Ik weet niet wat kunst is, maar wel wat ik mooi vind!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stijlen en stromingen.
Advertisements

Kunst *nienke*.
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Kunststromingen.
Romantiek en realisme 12 vwo.
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Romantiek Wanneer en hoe ontstond de Romantiek?
Kunstproject groep 8.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Kunst Gemaakt door mila.
Afmaken tijdbalken Uitleg (post) impressionisme
d Impressionisme – 1910 d Pointillisme / Divisionisme vanaf 1885
Meer Moderne kunstenaars
van IMPRESSIONISME naar EXPRESSIONISME
Moderne Kunst.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 3, blok 3. jullie mess-up monday.
Presentatie over Tijgers.
4. Expressionisme Kunst en gevoel.
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Abstract expressionisme
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
zelfstandig informatie zoeken: surrealisme
Experts werkvorm + begrippentest
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Geld verdienen met trends
E SCHER IN HET PALEIS Tentoonstelling van een geniale kunstenaar.
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Mijn museum Gemaakt door Xander.
Een toffe groep, veel vrede en vriendschap, tof hé!
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Oefentoets Kunstgeschiedenis H9 t/m 11
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3. kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Moderne kunst In de 20e eeuw.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Project “Horizon Verbreden”
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Onze doelen en visie in beeld
10 verschillende kunststromingen
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
Mariet Dijkema MM1B Modevorming: Kunstgeschiedenis
Renaissance De wedergeboorte.
Literatuurgeschiedenis
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Xperience Liefde en relaties
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Piet Mondriaan
Arme(n van) Venus van Milo
TEKSTSOORTEN.
Michelle Langhout klas mm1a
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
volgende bladzijde terug
E-health domotica E-learning
Gedragsproblemen en stoornissen
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Ik weet niet wat kunst is, maar wel wat ik mooi vind! Verdieping en Verrijking: Kunstgeschiedenis

Lesopzet ‘Wat is kunst?’ Reis door de geschiedenis: opdracht + uitleg Individuele opdracht Afsluiting

Definities van kunst Van Dale: het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken Wikipedia: kunst is alles wat door een mens is gemaakt en dat tot doel heeft de menselijke zintuigen en geest te prikkelen door originaliteit en/of schoonheid. Dit kan beeldende kunst zijn (schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken, fotografie), maar ook muziek, film, literatuur, theater, dans en bouwkunst. Andere menselijke uitingen, waarvan wordt verondersteld dat ze weinig originaliteit bezitten (eenvoudige schilderijen, Bouquetreeks-romans, exploitatiefilms) of die mensen willen prikkelen om andere redenen (bv. reclame) worden meestal niet tot de kunst gerekend, maar de grens tussen kunst en kitsch (niet-kunst) is niet eenvoudig te trekken. Kunst: een definitie

Opdracht: Reis door de geschiedenis Je krijgt een kunstwerk Kijk ernaar en vraag je af of je het kent, het oud of modern is. Om beurten krijg je de opdracht om deze op chronologische volgorde te hangen Periodes in grote lijnen: 1400-1600 (Renaissance) 1600-1800 (Barok & Rococo) 1800-1900 (Romantiek & Realisme & Impressionisme) 1900-1950 (Expressionisme & Kubisme & Surrealisme & Abstract Expressionisme) 1950-2000 (Pop Art & Hyperrealisme & Land art & Graffiti & Street art)

1400-1600: Renaissance Wedergeboorte van de Griekse en Romeinse Kunst & Wetenschap Italië & Nederland/Duitsland Kunstenaars: Jan van Eyck, Arnolfini bruidspaar,1434 Botticelli, Geboorte van Venus, 1444 Da Vinci, Mona Lisa, 1503 Michelangelo, Schepping van Adam, 1508

1600-1800: Barok & Rococo Over de top en tegen het Katholieke geloof Heel Europa Kunstenaars: Rubens, Oordeel van Paris, 1638 Rembrand, Nachtwacht, 1642 Vermeer, Meisje met Parel, 1665 Fragonard, De schommel, 1766

1800-1900: Romantiek & Realisme & Impressionisme Gevoel (1800-1840), Realiteit (1840-1880), Experimenteel (1870- 1905) Europa Kunstenaars: David, Dood van Marat, 1793 Gericault, Vlot van Medusa, 1819 Bierstadt, Yosemite Valley, 1865 Manet, Diner op het gras, 1863 Monet, Indruk van de opkomende zon, 1872 Van Gogh, Sterrenacht, 1889

1900-1950: Expressionisme & Kubisme & Surrealisme & Abstract Expressionisme Tijd van de –ismes en gevoel Over de hele wereld in tijden van oorlogen (WOI en WOII) Kunstenaars: Munch, De Schreeuw, 1893 Klimt, De Kus, 1907 Mondriaan, Nummer 1, 1921 Picasso, Guernica, 1937 Dali, Volharding van geheugen, 1931 Magritte, Portret E. James, 1939 Pollock, Herfst ritme, 1950 Rothko, Oranje en Geel, 1956

1950-2000: Pop Art & Hyperrealisme & Land art & Graffiti & Street art Maatschappij kritische kunst en ondergronds wordt verheven Wereldwijd Kunstenaars: Warhol, Marilyn, 1962 Hanson, Shopper, 1970 Christo, Pont Neuf, 1985 Haring, Pop Shop Quad II, 1988 Banksy, Volg je dromen, 2010

Individuele opdracht Haal het kunstwerk van de muur Hierover ga je het één en ander opschrijven. Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Anderen hebben jouw informatie voor de volgende opdracht nodig….En jij die van anderen.

Afsluiting Lever het blaadje weer in bij de docent Ik heb vandaag geleerd…. Volgende week dieper in op de kunststijlen Les 2 Renaissance tot Rococo Les 3 Romantiek tot Impressionisme Les 4 Expressionisme tot Abstract expr Les 5 Pop art tot Street art Les 6 Toets en afsluiting (mini tekeningen maken zie pintrest)

Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind. Les 2. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.

Opdracht In 1 minuut moeten de werken op de goede volgorde in groepjes hangen: 1400-1600 (Renaissance) 1600-1800 (Barok & Rococo) 1800-1900 (Romantiek & Realisme & Impressionisme) 1900-1950 (Expressionisme & Kubisme & Surrealisme & Abstract Expressionisme) 1950-2000 (Pop Art & Hyperrealisme & Land art & Graffiti & Street art) Haal het kunstwerk van de muur en ga in het groepje van een kunststijl zitten.

Je krijgt een groot posterblad. (10 min) Hierop komt: Stijlnaam en periode Belangrijkste kenmerken Belangrijkste kunstenaars met een (simpele) tekening van de kunstwerken. Gebruik hiervoor je eigen geschreven teksten en conclusies. Nu krijg je een computer en zoek je nog de overige informatie die je denkt nodig te hebben. Volgende week gaan jullie je posters aan elkaar presenteren (max 3 minuten). Maak de poster zo volledig mogelijk, want anderen gaan hiermee aan het werk.

Afsluiting Volgende week: In hetzelfde groepje je poster presenteren Daarna aan de kunstwebsite werken. Voor nu: Lever de kunstwerken in Lever jullie poster met je blaadjes in. Tot volgende week!!!

Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind. Les 3. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.

Inhoud les Posters bekijken en afmaken ( 10 min) Groeps opdracht (30 min) Aflsuiting ( 5 min)

Posters Posters bekijken (5min) Posters afmaken (5 min) De posters hangen. Zometeen krijg jij een poster van een andere groep, die jij gebruikt om aan de website te werken. Mis jij nog informatie van die groep? Zo ja, wat dan? Posters afmaken (5 min)

Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind. Les 4-5. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.

Opdracht Je hebt een blaadje van de docent met een kunststijl. Zoek zsm klasgenoten met dezelfde kunststijl en ga in een groepje zitten. Haal dan laptop’s Verdeel de taken en maak een document waarin je alle informatie (tekst en plaatjes, filmpjes, enz) verzameld dat uiteindelijk op de website komt. Website: dekunstklas.weebly.com Vraag je af…wat moet er op een website over kunst? Je hebt 2 lessen. Voor het eind van de 5e les heb je het document naar de docent gestuurd. Deze verwerkt alles op de site.

Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind. Les 6. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.

Afsluitende les Informatie volgt….