreken en aftoetsen Integratie-oefening: vernieuwende media inzetten voor een eigen les(fase) cvo Kisp

2 Workshops Deel I: weblog, wiki, activboard, educaplay Deel II: Nearpod, vakinhoudelijke en algemeen didactische apps die een didactische meerwaarde kunnen hebben in onze klas

Meet Nearpod… ‘A collaborative learning environment’ to ‘engage’ your students Students’ view Teacher’s view

Workshop evalueren Dcp

Workshop evalueren Dcp

Workshop evalueren Dcp

Achtergrond http://www.youtube.com/watch?v=yVZ_T9_JER0 Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van sociale media? Hoe/Waarom zouden sociale media en ‘learning technology’ een didactische meerwaarde kunnen hebben voor ons onderwijs/onze leerlingen?? En wat kunnen beperkingen zijn?

Jouw mening? Waar/onwaar De digitale kloof smelt weg. Ik heb als ouder/leerkracht mijn kind/leerlingen niets meer te leren als het over het internet gaat. Het is logisch dat oude media verdwijnen als er nieuwe bijkomen. De Standaard, ‘Digitale kloof is verschoven: meer Belgen actief op het internet’ (mei 2011) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=9B39JDAQ De Standaard, ‘Pas op voor je digitale schaduw. ‘Maak mij wat Wijs’ brengt mediageletterdheid in kaart’ (oktober 2010) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=OB30M45S cvo Kisp

Jouw mening? Waar/onwaar De leefwereld van jongeren is grondig veranderd; het huidige onderwijs is daar niet langer op afgestemd. In de lerarenopleiding moet meer aandacht besteed worden aan de integratie van vernieuwende media in de klas. De Standaard, ‘Minister Smet pleit voor games in de klas’ (september 2010) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=TR2UO4A0 De Standaard, ‘Pascal Smet wil financiële opvoeding geven met games’ (november 2012) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121108_00361 838&word=games http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1421500/2012/04/ 11/Maak-van-elke-school-een-Steve-Jobs-school.dhtml Workshop evalueren Dcp

Leefwereld leerling

Vernieuwende media in het onderwijs Digitale kloof diegenen die kunnen profiteren van digitale technologie en zij die dit niet kunnen VOETen:  mediageletterdheid  mediawijsheid

Mogelijkheden - begrippenkader? Variatie in onderwijsleerproces: Media Werkvormen Flipping the Classroom Evaluatie Didactische principes => Zo aansluiten bij leefwereld lln Hoe? Tablets/iPad Weblogs Smartschool Activboard Wiki Educaplay … Krachtige Leeromgeving

Flipping the classroom = Omdraaien van de klassikale instructie en het individuele werk Huiswerk wordt klaswerk Activerende didactiek meer lestijd voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping (Di; formatieve en procesevaluatie)

Online Learning Continuüm wat ze doen 90% van wat ze zeggen of schrijven 70% van wat ze horen en zien 50% van wat ze zien 30% van wat ze lezen 10% van Simulaties Spellen Interactieve e-opdracht E-cursus met audiovisuele leermiddelen Video PowerPoint E-mail E-documenten

Aan de slag met de iPad Per vakgebied: Verken 3 algemeen bruikbare apps die reeds op de iPad staan (in didactisch/pedagogisch opzicht)

Aan de slag met de iPad Ga op zoek naar 3 vakinhoudelijke Apps (= vakinhoudelijke App die jij in jouw vakgebied zou kunnen gebruiken in de les) Bekijk wat al op iPad staat. Niet interessant: installeer de App(s) (gratis!) zelf via AppStore Verken Wat zijn mogelijkheden en beperkingen? (Cf. didactische principes, krachtige leeromgeving, beginsituatie, doelen) = didactisch model!

Aan de slag met de iPad Presenteer je inzichten over jouw vakinhoudelijke Apps via een pedagogisch/didactisch bruikbare App (presentatie app, mindmap app,…?) aan de klas: hoe gebruiken in je les? Om welke doelen te bereiken?

Vakinhoudelijke apps …

Een mind map maken Mogelijke apps met didactische/ pedagogische meerwaarde: iBrainstorm Skitch Stickyboard Paintdrop NoteLedgeLite BrainSqueezer Educreations Concepts http://www.appetijt.org/voorbeeld-pagina/ Didactische mogelijkheden en beperkingen iPad in de klas Via pros en cons: T-charts

Evaluatie Indien tijd over: Maak binnen je groepje zelf een Nearpod presentatie om je medecursisten te bevragen over jouw presentatie rond de apps en/of de inhouden van de workshops nieuwe media.

Volgende les Workshop reflecteren Materiaal meenemen om reflectie op gang te brengen op onderwijsvisie. Materiaal eigen schoolverleden (foto’s, feedbackrapporten,…) Citaten op vlak van opvoeding en onderwijs uit fictie, non-fictie,… …