Pedagogische interventie PEP-poli

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Zindelijkheidstraining bij jonge kinderen
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
ZINDELIJKHEIDSTRAINING ervaringen van ouders en kind
Taghon Geert 2011.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Loverboys.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
John Vaupell Justin van der Steen
Workshop Knallende ruzie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Plasklas.
Oplossingsgericht coachen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Angst in de palliatieve fase
Opvoeden van drukke kinderen
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
vanuit een herstelgerichte visie!
100% Zorg op maat.. Informatieavond 1.Wat zijn rug & nekklachten 2.Behandeling van rug- en nekklachten 3.Voor wie? 4.Het programma.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Expertisecentrum voor rug- en nekklachten.. Symposium 1. Wie zijn wij? 2. Wat zijn rug- en nekklachten? 3. Behandeling van rug- en nekklachten; 4. Voor.
De Deltamethode.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Artrose en Fysiotherapie
Agressie Les 2.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doubleren.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Pedagogische interventie PEP-poli

Interventie bestaat uit: Inventariseren probleem/klacht Behandelplan opstellen Duur en intensiteit van de begeleiding

1. Inventariseren Wat zijn de klachten? Hoe lang bestaan specifieke klachten? Hoe werd er t.n.t. omgegaan met klacht/probleem? Is er een duidelijke oorzaak voor klacht/probleem?

Mogelijke oorzaken: Medisch Nog niet toe zijn aan zindelijkheid (biologisch of in ontwikkelingsfase) Pijn -> angst Angst (bijv. magisch denken) Druk vanuit omgeving Pedagogisch ‘machtsmiddel’. Systeemprobleem Anders; bijvoorbeeld passend bij ontwikkelingsstoornis.

2. Behandelplan opstellen. Wat kunnen ouders/kind aan en wat willen ze bereiken? (capaciteit/niveau/leeftijd/cultuur) Aandacht die er voor probleem is reduceren en situatie normaliseren. Negatieve gedrag wordt genegeerd of neutraal behandeld, wenselijk gedrag wordt positief bekrachtigd. Bewust maken van invloed gedrag/houding ouders! Zowel kind als ouders zullen bestaande patroon moeten doorbreken.

Voorbeeld Meisje 4 jaar Gem. 6 keer per dag broekplassen (geen grote hoeveelheden) Is zindelijk geweest van urine en ontlasting Broekplassen is geleidelijk ontstaan Veel spanning in gezin (vader ontslagen) Veel negatieve aandacht voor broekplassen Meisje gaat sinds 4 weken naar school; heeft daar slechts 1 keer in haar broek geplast Bekend bij KA i.v.m. recidiverende urineweginfecties; geen med. oorzaak voor probleem.

Doel: Droge broekjes -> normaliseren van de situatie door bestaande patronen te doorbreken en het positief bekrachtigen van gewenst gedrag en het negeren/ neutraal behandelen van negatief gedrag

Aanpak m.b.t. kind: 6 vaste wc-momenten Belonen voor droge broek tussen wc-momenten (stickertje) Extra bekrachtiging (extra aandacht van ouders) Zelfstandig maken m.b.t. verschonen, eigen verantwoordelijkheid!

Aanpak m.b.t. ouders: Kind herinneren aan wc-tijd Niet boos worden/neutrale houding bij natte broek, geen strijd! Loslaten als zijnde probleem ouders. Contact met school m.b.t. training/ vragen medewerking. In bijzijn van kind niet meer praten over gebeuren rond wc/broekplassen. Compliment bij droge broek/zelfstandigheid. Nooit dwingen! Los van wc gebeuren; benoem positieve gedrag van kind (zelfvertrouwen)

3. Duur en intensiteit van begeleiding Afhankelijk van ernst van het probleem, slagingskans en behoefte aan ondersteuning. Duur van behandeling is heel wisselend. Bij problemen of vragen niet geheel passend binnen de pedagogische interventie, of bijvoorbeeld intensieve begeleiding in thuissituatie verwijzen wij door naar o.a. medisch psycholoog, MMW en stichting MEE.

Bedankt voor uw aandacht!